Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn  (Læst 12478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline steenwolfsberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Dato: 26 Oktober , 2013, 15:03 »
Hej

Så har konen endeligt godkendt mine planer om at få høns, jeg er klar til at gå igang med at bygge hus, gård o.s.v. Gården skal være åben uden net eller tag over, og vi skal have en 3-5 isa Brown høns gående.

Jeg kan bare ikke finde noget om hvor højt et hegn om hønsegården skal være, det nærmeste jeg har set er et "byg højt for en sikkerheds skyld", vil det være nok med 90 eller 120 cm til disse høns ???

På forhånd tak.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2013, 15:13 »
Velkommen til  /o

Når det drejer sig om ISAer, så kan jeg faktisk rigtig godt lide den der "byg højt for en sikkerheds skyld"

ISAer er meget aktive, meget nysgerrige og meget opfindsomme, de kan flyve højt - 120 cm klarer de så let som ingenting og pga deres eventyrlyst, så vil de helt sikkert gøre det.

Mine ISAer er fritgående, men har en hønsegård med en højde på 180 cm - det tror jeg kan holde dem inde, hvis der ikke er noget i gården, som de kan hoppe op på og sætte af fra...men med ISAer skal man aldrig sige aldrig. En af mine spankulerede ofte rundt på det flade mennesketag i sommer....hvordan hun kom derop - det aner jeg ikke.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2013, 16:18 »
Jeg købte et 110 cm trådhegn til mine Isa Warren. Det hoppede de ikke over. Inden da var en eller to høns der havde vænnet sig til at hoppe op på taget af noget, der var 80 cm. Jeg satte et andet net derop i et par uger, og så holdt de op med det. De stak så aldrig af.

Men en dag var der en af de kloge der fandt ud af, at der var en lille åbning under hegnet et sted, men det fik jeg fixet. Så de kan også gå ud under hegnet hvis ikke man graver det ned. Det var nu lidt sjovt at lægge den eneste høne der var kommet ud tilbage i indhegningen og så vende sig om og se, at der var en anden der var kommet ud.  :D

Offline Benny Rafn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2013, 16:44 »
Du kan rolig lave det over 2 meter, det er ikke 14 dage siden jeg var ude i villa kvarteret og efterligne en spand fodder, 4 stk på et lille år var gået på spring tur.
Men hvad er der i vejen med et net, jeg købte i jem & fusk et af de helt tynde net man bruger til jordbær osv. det ser ikke ud af en dyt men er enorm stærkt og det bedste ...næsten usynlig.
Benny

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2013, 17:33 »
140cm hegn til mine Andalusier er rigeligt. Min onkel siger det er alt for lidt, der skal mindst 200cm til.

Det der i virkeligheden er interessant er hvor meget plads de har. Min hønsegård ca. 5500m²  hvilket begrænser presset. Men i efterårs månederne inden jeg får slagtet ned, begynder de så småt at "flygte"

Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2013, 19:09 »
Jeg stemmer i. Et højt hegn er godt. Tænk også på ræven. Han kan snildt hoppe højt, meget højt, også i dagtimerne. Et net henover ville være en god sikkerhed at have. Her er ISAerne i øvrigt ikke til at styre på 10 tønder land. Vil de over et hegn, en brændestak, en låge, så flyver de. De kan til gengæld ikke altid finde ud af at flyve hjem igen, men det er jo en anden snak ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #6 Dato: 26 Oktober , 2013, 22:39 »
det vigtigste er at du ikke har en pint i toppen af hegnet de kan sætte sig på, for så vil de gøre det uanset højde

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #7 Dato: 26 Oktober , 2013, 22:49 »
Jeg har 180 rundt om hønsegården, men lukker dem altid ud i haven, hvor de dulelr rundt, men alligevel har jeg en Grünelægger som formår at komme 3 mtr op i et magnoliatræ, hun "klatre"-"hopper" bare fra gren til gren, og tager den så tilsidst ud over hønsegårdens hegn for at lande i haven ved de andre høns, jeg tror hun faktisk syntes det er sjovt  :laugh: for hun gør det flere gange om dagen  <S

så tror uanset hvor højt hegn, HVIS tosse-hønsene vil, så kommer de også over, hvis ikke der ligefrem er "tag" på gården.
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #8 Dato: 26 Oktober , 2013, 22:52 »
Jeg har ca 110 cm rundt min hønsegård og oplever aldrig høns på den forkerte side af hegnet.

Mvh
Erik Andersen

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: ISA brown i åben hønsegård hvor højt hegn
« Svar #9 Dato: 27 Oktober , 2013, 10:43 »
Hegnet omkring min hønsegård er 180 cm og når de er kommet op på den udevendige redekasse, ja så tager de let flugten over hegnet, så byg højt som andre siger. Vi har lige lagt net over gården, men det var mest for at holde krager og lign ude. Det er såment ikke så dyrt, special lavet, mit er 5.20 m * 4.30 m. og kostede incl fragt 356 kr
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1