Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår fælder hønen?  (Læst 6158 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Hvornår fælder hønen?
« Dato: 23 Oktober , 2019, 19:48 »
En høne udruget før 1.4. starter æglægning i oktober og fortsætter æglægning indtil fældeperiode året efter i oktober - sådan cirka. Sådan er det i hvert fald her i hønsegården.

Hvad gør en høne der er udruget i juli og først starter æglægning året efter i slutningen af vinterperioden ? Hvordan ser dens fældeplan ud? Venter den med at fælde til det tidspunkt året efter?

Har tre stk fra juli 2018 . Havde egentlig regnet med at de ville følge de andre mht fældning nu, men det ser det ikke ud til. Ville dog være ret praktisk at de fælder inden kulden for alvor sætter ind. Lægger også stadig pænt med æg. Har de en plan?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2019, 05:35 »
Nu er det nogle dage siden, du stillede spørgsmålet, men det er vel stadig aktuelt ;)

For høner, om er startet æglægningen i januar/februar, vil de fleste af dem fælde i efteråret i det samme år, mens resten venter til året efter.
Lige mht til startæglægning i de førte måneder af et år er det umuligt at give et klart svar på, hvornår første fældning vil ske.
Hvis din unge flok ikke er startet på at smide fjer endnu, så tror jeg dog, at de venter til næste år. 
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2019, 10:49 »
Stadig aktuelt. :)
Den årgang der er tale om ( udruget juli sidste år) har været lidt nede i æglægning en periode og jeg troede de var på vej i fæld. Nu har de speedet op igen  - så du har nok ret i at de venter med at smide fjerene. Lidt upraktisk at fælde om vinteren - selv med varmelampe. Synes de har en tendens til at følge flokken i stedet for at søge ind i varmen, men måske de vil gøre det hvis behovet er stort nok.

De ældre høner er ved at være færdige med at fælde og i hvert fald nogle af dem er begyndt at lægge æg igen plus at der er æg fra dette års unge høner. Plejer ikke at have særlig mange æg om vinteren så dette er overraskende. Har så tilmed for første gang frosset æg ned for at supplere vinterforsyningen. Gad vide om hønsene følger lyngen - blomstrer ekstra meget efter et tørkeår for at sikre artens overlevelse :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2019, 17:54 »
hvad er det nu for noget. Kan man godt fryse æg ned, og hvordan gør du og hvad kan jeg bruge dem til bagefter. Ikke fordi jeg tror det bliver aktuelt her i huset for vi bruger mange æg hele tiden og de er heldigvis også flinke til at levere æg. For resten vi er lige kommet hjem fra Bramming. Det er vel ikke så langt fra dig.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #4 Dato: 27 Oktober , 2019, 12:58 »
Mener de er gode til at bage med. I hvert fald kan man bruge dem, hvor ægget vil blive tilsat og rørt ned.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2019, 14:46 »
Ok tak for svar
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2019, 18:47 »
@ Gerda. De ser fuldstændig normale ud når de er tøet op. Synes dog at have læst at hviden ikke kan piskes. Har kun brugt dem til røræg og der var intet problem. Jeg fryser dem i æggebakken. De revner men flyder ikke ud.

Der er lidt afstand til Bramming, men ikke meget langt. Har i nogle år redet enetimer der og kørt herfra - så overkommeligt. Bortset fra når lastbilens gear sætter sig fast i 3. ved afkørslen fra Korskroen- og man skal klare motorvej, rundkørsler og kørsel midt igennem Bramming by og tur ned af småveje ud til rideskolen uden at kunne stoppe eller skifte gear. Aldrig har jeg svedt så nervøst!!! Med hest er det bare ikke sjovt!!!

Har iøvrigt også engang taget turen retur med 30 cm sne på motorvejen og snefog. Utæt dør så det blæste ret meget ind og varmeanlægget gået i stykker. Sad pakket ind i tæpper og måtte ind på Korskroen og have en hotdog for at klare resten af turen.

Man oplever lidt af hvert her i livet. Hesten tog det heldigvis helt roligt.
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2019, 18:58 Fra Lene Skelmose »

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2019, 19:19 »
Ja det lyder som om du morer dig på de danske veje. Der står jeg af, har godt nok kørekort men det er 15 til 20 år siden jeg har brugt det. Jeg har det fint med min cykel. Og den kommer også langt omkring. Fra den 11 juni sidste år og til nu har jeg cyklet næsten 5000 km
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2019, 23:58 »
Demens light. Det var til Brørup jeg kørte - ikke Bramming!

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2019, 06:10 »
jeg skal nok lade være med at kommentere på det
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvornår fælder hønen?
« Svar #10 Dato: 29 Oktober , 2019, 12:33 »
jeg skal nok lade være med at kommentere på det

Tak!