Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan medicin oralt til høns?  (Læst 2172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
hvordan medicin oralt til høns?
« Dato: 02 Maj , 2019, 10:58 »
Har behov for at give mine høns medicin i pulverform. For at være sikker på at de der pt ikke spiser ordentigt får hvad de skal, tænker jeg at røre noget op i vand og give det oralt.

Men - hvordan gribes dette an rent praktisk??
Noget med engangssprøjte?
Hvor meget vand kan de klare på den måde (ml)?
Hvordan tvinger man næbbet åbent??

mvh Frank
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2019, 11:52 Fra fja »

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: hvordan medicin oralt til høns?
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2019, 15:02 »
Kan man ælte pulveret i en klat leverpostej og servere det på en brødterning? Sådan en hapser ville mine høns ikke sige nej til.

Man kan godt, nænsomt, skille over- og undernæb fra hinanden, netop for fx at give noget med en sprøjte. Høns kan sluge ganske meget ad gangen, men når det er på tvangsbasis ville jeg holde mængden på et absolut minimum.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: hvordan medicin oralt til høns?
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2019, 15:05 »
Pas på med at sprøjte noget i næbbet på gokkerne. Luftrøret munder ud lige bag "undernæbbet", og det er ikke sikkert, at hønen kan kontrollere åbning/lukning af luftrøret ved tvangsfodring! Der er risiko for, at maden kommer ned i luftrøret!

Hvis du mener det er nødvendigt med denne metode, så skal du montere et stykke blød slange på sprøjten. Længden kan være f. eks. 5 cm, så du er sikker på, at du er kommet forbi luftrøret.
Jeg har prøvet metoden, sad med dværgdotten i skødet, holdt hende med venstre albue/arm, og kunne så åbne næbbet med venstre hånds tommel- og pegefinger, og stikke slangen ned i spiserøret med højre hånd.

Man risikerer ikke, at slangen går i luftrøret, som kommer underfra, vinkelret på spiserøret.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: hvordan medicin oralt til høns?
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2019, 15:50 »
mange tak for svar. Det er lykkedes at lokke de 3 friskeste til at spise slik (tørrede melorme) drysset godt med pulveret.
Den ene af de 2 sygeste spiste en smule, og den sidste slet ikke.

Nu har jeg lavet foderblanding med pulver I, og fjernet andet mad.

Jeg prøver at finde sprøjte og slange for at sikre de andre får noget.