Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan fodrer I?  (Læst 4294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Hvordan fodrer I?
« Dato: 23 Maj , 2011, 21:13 »
Jeg er jo rimelig ny i hønseverdenen og har i de ca. 1 1/2 måned vi har haft høns afprøvet lidt forskelligt mht. fodring.

Nu er det så jeg håber på lidt input fra jer  :)

Når I giver grønt fra haven (ukrudt osv.) hakker I det så i stykker eller giver I det helt?
Smider I det bare i gården, hvis ja, river I så hver dag for at det ikke skal ligge og kompostere?

Ligeledes med rester fra køkkenet. Hvor findelte er de madrester I giver jeres høns? Hvordan gør I det rent praktisk (blender?) Giver I dem rester i en skål eller hvad fungerer bedst så det ikke bliver dårligt?

Er der nogen der har erfaring med at vænne deres høns til at spise mere varieret? Det virker som om mine næsten kun gider spise den kop kornblanding de får spredt i hønsegården morgen og eftermiddag + det grønne salat der evt. kommer. Foderpiller og nærmest alt andet grønt + rester virker de forholdsvis uinteresserede i.  /d
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Hvordan fodrer I?
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2011, 21:25 »
hej og tillykke med den fedeste hobby (høns!  /o )
ang. foder, jeg har en foderautomat m. æglægningsfoder og en m. korn, derudover smidder jeg en del korn i hønsegården, samt grønt - klipper græsplænen eller skulle måske kalde den mælkebøtteplænen og smider en ordentlig portion ind til damerne, eller helt ukrudt hvis jeg har luget, madrester kommer ind på jorden og de kaster sig lystigt over det hele, nogle ting spiser deop andre lader de ligge - hos mig komposterer det hele og giver en tør løs bund, som er dejlig blød og skøn at "grave sig ned og sandbade i". Min hønsegård er overdækket m. trapezplader næsten over det hele og derfor dejlig tør -  har altid hadet smattede glatte hønsegårde - der kan sagtens regne ind ved siderne og taget er for kort ved muren, så det kan regne ned på de buske der står langs muren :)
jeg håber du kunne bruge mine svar - høns spiser ALT, i hvert fald mine ;)
mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvordan fodrer I?
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2011, 21:35 »
Hej Nadia

Mine høns har adgang til en kornblanding hele dagen, og får så diverse madrester som guf. Kødet blender jeg tit, så det er nemmere at få ned for hønsene, men grøntsager som salat, tomat, peberfrugt m.m. bliver smidt ud som det er. De har en skål i hønsegården hvor resterne bliver hældt i, men der går kun få øjeblikke før det hele er spredt for alle vinde. Det der ikke er spist op samler jeg sammen af hensyn til risikoen for rotter.

Vedr. ukrudt så kommer de på friland og æder selv, men det hænder at jeg graver hele græstørv op med jord og det hele og smider ind til dem om morgenen. Der er intet tilbage når vi kommer fra arbejde, så du behøver bestemt ikke findele ukrudtet ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Hvordan fodrer I?
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2011, 11:04 »
Hmm.. så er de åbenbart bare lidt kræsne  ::)

Men ser ud til jeg ikke nødvendigvis behøver rive gården en gang om ugen? De virker også som om de elsker at gå og skrabe i græs- og ukrudtsrester, men jeg har bare tænkt at det måske var usundt for dem når det ligger og bliver kompost-agtigt.

Har så heller ikke overdækket gård så der har været lidt vådt de dage det har regnet - men det ser egentlig ikke ud til at genere dem. Har bare svært ved at få pillet alt det de ikke gider spise fra for de skraber det jo ud over hele gården.

I weekenden gravede jeg en plastbalje ned som jeg er begyndt at servere madrester i - så er det nemlig rigtig nemt for mig. Men når de er så kræsne at de udelukkende piller salaten fra synes jeg snart ikke der er nogen idé i af give dem rester? Det var ellers en af hovedårsagerne til at få høns  ;)

Men måske vil det hjælpe hvis jeg her efter sommerferien kan få fat i en hane eller nogle store kyllinger som måske kan lære dem at mad faktisk ikke er farligt!?
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Hvordan fodrer I?
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2011, 11:23 »
Mine har foderpiller i automaten døgnet rundt stående inde i hønsehuset.
Halvdelen af deres hønsegård på 250 m2 er græs så grønt kan de altid spise.
Mad fra køkkenet får de i tagrende som er skruet fast på et bræt så den ikke kan vippe.
Jeg skærer/hakker det i mindre stykker til dem.
De ELSKER bare køkken affald. :D og de spiser altid op inden for en time.
Korn smider jeg på græsset og så går de selv og roder efter dem.
Vand har de både inde og ude.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvordan fodrer I?
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2011, 22:58 »
vores får køkken rester der har været en tur i minihakkeren i små portioner. syns det er som om det glider meget hurtigere ned så. af andet ukrudt falder mælkebøtteblade mest i damernes smag alt det andet kan godt ligge
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvordan fodrer I?
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2011, 23:13 »
Når jeg har tid 'stikker' jeg 10-15 mælkebøtter og smider dem ind i hønsegården. De er pillet helt ned til rodstumpen på maks en ½ time.

Køkkenaffald (brød, salat, kogte kartofler etc) får de i gården, og det forsvinder lige så hurtigt, og det bliver ikke findelt eller blendet inden det ryger ind til dem. De er jo fra naturens side udstyret med en blender (kråsen).

Hovedfoder består af 2 dele hvede, 1 del byg og 1 del æglægningspiller.
Mvh
Erik Andersen