Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tanker om avl  (Læst 46144 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #30 Dato: 28 ſeptember , 2011, 15:19 »
Flere tanker om avl.

Når man laver kyllinger så bliver der ALTID mange haner, man siger ca. 50-50 nogen gange mere..og synes jeg sjældnere gange mindre.

Rigtig mange af disse haner er der desværre ikke brug for, så hvad skal de så ??

Nogen prøver at sælge dem, nogen afliver dem og smider dem i skraldespanden,  andre ligefrem forærer dem væk (for så at betale penge for de lig, som ligger i køledisken) og de fleste feder dem op og slagter dem til eget forbrug. Dette er vel egentlig også det mest naturlige at gøre.

For de kan jo faktisk godt spises med god samvittighed om at de har haft et godt liv. Og hønsene tænker ikke på om de skal leve i et ½ år eller i 10 år.

Hvis man avler racehøns, så har man to slags "kunder" dem som også arbejder med racen og mangler nyt blod og dem som "bare" har høns i baghaven.

Hvis man avler blandinger, så har man kun en slags "kunder" og det er dem som "bare" har høns i baghaven og nu er det straks noget sværere at afsætte overskudshanerne.

Jeg har også hvert år mange haner, som ender deres dage i min fryser. Jeg får dem slagtet på et autoriseret lille slagteri, ikke fordi jeg ikke kan gøre det selv, men mere p.ga at det er lidt nemmere og jeg behøver ikke at afsætte en hel dag på det.
Kan man ikke selv slagte, så er der næsten altid hjælp at hente...

Jeg er nemlig ikke vegetar og jeg vil ikke forære mine haner væk (hvis jeg ikke kan sælge dem) og så bagefter bruge penge til dem i køledisken i forretningerne, det synes jeg er noget bagvendt.

Envidere koster det også noget at lave dem. For foder og strøm er bestemt ikke blevet billigere med årene.

Jeg hygger mig med mine høns og har dem for primært at få æg og kød. Jeg avler og udstiller også. Det giver nemlig hønseholdet lidt mere indhold og et mål og udfordring om at gøre det bedre hele tiden.

« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2011, 15:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tanker om avl
« Svar #31 Dato: 28 ſeptember , 2011, 16:03 »
Lige mine ord, Lene. /o
(Ud over at du er mere seriøs med din avl end jeg er, endnu...) ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Susanne

  • Gæst
Sv: Tanker om avl
« Svar #32 Dato: 28 ſeptember , 2011, 17:01 »
Godt stof til eftertanke  /o

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tanker om avl
« Svar #33 Dato: 28 ſeptember , 2011, 20:39 »
Ja, men der ER jo ikke noget galt i at det er svært at hugge hovedet af den store flotte fyr som man har vasket mås på da han var en bedårende kylling. Er enig med Lestat i at man lige så godt kan prøve at opnå noget avlsmæssigt når man har høns. Også selv om det er "havehøns". Men alle overskudshaner skal der jo findes en løsning for - de spiser meget og er ikke til at holde ud når de galer i kor og slås. Jeg bryder mig ikke selv om at svinge øksen men kan godt gøre det. Så tænker jeg på at dyret har haft et godt liv og at jeg afslutter det af nødvendighed og med mindst mulig rædsel og helt uden smerte. Det, vi alle ønsker os når det er os, der skal herfra. Men sjovt er det skam ikke. De fleste her havner i fryseren indtil  det ikke er så tæt på mere - især hvis man kun har haft få kyllinger så man er kommet til at give dem navne
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #34 Dato: 17 Februar , 2012, 14:18 »
Ja, haner kan ikke undgås, hvis man laver kyllinger og de haner skal jo et eller andet.

Da det er de færreste som har plads til dem. Og de færreste som køber 5,1.

Kan man ikke selv slagte dem, så kender man måske nogen som kan, men igen folk vil helst have dem grydeklar og næsten serveret før de har nogen interesse.

En god idé er ikke at navngive dem og gøre dem til kæledyr.

En anden god ting er at tænke på at de har haft det bedst tænkelige liv. Modsat de stakler, som ligger i kølediskene rundt om i det ganske land.

« Senest Redigeret: 17 Februar , 2012, 14:21 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Tanker om avl
« Svar #35 Dato: 17 Februar , 2012, 14:23 »
Jeg syntes faktisk at der der gør det nemt at svinge øksen er at jeg ved, at de har levet et godt liv, måske lidt kort men dog godt. Så de ender deres dage som noget der igen nydes og igen forde man ved at de har levet et godt liv.

Selv sønnike på 6½ har været med til, at svinge øksen på de haner som han har nusset med da de var nogle små dunklumper. Og syntes at de smagte bedre den dem vi tidligere har købt i brugsen selv om de måske hed Økologiske. 

Så her slagter vi med velbehag vores forkælde overskud af haner.  ;D
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #36 Dato: 17 Februar , 2012, 14:29 »
Jeg tror nu heller ikke at høns går og tænker om de skal leve i 4-6 måneder eller 10 år. Det er et menneskeligt "problem", at vi gør og overfører det så til dyrene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tanker om avl
« Svar #37 Dato: 17 Februar , 2012, 15:21 »
Man kan heller ikke sige at vores haner har haft et kort liv i forhold til industrikyllinger. De lever for det meste over 5 måneder i stedet for 5 uger! ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Tanker om avl
« Svar #38 Dato: 17 Februar , 2012, 17:25 »
Her i huset har vi heller ikke problemer med at spise egen avl.
Bliver mere og mere bevidst om, hvor det kød vi spiser, kommer fra og hvilket liv, det har haft, så vi spiser vores egne forkælede haner, høner og ænder med god appetit.
Tilgengæld behøver vi aldrig købe fjerkræ.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #39 Dato: 13 August , 2012, 12:33 »
Vi tager lige denne her tråd frem igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Tanker om avl
« Svar #40 Dato: 13 August , 2012, 17:45 »
Og jeg vil gerne være den første til at skrive efter Lene denne gang.
Som nogen sikkert har læst har jeg lige ruget både renracede Wyandotter og krydsninger.Jeg brugte de wyandotteæg af mine egne jeg kunne samle indenfor rimelig tid.Har kun 2 voksne høner.Og ville gerne der havde været flere i mit første kuld i år.Men der er altid flest haner.Rugeæg fra store hvide dotter hænger desværre heller ikke på træerne.Når rugemaskiner og varmelamper skal i gang kan de lige så godt være
udnyttet helt.Så der blev fyldt op med krydsningsæg.Jeg ved af erfaring at disse æg kan give kyllinger til gryden på 3-4 måneder.De er ikke store men de er møre og det der er på dem er lækkert.
Tiden vil vise om krydshønerne skal blive til havehøns et andet sted.Der er faktisk folk der gerne vil ha en broget flok de kan kende fra hinanden.
Men jeg ville hellere at jeg kunne sælge store hvide damer.Men nu vil jeg først ha lavet en flok pæne til mig selv.Aner ikke om jeg nogensinde blir så god til at avle dem at der blir nogle der kan udstilles.Men jeg vil forsøge at  suge af i andres erfaring for at det sker.Og det varer heller ikke længe før jeg skal slagte den første store unge hvide hanekylling.Jeg hader at slagte men elsker det gode kød.Vores gæster sætter også stor pris på det.Det er sjældent vi køber fjerkræ her.
Overskudshaner er ikke noget problem her.Kun den dag de slagtes  :'(
Men når man laver mange kyller må man også ta det med.
Jeg har for øvrigt lige i dag købt grillspyd med motor til weberen, så nu skal der snart et par haner monteres på den.

Og så skal jeg forresten snart ha en wyandotteklog ud at kigge på mine ungdyr..med kritiske øjne :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #41 Dato: 03 Marts , 2013, 18:12 »
Nu er det kyllingetid igen, DEJLIGT og foråret er på vej....

Så jeg hiver lige denne her tråd frem igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tanker om avl
« Svar #42 Dato: 04 Marts , 2013, 14:50 »
Jamen fuglene pipper overalt. Rågerne er samlet i de store kolonier igen, De første forårsblomster er kommet af jorden og rugemaskinen blev fyldt for første gang igår. Det er nu dejligt når dagene bliver længere og varmere  /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #43 Dato: 05 Februar , 2014, 09:09 »
Vi tager denne her frem igen, for nu er det kyllingetid og der er kommet mange nye medlemmer til siden sidst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Tanker om avl
« Svar #44 Dato: 05 Februar , 2014, 09:39 »
Den der med overskudt er jeg lidt nrvøs for i år, når jeg nu forsøger at gøre en dværg til en stor, og der for krydse store og små dyr og mellem dyr, det resultere jo i en masse dyr som jo værken er fugl eller fisk, jeg er heldig og kunne fylde dyr i min bror hønsegård, så der kan jeg gemme "måske" høner og et par haner
Men hvad så med resten, der er jo grænser for hvor mange høns en familie kan æde og jeg er ikke vildt begejstret for ar skulle lade de her kryds som ligner en brahma flyde ud, og rrisikerer at det ødelægger mit og andres avl arbejde
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2014, 09:44 Fra Christian Clement »