Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det tunge skyts mod ægspisere  (Læst 11142 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Det tunge skyts mod ægspisere
« Dato: 09 April , 2015, 10:28 »
Min brahmaflok spiser deres æg. Jeg har allerede lagt kunstige æg ind til dem, som de ignorerer, men ikke desto mindre tog jeg dem i at æde et nylagt æg her i formiddag. Hvad er der af gode tricks der kan bruges? Virker den med sennep i et udpustet æg?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #1 Dato: 09 April , 2015, 15:33 »
En årsag til ægspiseri kan være proteinmangel - hvilket er sandsynlig i dit tilfælde, hvis alle har fået smag for æg. Vores fjer er kloge nok til at finde fødeemner, som retter op på et sådan underskud, og så kan æggene nemt stå for tur.
« Senest Redigeret: 12 April , 2015, 06:50 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #2 Dato: 09 April , 2015, 15:42 »
Næh... jeg tror såmænd de får protein nok, hvis de guffer de tre æg om dagen, der burde komme i flokken fra de tre høner ;)

Har læst om hjortetaksolie i udpustede æg, så det bliver nok det jeg forsøger. Eller evt sennep i første omgang.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #3 Dato: 09 April , 2015, 16:22 »
Prøv evt. med nogle redekasser, som er mørke (hvis ikke du bruger det i forvejen).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #4 Dato: 09 April , 2015, 17:03 »
De har ikke haft redekasser et stykke tid. For det første fordi vi har behandlet dem for lus gennem et par måneder, og jeg tænkte at nu de ikke lagde æg alligevel, så var en redekasse bare et ekstra sted lusene kunne gemme sig. I forgårs fik de så en åben papkasse med halm i, og der er det jo ret tydeligt med de våde pletter efter en gang æggespiseri. Har lige taget dem igen med næbbene i et nylagt æg. Havde godt set madammen på reden, men så skulle jeg køre med et af børnene, og da jeg kom hjem, var de i gang igen. Så jeg fik lagt et sennepsæg derud. Tror nu ikke det narrer dem, ser ud til de godt kan lugte den er gal, og så kan de vel også lugte hvis det er et godt æg.

Jeg vil prøve at finde deres lukkede kasse frem igen. Problemet med den var bare at de nemt kommer til at træde æg i stykker, når de vender sig for at gå ud af kassen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #5 Dato: 09 April , 2015, 19:00 »
Pga. lusene er de måske i underskud for protein. Bare et gæt. Jeg fornemmer i hvert fald at mine høns er ret proteinhungrende pt - har også haft lus. Var det ikke værd at give dem en omgang kød, røræg, ostetern mv - om ikke andet så kunne det be- eller afkræfte om de har et særligt proteinbehov? Det kunne være interessant at afdække om ægspiseri skyldes et mangelsymptom. Det er så let bare at hugge hovedet af synderne- som ofte bliver foreslået, men det bliver vi jo ikke klogere af  :)
« Senest Redigeret: 10 April , 2015, 11:08 Fra Lene Skelmose »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #6 Dato: 09 April , 2015, 19:04 »
Jeg prøver med lidt ekstra protein også :) der er ingen af dem, der kommer af med hovedet. Det er vores kælehøns. Men vil selvfølgelig helst at der kommer nogle æg også, da jeg gerne vil avle på dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #7 Dato: 09 April , 2015, 20:07 »
Hvad med kalk. Jeg ved de får det de skal have. men har hørt at høns også spiser ægene for at få kalken fra skallerne. I gamle dage, gav vi altid hønsene ukogte skaller tilbage. Men jeg gør det ikke idag, da jeg fik af vide at de så kunne begynde at æde deres egne æg. Ved ikke om det passer. men vil heller give dem kalk på anden vis.

Må indrømme jeg ikke er meget til at fylde noget i en tom skal. Jeg tror på der må være en årsag til de begynder at spise deres æg,som må kunne løses.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #8 Dato: 09 April , 2015, 20:24 »
Jeg vil ikke mene de mangler kalk. De har fri adgang til skaller og får vispumin over deres blødfoder. De får knuste æggeskaller i blødfoderet også. Tror simpelthen ikke på at de kan genkende knuste æggeskaller som deres egne æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #9 Dato: 10 April , 2015, 16:18 »
Sennepsægget var spist her til morgen, og da jeg kom hjem i eftermiddag var reden snasket til af æg igen. Har så fået byttet kassen ud med en lukket kasse (kattetransportkasse). Og nu går jeg ud og giver dem melorme.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #10 Dato: 10 April , 2015, 18:54 »
Pga. lusene er de måske i underskud for protein. Bare et gæt. Jeg fornemmer i hvert fald at mine høns er ret proteinhungrende pt - har også haft lus. Var det ikke værd at give dem en omgang kød, røræg, ostetern mv - om ikke andet så kunne det be- eller afkræfte om de har et særligt proteinbehov? Det kunne være interessant at afdække om ægspiseri skyldes et mangelsymptom. Det er så let bare at hugge hovedet af synderne- som ofte bliver foreslået, men det bliver vi jo ikke klogere af  :)

Enig - for et par uger siden var en anden hønseejer svært plaget af, at en hønseflok på 8 åd alle nylagte æg, lige så snart de kom ud af rumpen på en af hønerne. Denne hønseejer blev også rådet til at give en ordentlig omgang råt hakket oksekød et par gange om ugen. For nogle dage siden hørte jeg, at problemet var helt løst. Ingen høns var længere interesseret i æggene.
« Senest Redigeret: 12 April , 2015, 06:52 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #11 Dato: 10 April , 2015, 19:27 »
Jeg håber det "bare" er det. De har guffet melorme i dag og vil få ekstra protein et stykke tid.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #12 Dato: 11 April , 2015, 18:00 »
3 flotte æg fra mine brahmaer i dag :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #13 Dato: 11 April , 2015, 21:16 »
Der kan man bare se.  /o

Men sygdomme, unoder og nedgang i æglægning er oftest fordi der er ubalance i forholdene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Det tunge skyts mod ægspisere
« Svar #14 Dato: 12 April , 2015, 06:50 »
Jeg håber det "bare" er det. De har guffet melorme i dag og vil få ekstra protein et stykke tid.

Tra traa  ;D Det var "bare" det. Uh.. hvor har jeg været vidne til mange, som har aflivet deres flok, fordi de nægtede at tro, at så 'simpel' en ting kunne være årsag. Hønsene er instinktiv kloge nok til at vide, hvor de får de nødvendige næringsstoffer fra, og der skal alligevel noget til, før en flok begynder at æde deres egen fremtid.

Det var rigtig dejligt, at du fandt løsningen og igen kan 'høste' æg fra egne høns  /o
« Senest Redigeret: 12 April , 2015, 07:19 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14