Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?  (Læst 15534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #15 Dato: 01 Oktober , 2012, 21:25 »
Hvis ikke lige de går bag lås og slå i øjeblikket pga. 1 spottet mink, så bliver de lukket frit fra morgen indtil sengetid i hele vores private have på ca. 4500m2. Her er vrimler det med alt i frugt, grønt og blomster. Dertil dagens køkkenrester, fasanstarterfoder( da Jeg har hørt Brahma netop har brug for protein i udvoksningsfasen) og korn. Hver 14. dag får de Mangan i drikkevandet. Jeg har købt Vispumin og levertran, som de skal begynde med når jeg lige har fundet ud af blandingsforholdene. Gad vide om det er ok eller jeg skal finde ud af hvor E-vitamin gemmer sig i maden??
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #16 Dato: 01 Oktober , 2012, 21:43 »
Så er der vist ingen problemer.

Men E-vitamin findes i bla.a. bladgrønsager og fuldkornsprodukter. Jeg mener også der er en del i græs. Det skal vist helst spises sammen med fedt for at blive optaget. Derfor er det godt at få i form af ost, mælk og æg. Så giv evt hønsene lidt mælkeprodukter, eller giv dem korn med lidt planteolie på. Både korn og planteolie indeholder E-vitamin, og fedtet hjælper som sagt med optagelsen.

Til Karoline. Jeg køber økologisk Naturæg fra land og fritid til mine. Men køb noget billigt og sørg for at de får adgang til forskelligt grønt og spiret korn. Så går det utvivlsomt godt. Pas på med at blande korn og piller. Du risikerer i hvert fald at pillerne ender på gulvet, hvis hønsene lige som mine skraber det ned for at få kornet som de hellere vil ha. Dummer er de trods alt ikk.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #17 Dato: 01 Oktober , 2012, 21:50 »
Øhh, jo glemte at tilføje de også får hønseguf lavet på opskriften ude fra siden 1 gang om ugen. Så lyder det jo til der er hvad der skal være :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #18 Dato: 01 Oktober , 2012, 22:03 »
Spørgsmålet er bare hvilket tilskudsfoder jeg skal vælge?

Som Lene og Martin skrev i hhv svar # 1 og 2 er Fuld af pep fra Møllerens ihvertfald ét godt (tilskuds)foder til æglæggende høns.

Det kan du ihvertfald skaffe i Eskildstrup (se forhandler #21)
http://www.hk-hornsyld.dk/p303.asp

Jeg kan se at Land og Fritid har et økologisk æglægningfoder til samme pris (omkring 100 kr for 15 kg).

Jeg blander selv foderet. Hvede, byg, Fuld af pep og kanarieblanding. Det gør jeg i forholdet 1-1-1-1/4 af de nævnte fodertyper. Der tilsættes en smule hønseskaller, ca en håndfuld pr 10 liter foder. De får lidt vispumin hældt over foderet et par gange om ugen. Endvidere er jeg begyndt at drysse en lille smule diatomejord (TØS) over foderet et par gange om ugen.

Pas på med at blande korn og piller. Du risikerer i hvert fald at pillerne ender på gulvet, hvis hønsene lige som mine skraber det ned for at få kornet som de hellere vil ha. Dummer er de trods alt ikk.


Det klares ved at vente med næste fodring til de har spist de tilbageliggende piller.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #19 Dato: 01 Oktober , 2012, 22:12 »
Selvom jeg bruger Fuld af Pep og blander korn i det, så spiser mine høns altid det hele op. Men de har heller foder til flere dage ad gangen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #20 Dato: 01 Oktober , 2012, 22:27 »
Her fodres morgen og aften, og ligger der mange hønsepiller tilbage om aftenen, ja så fik de altså kun 'morgenmad' den dag. :D
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #21 Dato: 01 Oktober , 2012, 22:57 »
Lene og pilegaarden. Må jeg spørge hvad fordelen er ved ikke at have en automat med fx hønsepiller til et par dage?
Der kunne jo fx ske noget, så man først kom hjem efter hønsene var gået til ro. Eller det kunne regne hele dagen, så hønsene ikke kunne få spist noget ude.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #22 Dato: 01 Oktober , 2012, 23:13 »
@Mikkel

Min automat kan indeholde foder til 2-3 dage, men jeg vælger at fodre i mindre portioner. Hvis jeg fyldte automaten er jeg sikker på at jeg ville have store mængder æglægningspiller spredt rundt på gulvet, mens alt kornet var ædt. Og det er jo ikke hensigtsmæssigt.

Men med en foderautomat kunne man godt fodre for flere dage ad gangen, hvid det var det man ville.

Hvis jeg skulle praktisere fodring i større portioner, tror jeg, at jeg ville vælge at have to automater. En med kornblanding og en anden med æglægningspiller. Om det ville virke i praksis kan man kun finde ud af ved at prøve.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #23 Dato: 01 Oktober , 2012, 23:22 »
Jeg kører med æglægningspiller i automaten hele tiden. Herudover får de korn morgen og aften i en balje. Det går fint og det kan aldrig gå værre end at de må nøjes med æglægningspiller.
Sammen med kornet kan jeg så give andre ting. Da dagene var længere fik de rester ved 18-19-tiden og korn senere. Men det kniber lidt med at nå alle måltiderne nu.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #24 Dato: 01 Oktober , 2012, 23:41 »
Jeg fodre hver morgen indendørs, så har hønsene hele dagen til at æde op i. Jeg har også foder tårn, for de kan hænge. Om det er rigtigt eller forkert, tja det virker meget godt hos mig.

Når jeg har små kyllinger under varmelampe, så får disse også foder om aftenen-

Men prøv at spørge 10 hønsefolk om fodring og foder, så får man sikkert 10 forskellige svar.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #25 Dato: 01 Oktober , 2012, 23:52 »
Det er rigtigt Lene. Men det er da bestemt også en del af charmen ved denne hobby (eller er det en livsstil).
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #26 Dato: 02 Oktober , 2012, 11:18 »
Hos mig får hønsene dlg´s Naturæg og kornblanding med havre som  hoved del 2/3 eller 3/4 del resten hvede, majs, rybs, lidt solsikker, hvad jeg  nu har. Begge blandinger i sit automat og  bon appetit. Hønsene 2-5 stk har adgang til hønsegård ca 150m2 og  når vi hjemme og der er  ikke sarte afgrøder går frit i haven 1250m2. De får også af og til ( når jeg er heldig :D) kogt fiske affald og  køkkenrester.
Lige nu når de har fri adgang til haven  de spiser meget lidt naturæg ca 1-4 kg pr måned og ca  10-15 kg  korn pr måned. Om forår når der er såbede og  sarte planter i haven og  hønsene går i hønsegården spiser de dobbelt så meget naturæg.
Jeg spekulerer på kan  jeg  erstatte naturæg med  knuste ærter, den  indeholder mest korn og  soya og  lucernepiller. Korn kan jeg købe billigere som ren korn, lucernepiller er nyttesløs, de spiser frisk græs på planen i stedet for, men  kan  ærterne erstatte soya? eller måske vikke+ærter? Måske noget tredje ingrediens?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #27 Dato: 02 Oktober , 2012, 11:24 »
Jeg også overvejet foder fra Versala Laga, især startfoder og det til slagtekyllinger, men jeg kan ikke rigtigt finde en "pusher".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #28 Dato: 02 Oktober , 2012, 11:31 »
Soya indeholder ca. 40% protein pr. kg. foder, og der skal kun 0,770 kg. til en FE.
Ærter indeholder ca. 17% protein pr. kg. foder, og der skal 0,940 til en FE

Så der skal noget mere til hvis protein hentes i ærter, men det er også en helt anden pris.
Forøvrigt æder de gerne ærter, især hvis de er flækkede.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilskudsfoder - hvad skal jeg vælge?
« Svar #29 Dato: 02 Oktober , 2012, 11:36 »
Soya kan købes både som soya skrå og som piller.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub