Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ænder/gæs  (Læst 5065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Miss Christina

  • Gæst
ænder/gæs
« Dato: 14 Juni , 2013, 12:43 »
håber i vil svare og gerne mange svar på flere racer hvis i har det  :)

1) hvilken race vil kunne blive den tammeste And/gås

2) hvor meget vand behøver de til badevand især om vinteren...

3) hvordan er deres sind både over for ejer kontra Gæster
(vil sikkert se dumt ud en and/gås med pighalsbånd på hæftet fast i haven for at beskytte gæster)  ;D

4) hvad skal de have af hus især om vinteren

5) hvem flyver væk / hvem gør ikke

6) hvad spiser de

7) hvem spiser/napper mest græs
hvor meget ødelægger de i en alm have

8)hvor meget larmer den enkelte race = igen And/gås

hmm hvad har jeg glemt  ;)

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: ænder/gæs
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2013, 17:18 »
1) Race betyder generelt mindre end opvækst. Jo mere tid, du tilbringer med dem især som små, des tammere bliver de.

2) Både ænder og gæs vil meget gerne bade hele året. Bunden af en murerbalje på 90 liter med 10 cm. vand i er fint til et par gæs. Jeg ved ikke, om ænder kræver mere - de snadrer meget mere end gæs og skal vist også bruge vand, når de spiser.

3) Voksne gæs føler sig generelt ikke trygge ved folk, de ikke kender (godt). Hvis de ikke er bange for mennesker, er det meget sandsynligt, at de vil angribe gæster. Gæs kan også blive aggressive over for deres ejere i yngletiden. Det er en god ide at hegne gæssene ind, så gæster, postbude og lignende kan færdes frit. Jeg har ikke den store erfaring med ænder - er kun blevet angrebet af en enkelt moskusandrik.

4) Ingen af dem behøver hus, men de har brug for et sted, de kan gå i læ for sol, regn, vind og sne. De skal også beskyttes mod rovdyr.

5) Tamgæs kan i reglen ikke flyve; de er for tunge. Jeg ved, at moskusænder og løbeænder kan flyve. Ingen af dem er specielt gode til at finde hjem, hvis de forvilder sig ud fra deres indhegning/have.

6) Gæs er vegetarer og spiser primært græs og andet grønt, de finder. Ænder spiser også orm, snegle og insekter. Om vinteren kan de spise det samme som høns. Som små skal de have adgang til start-/voksefoder, og de skal have tilskud af niacin (B3-vitamin).

7) Gæs spiser afgjort mest græs og er gode plæneklippere. De elsker at pille og kan, hvis de har tid og lyst, ødelægge nærmest hvadsomhelst, der ikke er lavet af cement, metal eller sten. Jeg ved ikke med ænder.

8) Moskusænder og løbeænder larmer ikke meget. Svanegæs har en ret gennemtrængende lyd forskellig fra andre tamgæs. Der er stor forskel på, hvor meget gæs bruger deres lyd - men når de gør, er man ikke i tvivl.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Miss Christina

  • Gæst
Sv: ænder/gæs
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2013, 21:45 »
mange tak

håber på flere svar :-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: ænder/gæs
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2013, 15:56 »
Løbeænder larmer..bare lige så vi får det slået fast..og det gør landænder også. Landænder borer mos op af plænen og kan delvis ødelægge pg så går de hurtigt/løber.. Moskusænder larmer kun eller kvæk kvæk, når de har ællinger og skal kalde dem til sig..og de siger virkelig kvæk kvæk..vi snakker om det og griner, hver gang vi kan høre en mutter and. Moskusænder er tamme, meget tamme og jeg har næsten ikke gjort noget for det. Jeg kan stryge mutter end hen af ryggen (haf haft den siden lille), den anden er også tam, men lader sig ikke klappe, den napper kun lidt efter mine fingre..ganske blidt, men de napper hårdt,når de ruger, undtaget min.klappeand. Landænder som jeg havde sidste år blev ALDRIG tamme, de nærmest løb hver gang de så mig..moskuserne er stille og rolige og.nærmest terapeutiske at se på..den spadserer nærmest på græsplænen :-) Keg giver dem det samme som hønsene. Men de ææælsker regnorme,som de gerne går og hiver op af plænen i regnvejr og når.mørket har lagt sig.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: ænder/gæs
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2013, 15:58 »
Mine bor i et helt alm hønsehus med trappe op..og de er flinke til selv at gå i seng om aftenen. Nogle gange skal de dog hjælpes i.seng, da de helst vil blive ude. Og igen..jeg har moskusser..de er så.søde :-) Beklager fejl, kommaer mv, skriver fra en træls mobil :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: ænder/gæs
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2013, 16:03 »
Om vinteren har de kun en spand med vand, så de kan dyppe.hovedet, og jeg akifter den to-tre gange dagligt, da det fryser. De er ret gode til at genkende folk, så.vil.klart være mere skeptiske overfor fremmede uden på.nogen måder at være vilde..i modsætnong til landænderne. Nåeh jo..og så stækker jeg dem to gange årligt, så.flyver de ingen steder ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Miss Christina

  • Gæst
Sv: ænder/gæs
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2013, 14:34 »
mange tak Mette for de gode svar  *b

håber på flere input på andre ande racer
evt. gæs
det ville sikkert være synd med kun en gås

findes der rimelige rolig racer
(må helst ikke flyve eller være nervøs/aggressiv) må godt snakke men ikke fra morgen til Aften
syntes mine Haner larmer rigeligt >:(  ;D

har det sådan må jo holde gæster væk fra gås-gæs/and-ænder
hvis de næbbede dyr ikke kan lide dem :)

de må godt lægge æg men det er ikke for at få unger så for mig betyder det intet hvis de ikke kan "ruge" selv eller der er dårlig befrugtning
det er for hyggens og øjet skyld der er
evt And/gås i tankerne   <.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ænder/gæs
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2013, 14:43 »
jeg må indrømme at landænder larmer - men gæs de larmer mere
og kan kun tilføje mig til  dette at hvis de ikke kender en så giver de lyd fra sig - mine 7 gæs gav  rigeligt med lyd  så selv om vi var indenfor vidste vi at nogen gik på markvejen...
Af de ænder jeg har haft så er det kun moskusser der ikke gav lyd fra sig, er omgængelige og rolige.
Moularder var også ok- lydmæssigt, men siden de er sterile  blev det ikke til mere end nogle måneder her.
høns, ænder, hunde, katte...