Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning i maskine...  (Læst 6640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Udrugning i maskine...
« Dato: 12 April , 2015, 09:46 »
Jeg har anskaffet mig en brugt America rugemaskine til 24 æg, den blå firkantede.

Inden jeg kommer æg i, vil jeg lige sikre mig at den fungere, og at jeg har forstået at bruge den.

Den har nu kørt et lille døgn, med stabil temperatur og luftfugtighed på 51%. Kun en af udluftningshullerne er åbne, som er minimum.

Det er vel fint nok til en start?

På 18. - 19. Dagen skal luftfugtigheden hæves til 65%.
Hvordan gør jeg det, når jeg ikke kan lukke for mere af udluftningen? En forstøver?

Så skal skillepladerne fjernes, en ligges i kanten over vandet. Skal æggene ikke vendes mere herefter? Eller skal det bare gøres manuelt?
« Senest Redigeret: 12 April , 2015, 11:34 Fra jthyge »
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Udsugning i maskine...
« Svar #1 Dato: 12 April , 2015, 10:05 »
Nu kender jeg ikke den konkrete model Men som udgangspunkt hæver du fugtigheden ved at gøre vandspejlet i maskinen størrer der må være nogen kanaler eller rum i bunden til vand. Og nej når først æggene er lagt "til klækning " skal du ikke røre mere ved dem så tumler kyllerne selv rundt inde i æggene og på den måde vender de sig selv maskinen må heller ikke åbnes med mindre det er yderst akut og i så fald skal det gå meget hurtigt .. Held og lykke med den  :)

Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Udsugning i maskine...
« Svar #2 Dato: 12 April , 2015, 11:14 »
Den blå America har i bunden to små kar, i hvilke man hælder vandet. Man skubber bare den bund, æggene ligger på til hhv. højre og venstre. Så kan vandet hældes i.

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Sv: Udrugning i maskine...
« Svar #3 Dato: 12 April , 2015, 11:36 »
Tak for svar.

Jeg har fyldt vand i begge rum i bunden. Måske der også skal vand i selve bunden for at få fugtigheden op?
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Udrugning i maskine...
« Svar #4 Dato: 12 April , 2015, 18:17 »
Der er delte meninger om den høje luftfugtighed. Adskillige sværger til tør rugning, nogle hælder vand i karrene de sidste tre dage. Kyllingerne kan drukne- og jeg har altså ikke haft behov for at bruge mere vand, end der kunne være i karrene. Andre, mere erfarne må på banen; jeg har kun prøvet tre gange.
Hvis du starter rugningen nu, skal der nok tidligst vand i om ca. 17 dage.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Udrugning i maskine...
« Svar #5 Dato: 12 April , 2015, 22:11 »
Jeg købte en lille 9 ægs rugemaskine sidste år, og gjorde som manualen foreskrev, nemlig at hælde vand i bunden af maskinen. Jeg kunne hurtigt se (måle), at fugtigheden blev alt for stor, så i stedet prøvede jeg med et par skruelåg fra et par glas "instant kaffe", og det gav den ønskede fugtighed.
Da det blev tid til at hæve fugtigheden, et par dage før klækningen, placerede jeg endnu et skruelåg med vand, og jeg kunne måle, at fugtigheden var passende.
Det var mit første forsøg, men med en høj klækkeprocent.
Fugtigheden målte jeg med en trådløs enhed, som arbejdede sammen med min vejrstation. Den viste både temperatur og fugtighed. Den lå i bunden af rugemaskinen, for det var det eneste sted der var plads.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Udrugning i maskine...
« Svar #6 Dato: 13 April , 2015, 08:37 »
Jeg har netop gennemført en rugning og er ved at analysere på forløbet.
Jeg oplevede at nogle færdige kyllinger ikke kom ud under klækningen. En lysning på 18. dagen viste at luftblæren var lidt mindre end den burde. Dette kunne tyde på at fugtigheden har været for høj. Dette tror jeg let forekommer i en motorruger af plastic. Jf. instruktionen skulle jeg fylde et kar i bunden med vand, og ved 18. dagen skulle jeg fylde begge kar.
Luftblæren skal være stor nok for at kyllingen har det rette arbejdsrum til at arbejde sig ud!
Når jeg laver den næste rugning vil jeg halvere vandoverfladen i de første 18 dage.
På grund af design og indretning er det ofte lidt bøvlet at eftermontere et hygrometer så der bliver målt det rigtige sted, desuden er nøjagtigheden vist tvivlsom på disse håndkøbs-hygrometre /d
Det er vigtigt at notere sig hvad man gør, så man fremadrettet kan lære af det. Efter nogle rugninger bliver dine egne erfaringer vigtigere end rugevejledningerne.
Hvis rugemaskinen står i en kold kælder, skal varmelegemet arbejde mere. Dette kan bidrage til at sænke luftfugtigheden. Jeg gennemførte rugningen indenfor på et lunt værelse hvor luftfugtigheden i det omliggende miljø var høj nok til de første 18 dage, så i virkeligheden kunne jeg måske helt undvære vand i det indledende forløb af rugningen?
Jeg er meget interesseret i at høre synspunkter om tørrugning og hygrometre /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.