Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder på flis?  (Læst 4795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Ænder på flis?
« Dato: 06 Januar , 2012, 19:40 »
Jeg er ved at lave en lille andegård med pallerammehus til, men tænker at det bliver mudderpladder i løbet af kort tid. Har en masse piletræer og en flishugger. Kan der være ulemper ved flis som underlag??
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Ænder på flis?
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2012, 09:35 »
Ænder sviner enormt. Jeg tror den bedste løsning vil være at grave så meget jord af som muligt, og så lægge et tykt lag groft grus i gården. Så kan regnen være med til at skylle skidtet ned i jorden. Jeg har ingen erfaring med at bruge flis til ænder, så det vil jeg ikke udtale mig så meget om, men jeg tror også hurtigt det kan blive en pladret masse.
Mvh Marianne

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Ænder på flis?
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2012, 21:17 »
Tak, prøver det af med flis, og ellers er det bare igang med at grave :)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ænder på flis?
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2012, 21:28 »
Jeg synes, det er som om, at enten skal de have meeeega meget plads ellers bliver det pludder mudder, de er RET gode til at lave græsplænen til én stor mudderpøl - de står sågar og træder vande med fødderne, ligesom mågerne gør på græsplænen...men med store platter, kan de let gøre kål på græsset  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ænder på flis?
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2012, 21:31 »
de står sågar og træder vande med fødderne, ligesom mågerne gør på græsplænen...men med store platter, kan de let gøre kål på græsset  :(

Mågerne træder ikke vande. De stamper orm. Og formoder ænderne gør det samme.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: Ænder på flis?
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2012, 21:40 »
Jeg tror, at jeg ville overveje at bruge flis en ekstra gang. Dyrene vil komme til at sluge nogle stykker at flisen når de går og snadrer, med risiko for, at nogle med risiko for at sætte sig fast i spise røret. Ænder er nogle svin. Hvis man har ænder som levedyr og man vil holde området pænt og mudderfrit er nok, at har en ekstra indhegning man kan skifte til, mens underlaget genetableres i den anden.
Men man vælger trods alt selv

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Ænder på flis?
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2012, 21:41 »
Hvis de har luret mågerne, gad vide om de så også løber efter bondemanden når han pløjer ;D
Man skal se lyst på tingene, måske bliver der mindre græs der skal slås i år *e
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Ænder på flis?
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2012, 21:56 »
Det et stort pladder i min andegård. Jeg strør halm så jeg får bare lidt fodfæste derinde. Så må jeg tage kampem med at skifte hele underlaget når det bliver forår.
Ænderne kommer ud at gå frit så meget som muligt ..der er elhegn om hele matriklen derfor kan det lade sig gøre. De elsker at finsøge vores flisbelagte bede hvor meget godt kryb gemmer sig ....og ingen and her har nogensinde kløjs i et stk flis ...og gør den det ...så det skæbnen ....vildænder snadrer heller ikke kun på grus ..så den risiko tænker jeg altså ænder er bygget til at tage.

Så jeg kunne da sikkert lige så godt smide flis i gården som halm ......


Faktisk bruger jeg kun gården til at lukke dem inde for natten og når det trækker op til uvejr der måske ville sætte mit elhegn i fare. der bliver sååå smattet at det synd de går der inde hele tiden. Så jeg skal grave drænrender derinde til at tage det værste ..de har en grøft der bliver fuld af vand her om vinteren .... tænkte det ville være skønt for dem med sådan en grøft til at bade i .. jo flot ...det et smadder det hele . den tørrer geldigvis ofte ud om sommeren.Når den er tør om sommeren tilbyder jeg istedet ænder og gæs bad i haven på skiftende steder så slitagen og den efterfølgende vanding af underlaget bliver fordelt ud på matriklen. Så det nok med en spand vand i selve gården til at dyppe hovedet i.


Med venlig hilsen Søs

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ænder på flis?
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2012, 18:06 »
Mågerne træder ikke vande. De stamper orm. Og formoder ænderne gør det samme.  ;)

JA JA, men det er dét, vi andre gør i vandet...træder vande, det ser nøjagtig sådan ud !!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Ænder på flis?
« Svar #9 Dato: 13 Januar , 2012, 07:30 »
Du kan rolig bruge flis - jeg bruger det om foråret til både gæslinge og ællinger - det holder dem fint tørre i min lille aflukke til de er så store, at de kan gå ude uden bekymring for regn og kulde. Og når så flisen er blevet vådt skifter jeg det bare ud - vi fyrer med flis, og den våde ryger bare til lidt tørring før det bliver til varme - fin løsning for mig ;D
Lars

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Ænder på flis?
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2012, 08:45 »
Det er da genbrug!  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe