Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?  (Læst 15531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #30 Dato: 02 Oktober , 2012, 11:51 »
Jeg ved godt at genmodificeret soya, det er alt ikke økologis soya på marked, kan  købes i billig penge men det vil jeg hels undgå. Økologisk soya er ret dyrt og fragtes fra anden siden af  kloden.
@ Rudy tak for foderværdi, det var det som jeg  har søgt. Ved  du om  proteinens værdi soya kontra ærter, skal der andre proteinkilder til hvis man bruger ærter?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #31 Dato: 02 Oktober , 2012, 12:08 »
@Tapani    Ifh. til soya så skal der bruges ca. 2,5 gang så mange ærter som soya for at "hente" samme mængde protein. Men det har du sikkert selv luret :)  men øko-ærter er til en helt anden pris en øko-soya.
Der behøves ikke andre protein kilder, og skal huskes på at i såvel byg som hvede er der lidt, ca. 8-9%.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #32 Dato: 02 Oktober , 2012, 13:19 »
@ Rudy, det er klart at der mere ærter en  soya og at der protein osse i andre korn arter, jeg  bruger mest havre i mit blanding i tron at  hønsene selv regulerer føde indtagning.
Det irriteret mig voldsomt at købe tilskudspiller som  inde holder korn i dobbelt pris og  lucernepiller som  hønse kan  selv hente fra haven. Jeg tror at nu går jagten efter ærter, so kan det godt være at jeg skal købe vispumin midt på vinter når det ikke så meget at hente i haven.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #33 Dato: 02 Oktober , 2012, 13:55 »
Tapani. Økologisk korn og ærter kan du sagtens købe hos en økologisk landmand. Fx malkekvægsbonde.

Det lykkedes mig, hos den første jeg henvendte mig til. Han havde også en blanding af valset rug og valsede ærter. Jeg overvejer at give lidt til mine gæs.

Jeg betaler 3 kr. pr kilo for korn. Det er jo små mængder jeg køber, så jeg forsøgte ikke at forhandle om prisen som er ca. lidt under halv pris i forhold til øko-korn fra land og fritid. Jeg kender ikke prisen på ærter. Jeg fik det gratis første gang.

Økologisk majs er desværre lidt svær at få fat i. Jeg har forsøgt mig hos flere bønder og dlg.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #34 Dato: 02 Oktober , 2012, 13:59 »
Lene, så vidt jeg forstå på Janni, så man kan man godt bestille Versele Laga - dog skal man købe en hel palle (som godt kan være af forskellige poser (tror jeg)).
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #35 Dato: 02 Oktober , 2012, 14:26 »
@hanemikkel De Økologiske landmand er  ikke lige i nabolaget i Storkøbenhavn ;D Derfor er på jagt  ;). Hvis dcer nogen  som kender nogen  i fornuftigt kørselsafstand fra Kbh, tips modtages gerne ;)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #36 Dato: 02 Oktober , 2012, 18:07 »
Ok Tapini. Jeg vidste ikke, at du boede i udkantsdanmark...

Men til gengæld er der vel mange i København som interesserer sig for økologi - også blandt hønseavlere?

Så kan I måske gå sammen om, at en drager afsted med en trailer til en økolandmand (hvis der er nogen der har en trailer i Kbh..).

Find evt ud af hvem der har haft åbent hus-arrangementer (fx slip køerne fri) tættest på København og kontakt vedkommende (som netop har vist sin interesse for at komme i kontakt med forbrugerne/samfundet). Det gjorde jeg, og det virkede.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #37 Dato: 02 Oktober , 2012, 18:23 »
Mine 13 hybrider har altid adgang til korn (hvede og byg), samt tilskudsfoder (Hønse-T fra Danish Agro), ("tilskudsfoder til æglæggende høns").

Jeg blander det, og hælder det i et fodertårn der hænger. Det kan de sagtens administrere uden at svine med det.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex