Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: For dælen da  (Læst 5314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
For dælen da
« Dato: 09 Maj , 2009, 19:00 »
Bedst som man tror at man har 2 andrikker og fire hunner, så ombestemmer en af damerne sig pludselig og bliver til en andrik  ;D
De fire "hunner" er fra oktober 2008 og da det er første gang jeg har ænder, var det skisme svært at se forskel på dem .
Men så lige pludselig, inden for en uge, blev en af dem helt rød over næbbet og før jeg kunne sige "hov" så besteg han resolut en af hunnerne og som afslutning jagtede han de to andre andrikker, som er en del større end ham selv, hele vejen rundt om søen til stor forbløffelse for dem begge  ;D
Han er ellers den mest fredelige lille fyr og kommer gerne hen og vil spise direkte at foderspanden når jeg hælder foder op til dem  :)
Her er lige et billede af lille Anton...min lille badeand  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: For dælen da
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2009, 19:40 »
Jeg synes ikke det ligner en andrik. Snarere en and, der er blevet kønsmoden. Så bliver de røde, men udvikler slet ikke så meget vorteagtig hud som andrikkerne.

Hunnerne kan godt hoppe på ryggen af hinanden og jagte rundt med alt og alle.

Men det er svært ud fra kun et billede, men ud fra det, er det en and i mine øjne!
Hilsen Susanne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: For dælen da
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2009, 19:46 »
Det er en and ! Den mangler også knuppen over næbbet, og som den bliver beskrevet er den mindre end andrikkerne...
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2009, 20:49 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: For dælen da
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2009, 20:35 »
Hurra  ;D Så hedder HUN Antoine i stedet for....hi hi
Tak for jeres bedømmelse.....jeg er total nybegynder med ænder !!
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: For dælen da
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2009, 16:36 »
Øh...nu er jeg så officielt hylet ud af den  :o

Han/hun...øh, den... har fået attitude så det basker  :-\ Den  hopper konstant på ryggen af alle hunner, jager andrikkerne væk og prøver endda også at markere sig overfor MIG ! Den er blevet lidt større end hunnerne, rumpen er "pjusket" men den har  ikke så store vingefjer som de to andrikker, men dog større end hunnerne! Jeg synes overhovedet ikke den ligner hunnerne mere og den opfører sig som en andrik mht. til at opsøge og kurtisere damerne, tjekke redeplads osv.
Den plejede altid at holde sig for sig selv og flygtede når de andre kom for tæt på og jeg kunne næste bære den rundt i foderspanden, så tryg var den ved mig.....men i løbet af den sidste uge har den total ændret adfærd  ???
Er den mon blevet total kropsforstyrret fordi den er blevet kønsmoden ?? De to andrikker interesserer sig overhovedet ikke for den....og de er ellers MEGET kønsmodne  ;)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: For dælen da
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2009, 16:39 »
Jeg synes nu nok at det ligner en ung han.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: For dælen da
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2009, 16:42 »
Jeg vil lige prøve om jeg kan få taget nogle billeder hvor den står sammen med en andrik og en and så man kan se forskellen.....jeg er jo total ny i andeverden, så jeg er helt hylet ud af den...ha ha
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: For dælen da
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2009, 17:26 »
Her er så nogle billeder af den berygtede han/hun/den !!
på første billede står den i baggrunden med tre hunner og den største andrik forrest
på andet billede jagter den vores anden andrik rundt om foderskålen ( stakkels fyr )
på tredie billede står den sammen med en hun
på fjerde billede står den foran de tre tre hunner og den store andrik

Den forsøgte faktisk også at jage mig væk, men jeg beskyttede mig med foderskovlen så godt jeg nu kunne....næste gang skal jeg have benbeskytter på  >:(
Jeg har prøvet at fortælle den at det er livsfarligt at opføre sig truende overfor sin madmor....man risikerer at blive et hoved kortere  ::) men det trænger vist ikke rigtig ind  ;)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: For dælen da
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2009, 17:37 »
Jo ligner helt klart en han.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: For dælen da
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2009, 17:45 »
JEG tror ikke at det er en ren Moskus, i den alder hvor den bliver kønsmoden er hovedet et andet end det på billedet, der ER Moskus i den men der er noget andet med inde over, en blanding af en Moskus and og en anden and er en Mulard, Mularden er steril... Og hvis det er som jeg tror, er du bedst tjent med at fjerne den, den jager de andre andrikker væk så du ikke får befrugtede æg, lig med ingen ællinger...

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: For dælen da
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2009, 17:52 »
ØV, det er træls at han/hun/den er blevet så strid ! Den jagter især den lille andrik væk så snart han nærmer sig en hun eller foderskålen  :(
Det er da utrolig at den ændrer adfærd så hurtigt ! Er det normalt ??
Hvis den bliver ved, så må jeg skaffe mig af med den for jeg gider dælme ikke slås med en andrik hver gang jeg skal fodre......basta !!

Jeg har også selv tænkt på om det måske ikke er en "ægte" moskus.
Snøft....det var ellers min yndlingsand men meningen med galskaben er jo at jeg gerne vil have ællinge, så han må nok lade livet så !!  :'( :'( :'(
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: For dælen da
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2009, 18:04 »
De fleste dyr ændre adfærd i parringstiden, mine gaser kan ikke tåle synet af hinanden på denne årstid, senere på året kan de fint gå sammen, det samme med mine andrikker, de enes heller ikke særligt godt for tiden...