Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder spiser ikke  (Læst 1875 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bennyben

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Ænder spiser ikke
« Dato: 04 Februar , 2013, 10:30 »
Jeg har fået to stk. Sachsen ænder i lørdags. Men jeg synes ikke rigtig de spiser noget.

Jeg har givet dem byg og franskbrød men det ser ikke ud til at interesse dem. Jeg har set de har nippet lidt til græsset i andegården, men er det tilstrækkeligt?

Der hvor jeg købte dem havde de været vant til at spise svinefoder så jeg ved ikke om det har nogen betydning. Skal jeg prøve at opbløde byggen i noget vand for at få dem til at spise, eller spiser ænder bare mindre om vinteren?

Jeg håber der er nogen der har nogle gode råd.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Ænder spiser ikke
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2013, 11:12 »
Først og fremmest, stort tillykke med Sachsen ænderne, dem skal du nok blive glade for  *o

De er måske lidt sky og skræmte her i starten, så det er måske det der holder dem lidt fra foderet, men sikker på det nok skal komme.

Vores fik aldrig blødt foderet op - prøvede, men så nægtede de pure at spise!
Vi gav dem ren hvede, samt et tilskudsfoder specielt til ænder.

Græsset alene er ikke tilstrækkeligt, men græs er vigtigt for ænder  /o

Hvor er ænderne fra??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Ænder spiser ikke
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2013, 12:39 »
Hvis du har høns, så kan du give ænderne en blanding af æglægningsfoder og korn. Med en smule vand i. Det har de under alle omstændigheder godt af. Også fordi sachsen ofte lægger et ret højt antal æg. Og så minder det mere om det de er vant til at få. Deres fordøjelsesapparat skal faktisk vende sig til foder af en helt anden type.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ænder spiser ikke
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2013, 12:47 »
Hvis de aldrig har set byg før så ville jeg også få fat i noget fuldfoder eller tilskudsfoder og se om de vil have dette.
Når de så spiser, kan du begynde at blande byg i.
Men under alle omstædigheder så er det en god idé at tilbyde dem mere, end kun byg.

Jeg har aldrig blødt foder op til mine ænder men andre gør det.

De burde spise min. 150 gram pr. dyr.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Ænder spiser ikke
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2013, 17:00 »
Og husk forresten at give dem adgang til skaller, hvis de primært skal leve af korn.

I øvrigt er det jo en rigtig flot race. Så jeg vil da i hvert fald gerne se billeder ..

Jeg vil også rigtig gerne høre om hvor mange æg de lægger. Jeg tæller selv æg fra mine orpingtonænder og det ser rigtig godt ud. Ingen har taget en fridag de sidste 14 dage, men nogle hævder at sachsen er mindst lige så god.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline bennyben

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Ænder spiser ikke
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2013, 10:02 »
Så løste problemet sig desværre.

I går aftes da vi kom hjem var ænderne sporløst forsvundet. Vi har ledt her til morgen uden at kunne finde dem. Der er ikke tegn på nogen kamp med en ræv eller lignende. Hvis det var ræven skulle der vel være fjer tilbage.

Jeg hælder mest til, at de er blevet skræmt af en kat eller lignende og er flygtet over hegnet. Vores hegn er 50 cm højt, hvilket tilsyneladende ikke er højt nok.

Håber de vender tilbage men jeg tvivler.