Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger hjælp!!!  (Læst 11904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Ællinger hjælp!!!
« Dato: 29 April , 2014, 19:56 »
6 moskus æg er klækket igår, og nu synes jeg de virker slappe... Andenmor varmer dem, men det virker ikke til hun sørger for de får vand og mad... Hvad skal jeg gøre? De kommer først ned til søen i morgen eller overmorgen når jeg er sikker på alle æg der er noget i er klækket!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #1 Dato: 29 April , 2014, 20:00 »
Moskuser jo generelt rolige dyr/ænder..og hvis de kunder fra igår skulle der ikke ske det store ved at vente med mad og vand til i morgen.. Måske er de bare trætte??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #2 Dato: 29 April , 2014, 20:01 »
Åh jeg håber du har ret... Det er mit første kuld ænder, har kun prøvet kyllinger og gæslinger, som jeg synes var mere vilde!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #3 Dato: 29 April , 2014, 20:13 »
Det er utroligt hvad en iPad kan finde på af underlige ord..hvor der stod kunder, skulle der stå 'kun er'!!

Jeg synes selv at kyllinger utrolig vilde og aktive fra starten, og nu har jeg pt erfaringer med en 8 dg gammel moskusælling, der bor i en skotøjsæske på badeværelset, og den hverken spise eller drak rigtigt i de første tre dage og sov og sov,.,var sikker på at den skulle gå til.. Og hvis du ikke ligefrem holder dem gående i 45 graders varme, så tror jeg, du kan være ganske rolig :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #4 Dato: 29 April , 2014, 20:29 »
her går der normalt 2 døgn fra den første ælling klækker til mor and forlader reden og tager dem med på tur. og ligger der flere æg tilbage så bliver de ikke til noget.

jeg flytter and og ællinger så snart hun forlader reden.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #5 Dato: 29 April , 2014, 20:57 »
Har lige kigget til dem... To uden for reden, helt slappe... Har lagt dem i en varmekasse - tror sgu de dør:(

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #6 Dato: 29 April , 2014, 21:17 »
har du sat en vandfad hen til dem så de har nem adgang til vand

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #7 Dato: 29 April , 2014, 21:29 »
Det tager virkelig en udvikling her i fjerkræland... De to små ællinger har fået vand og varme og er livet rigtig godt op, de kan nu pippe! - hvad skal jeg gøre? - lade dem blive inde i kassen, eller putte dem tilbage eller putte dem unden min anden rugende and som kun ligger på 4 æg der kan klæggede hvornår det skal være?

Og så midt i det hele kommer der en kylling ud under den anden rugende and som under hele rugningen er blevet plaget af en meget skruk høne - den skrukke høne har nu fået en ny rede med sin kylling... Men anden er godt gal, men ruger nu igen...
Ja det har taget en hel skæv drejning her i fjerkræland... Det skal lige siges at alle ænder blev lukket til søen for over en måned siden, men nægtede at blive der, de kom tilbage til deres vinterhjem som er hønsegården hver aften og nægtede at lægge æg ved søen... Derfor alt dette rod!!!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #8 Dato: 29 April , 2014, 21:48 »
Det lyder underligt med de to slappe ællinger og at de allerede er uden reden undrer mig også.. Normalt holder hun dem jo under sig i længe inden de får lov at komme ud af reden. Kan det være anden, den er galt med? Altså at den har jaget de to små ællinger ud af reden? Hmmm..virker mystisk..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #9 Dato: 29 April , 2014, 21:55 »
jeg har en eneste gang oplevet hvad du beskriver som ligner dehydrering.  det var en meget varm sommer aften hvor de små pludselig lå slappe. kun max 1 døgn efter klækning så havde endnu ikke fået vand og mad.

de fik skraks vand og livede også helt op. der var intet at se efterfølgende.


jeg bruger skobakker og runde kyllinge foder bakker til vand den første uge eller to. men så har de også brug for noget dybere så de kan bade  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #10 Dato: 29 April , 2014, 22:02 »
jeg ville sætte de to tilbage til samme mor igen. du laver kun rav i den ved at sætte dem under en anden and. hun forlader bare sine æg med ællingerne og du kan nemt risikere, eller rettere forvente der går længere tid end hvis de kom under den rigtige mor. så tilbage til mor og sæt vand og mad i nærheden af hende.

hun vil sikkert forlade reden i morgen tidlig/formiddag så de små kan få vand og mad.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #11 Dato: 29 April , 2014, 22:03 »
Jeg giver dem vand inden jeg går i seng og igen en gang i nat og så tror jeg at jeg lukker Andenmor og alle ællingerne til søen i morgen, og håber det naturlige element vil give stabilitet, dog er jeg nervøs for om hun kan holde dem varme uden en rede... Hvad tænker i?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #12 Dato: 29 April , 2014, 22:34 »
Man skal nok lige huske på, at det er naturligt for anden/ hønen at vende tilbage til reden/ basen med de små, når dagen er ved at være omme.. Hun skal nu nok kunne varme dem alligevel, tror jeg..men reden er jo det tørre, trygge sted!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #13 Dato: 29 April , 2014, 22:41 »
Det er nemlig også derfor jeg er meget i tvivl, men det her dur da slet ikke...

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #14 Dato: 29 April , 2014, 22:50 »
hvis andemor vil ud så skal hun ud. jeg har vand og mad til de små stående i andehuset ved reden så de kan tage lidt selv mens mor færdigruger... ingen kommer af sted uden andemor, og går hun- går alle, resten af æg  kommer der ikke flere ud. sådan er naturen, der er grænser for hvor længe de kan blive ved reden. Husk nu også at søen skal have god- ællingevenlig kant ellers drukner de (hvis de ikke kan kommer op i tide)
høns, ænder, hunde, katte...