Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget mad???  (Læst 14323 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Hvor meget mad???
« Dato: 20 Januar , 2009, 18:17 »
Hvad og hvor meget får jeres høns at spise???
Jeg synes mine altid ser sultne ud, men de har æglægningspiller stående hele tiden og dem ryger der ikke mange af, så de er nok bare lidt forkælede  ;D
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2009, 19:44 »
Det lidt ligesom at ha børn!!! Hvis de selv hele tiden kan vælge så tar de det gode. Med andre ord: du fodre for godt. Prøv at gi dem en dag eller måske endda to på skrump. Det overlever de nok. Ikke mindst fordi de finder en masse de har skrabt ved siden a. Prøv så at gi dem (en gang om dagen) halvdelen af hvad du giver nu. Hvis det er for lidt så giv lidt mere dagen efter osv. De skal gerne spise op hver dag, men naturligvis ikke sulte. Sammensætningen af foderet har naturligvis også betydning.

Mvh   Jørgen

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2009, 21:11 »
Helt enig med Jørgen. Det er også raceafhængigt, Orpington (som jeg har mest erfaring med) spiser og spiser, så dem skal man være meget forsigtige med ikke at overfodre, de ser så sultne ud som de står der ved hegnet, men når jeg slagter er der stort set altid for meget fedt i bughulen...

Hvis æglægningen ændrer sig negativt (færre æg) uden synlig årsag (de mest oplagte "legitime" årsager er naturligvis årstidernes skiften og skrukker i flokken! ;)), kan det være tegn på at de får for meget (det mest sandsynlige) eller for lidt (det er nok de færreste af os, der giver for lidt!).

Igen, jeg er helt enig med Jørgen. Jeg tror på at det er sundt for høns med lidt variation i madudbuddet, og en ugentlig "skrumpedag" evt efterfulgt af en dag med lidt ekstra synes jeg lyder som en god ide. Vi gør i øvrigt det samme med vores hund - én dag om ugen får den slet ingenting, og så er der festmåltid næste dag, det har vores dyrlæge anbefalet, fordi en hund fra naturens side er indrettet til at have fastedage, og det derfor er sundt for dens tarmsystem at blive renset ud engang imellem...

Mht fodringsniveauet, så får du nok først det helt rigtige svar den dag du slagter, og så er det lidt sent (ihvertfald for den høne, der mistede hovedet!), så det er bare at prøve sig lidt frem.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2009, 21:13 »
Mine får 100 g æglægningsfoder pr. høne/hane pr. dag. Derudover får de det de selv finder udenfor + køkkenaffald...og engang imellem lidt hvede i hønsegården. Hvis de er ved at overfalde mig når jeg giver foder får de en smule mere, hvis de ikke spiser op i løbet af dagen får de lidt mindre dagen efter.
Jeg har store sussex.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2009, 21:16 Fra Lisbeth Kristine »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2009, 21:34 »
Ja, jeg kan godt høre, at jeg nok er lidt "for god" ved mine piger. De må vist have en "sulte" dag, men jeg bliver jo lynchet, hvis jeg kommer tomhændet  ::)

Om morgenen når de kommer ud strør jeg korn (3-5 små håndfulde vildfugleblanding, byg, majs og/eller hampefrø) i hønsegården. Derudover får de en stor skål køkkenaffald eller en afart af hønseguf.
Om eftermiddagen får de af og til lidt mere korn eller lidt æbler, når jeg hente æg - jeg vil gerne have gjort dem tamme, derfor har jeg altid noget med til dem, når jeg kommer.

Som sagt har de hele tiden æglægningsfoder stående, men der forsvinder meget lidt. De går i gård hele dagen, hvor der ikke rigtig er noget at finde pt.

Der er 10 unge dværghøns, der skal dele foderet - 6 af dem lægger endnu ikke æg.
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2009, 13:17 »
Mine har æglægningsfoder stående fast - men det svinder ikke ret hurtigt. Om morgenen får de hønseguf af en eller anden variant. Inden jeg går på job får de grønt + evt. rester fra køkkenet - mest for at holde dem beskæftigede. Når jeg kommer hjem får de hvede, så de kan nå at spise sig "varme" inden natten. De er friske og glade og lægger 4-6 æg hver dag. De fleste tider 5 æg. De er forkælede ja, men gør det noget?
Hilsen Sille

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #6 Dato: 21 Januar , 2009, 17:09 »
Jeg har med efterhåden alle mine dyr oplevet, at det der ikke er til fri afbenyttelse hele tiden bliver mere spændende. F.eks. hunde, hvis man gemmer et stykke legetøj i en uges tid bliver det pludselig meget mere spændende at lege med igen.
Det samme med hønsene. Hvis der står foder hos dem altid, gider de ikke rigtig spise det. Men hvis de derimod får lige nok hver gang, og truget når at blive tømt, så er de mere interesserede i det.
Så hvis man synes at ens høns ikke spiser nok æglægningsfoder og for meget hvede eller andet mindre sundt, kan man jo begynde at dosere maden.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #7 Dato: 21 Januar , 2009, 20:06 »
Det kan der selvfølgelig være noget om... måske skulle jeg prøve at give dem mindre æglægningspiller af gangen...

Jeg vil jo gerne have, at de får en god og varieret kost og samtidig være sikker på, at de får det, de har behov for. Æglægningspiller skulle jo eftersigende indeholde det nødvendige for at dække hønsenes behov.

Men mit problem er jo, at jeg, som sprit ny i hønseriet, ikke ved hvor MEGET mad de skal have - om de får nok eller får for meget. Hvordan ved jeg om de er for fede eller for magre? Man kan vel ikke mærke ribben på dem lige som på hundene???
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #8 Dato: 21 Januar , 2009, 20:55 »
Nej det tror jeg ikke du kan... :D Men man kan vel godt mærke om de føles større end de plejer, hvis man ved hvordan de plejer at være... :-\
Men ellers er eneste metode vist bare at kappe knoppen af.  ;) Altså slagte dem og se hvor meget fedt der er på dem.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #9 Dato: 21 Januar , 2009, 21:31 »
Men ellers er eneste metode vist bare at kappe knoppen af.  ;) Altså slagte dem og se hvor meget fedt der er på dem.

Så elegant beskrevet  ;D
Hilsen Susanne

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #10 Dato: 21 Januar , 2009, 22:11 »
Naaaaaaaaaaaaaaaaaai, det kan jeg da ikke, mors søde små putter....   :'(
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2009, 00:26 »
Hvordan ved jeg om de er for fede eller for magre? Man kan vel ikke mærke ribben på dem lige som på hundene???
Hvis du kan mærke ribbenene er de måske nok "lidt" magre... Men du kan mærke brystbenet ! og ud fra dette kan du bedømme deres tilstand, er det skarpt er de for magre, og har det lavet et forsvindingsnummer er de lige vel fede nok  ;)
Som skrevet tidliger i tråden, KAN du jo kikke inden i, problemet er jo så bare at få dem samlet igen...   ::)

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2009, 13:40 »
SUPER!!!  :D

Jeg vil kaste mig over dem i aften, når de er gået til køjs og mærke dem efter. Det der med at skille dem ad er altså ikke mig. Måske kommer det en dag, ellers ender jeg vel med grunden fuld af pensionerede høns om nogle år...  ;D

Igår havde de en "sulte" dag, hvor de kun lige fik en lille håndfuld korn og så ellers deres æglægningspiller. Der er røget lidt mere end normalt og jeg er ikke blevet straffet - der lå 2 fine æg til mig både i går og i dag   ;D

Men de kastede sig dog vildt og inderligt over deres havregrød til morgen - stakler  ::)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #13 Dato: 24 Januar , 2009, 20:08 »
Så er der "gramset" på tøsebørnene. Jeg synes, jeg mærker brystbenet RET tydeligt, som om der ikke er andet end fjer over det  :-\

Så er det SpørgeJørgen tænker: har det noget at sige, at det er unge høns (hhv. 6 mdr. og 17 uger - ca.) - er de mere "ranglede" end voksne eller burde de have fået "volumen" nu???
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #14 Dato: 24 Januar , 2009, 21:02 »
Vores høns mangler ikke fedt når vi slagter dem og de er også 'skarpe' på brystbenet. Tror de skal være meget fede for at der bliver sul på foran.
Hilsen Susanne