Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ruge erfaring deles  (Læst 2306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Viragowtp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Ruge erfaring deles
« Dato: 18 Marts , 2013, 10:12 »
Hej, jeg kunne godt tænke mig at dele mine egne erfaringer mht rugning på gåse æg, og senere ande æg!
Jeg vil gerne have kommentarer og læse andre brugeres erfaringer!

Jeg er du igang med min første rugning på gåseæg, racen hedder Svane gæs, de har været tidligt ude, de lagde det første æg omkring 1. Februar og det blev lagt udenfor på jorden og var frosset fast da det blev fundet, så det blev smidt ud! Siden har gåsen lagt 1 æg for hver 1,5 døgn, alle inde i huset, dem har jeg så samlet et efter et, så hurtigt efter de blev lagt som muligt, da der var hård frost! De blev så opbevaret i et vin køleskab indstillet til 12 grader, og vendt en gang dagligt! Da jeg havde 14 æg startede jeg rugemaskinen op, for da havde det første æg ligget i omkring en måned, og der anbefales jo at de ligger højst 14 dage! Jeg lyste alle ægene på 9. Dag og var meget spændt, det viste at 13 æg med sikkerhed var stærkt befrugtet og udvikler sig som de skal, det sidste æg er også befrugtet men meget beskidt så jeg er lidt usikker på om det udvikler sig som det skal!
Nu har gåsen så lagt yderligt 6 æg og dem har jeg lagt i maskinen også! Mit problem er jo så at de første 14 er nået 11 døgn nu og skal sprøjtes med vand og køles af 15 minutter dagligt og det skal de nye 6 æg jo ikke!
Løsningen er blevet at jeg starter min procedure med at vende de 6 nye æg op på et håndklæde, og pakker dem ind i det! Så slukker jeg rugemaskinen og vender de "gamle" æg, efter 15 minutter sprøjter jeg dem så med lunkent vand, tænder maskinen og pakker de nye æg ud igen!
Jeg er meget spændt på at se hvordan de nye æg har taget denne behandling, men det må vente til deres 7. Dag, når jeg kan lyse dem!
Jeg har også en bekymring omkring når de 14 første æg når klægge perioden og jeg så fortsat er nødt til at åbne maskinen 3 gange dagligt for at vende de andre æg!
Hvis der er nogen af jer der har erfaringer med rugninger så må i meget gerne skrive!
Med venlig hilsen Kjeld.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ruge erfaring deles
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2013, 11:22 »
Sikke en fin tråd Keld.

Min erfaring med udrugning af Moskusæg i maskine er elendig, så jeg ville da også gerne høre lidt gode råd.

Min Moskusmor klækkede igår 4 ællinger, og her til morgen er 3 fundet druknet i en murespand de voksne drikker af. Den er tilpas høj til de kan få skyllet næbbet og få hovedt under og jeg var egenlig ret sikker på de små ikke kunne komme derop, men der tog jeg grusomt fejl. Så erfaing herfra er fjern ALT hvor de små ikke selv kan komme op fra hvis de har held til at komme op i.

Ang. Æg fra svømmefugle køre der en tråd om de skal eller ikke skal vaskes eller afsyres, inden de ryger i rugemaskinen.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24684.0
 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Ruge erfaring deles
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2013, 12:22 »
jeg slukker aldrig min rugemaskine når alle eller nogle af æggene skal køles ned.
jeg tage de æg ud der skal køles ned. det er noget lort med åbne rugemaskinen under klækning.

jeg har en lille ventilerings hul på 20mm hvor jeg sprøjte vand in lige efter jeg har haft maskinen åbent så fugten kommer op på 70 igen inden for 2 min.

Offline Viragowtp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Ruge erfaring deles
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2013, 15:36 »
Jep, jeg tænker noget i stil med at hurtigt tage de 6 "nye" æg ud når de første når klægge fasen, så de kan køle 15 minutter og så hælde/forstøve noget varm vand ind i vand bakkerne når jeg skal have dem ind igen! Mon ikke det ku du?!

Offline Viragowtp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Ruge erfaring deles
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2013, 15:43 »
Janni, det var da noget øv med dine ællinger :(
Mht vask af æg, så har jeg ikke vasket de første 14, men vasket 5 af de sidste 6 da de var meget beskidte! Hvad resultat der kommer ud af det må tiden vise, og resultatet kan ikke bruges til så meget da de 5 vaskede æg har ligget i gåsemors rede og måske/måske ikke fået frost!
Mvh Kjeld

Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Ruge erfaring deles
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2013, 17:14 »
hvor meget skal fugtigheden være ved moskus ande æg



0,2 mørk sussex
0,2 hvid sussex i stor
1,4 Porcelænsfarvede Millefleur
1,3  hvide moskusænder
0,2 rhode islander
0,1 dværg hollænder
1,1 blandniger høns
0,1 labrador f1
3,0 huskatte

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ruge erfaring deles
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2013, 17:35 »
nu har jeg lige haft tid til at studere de små døde ællinger. De er ikke druknet men bidt ihjel. Den ene har benet næsten knækket af. Den anden er med halv æg og blomme på maven. Den sidste er skambidt i hovdet.

Nu er andemor med 1 ælling og resten af sine æg spærret af og den anden andemor bliver hegnet inde også.
Øv hvor er det trist. Vi har ellers sådan en fredlig andefar, så hvem det er aner jeg ikke, men nu skal der dælme bare hegnes inde. Bitter erfaring gjort >:(
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"