Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan opbevarer man rugeæg??  (Læst 16130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #15 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:35 »
Og hvis man har behov for at opbevare og vende mange æg, så har jeg lavet en kasse, som akurat passer til en 30 ægs bakke og der kan så 12 i højden.
Der er slidser i 2 af kassens sider, så man kan "køre" bakken ned på plads.
Hele tårnet, med max. 360 rugeæg, kan så med et snuptag vendes 2 gange daglig.
NB: Tårnet hælder ind mod en væg :o  360 æg kan givet lidt af en æggekage ::)

Blot som et tip, når det griber om sig med rugeriet, som det gør for mange ;D

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #16 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:38 »
Mange tak for jeres svar, jeg vil se om jeg kan finde et andet sted at opbevare dem, har dog ikke rigtigt et sted hvor temp.er stabil og som har den temp.der nævnes. Sidste gang jeg rugede ud var min første gang (de blev ruget ud hos venner) der havde jeg dem i køleskabet og havde dem sat med den tykke ende af ægget nedaf. Jeg rørte dem ikke i den tid de stod i køleskabet. Der var 16 æg der var befrugtede ud af 18 på dag 8. men der kom "kun" 10 kyllinger af de 16. Men jeg takker for alle de gode råd og så håber jeg det går godt, ...lige når jeg tror jeg har "den" så lærer man lige noget nyt  ;D, takker! :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #17 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:43 »
hold da op det lyder smart Rudy kan du ikke sætte et billede ind af din kasse, øhh jeg håber ikke det griber SÅ meget om sig at jeg skal bruge 360 æg, så tror jeg min kæreste flytter  :laugh: men ja jeg er blevet slået godt og grundigt med en klaphammer tror jeg for har da fået høns på hjernen  ;D Erik jeg må så lige ind og læse om der kører en anden tråd tak for jeres hjælp alle mand, sætter stor pris på det...hilsen en hønseramt nybegynder som lærer nye ting om høns flere gange om dagen mindst.....
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #18 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:43 »
jeg vil se om jeg kan finde et andet sted at opbevare dem, har dog ikke rigtigt et sted hvor temp.er stabil og som har den temp.der nævnes.

Uha - her tror jeg så vi har nok en myte vi skal prøve at sparke helt ud i mørket.

Hvorfor skal temperaturen under opbevaring være stabil? Stort set ingen fugle i hele verden har mulighed for at opbevare deres æg ved stabil temperatur mens de 'samler' til rugning.

Jeg er sikker på du kan finde et eller andet lille sted i dit hjem hvor der er plads til at en eller et par bakker æg kan stå ved fornuftige temperaturer.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #19 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:07 »
Erik du er altså god, dine indlæg kan altid få et smil frem her hos mig, sikke en humor ;D ja jeg har plads nok var bare bange for temp.skift og om det kunne blive for varmt. Men kan sætte dem i et køligt værelse så må jeg håbe temp.er god for ejer ikke et rum termometer ;) tak
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #20 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:37 »
Erik du er altså god, dine indlæg kan altid få et smil frem her hos mig, sikke en humor

Jamen, det er jo bare glædeligt at høre. Jeg tilstræber at blande 'logik' med lidt glimt i øjet, fordi det ofte gør tingene lettere tilgængelige.

Men et godt råd generelt, når man har med dyr at gøre, er at skæve lidt til naturen.

Mange af os har jo oplevet hvordan vildænder (gråænder) fjoller rundt i det tidlige forår. Hormonerne tonser rundt i de kære dyr som var de teenagere. Og hunnerne indretter redepladser og begynder at samle til rugning. Nogle så tidligt som i marts måned, andre venter til april måned.
De samler vel normalt alt fra 8 til 15 æg før de lægger sig til at ruge. Hvor store temperaturudsving skal vi gætte på at der er over en feks 10-døgns periode i begyndelsen af april. Om natten ned til 0 grader - om dagen op til 12-15 grader (måske endda mere). Og der kommer normalt ællinger ud af det - selvfølgelig er nogle kuld større end andre - og temperaturerne kan helt sikkert være en del af forklaringen på netop det.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #21 Dato: 10 Oktober , 2012, 23:57 »
Ja Erik det er virkelig en fornøjelse når der er humor med i budskaberne, og du er bare hurtig til, at fange om der er noget der kan misforstås, som haner der ikke ligger æg  ;D. så tror man skal stå tidligt op for, at kunne fange dig i kommentarer ;D
Mht. til naturen ja så har du jo ret og jeg tror også at man bliver så febrilsk for at gøre det hele så godt at man glemmer at slappe af og tænke lidt logisk samt forsøge at nyde planlægningene lidt mere, fremfor at være bange for at træde ved siden af og kvaje sig, jeg takker og bukker for hjælpen og forhåbentlig vil jeg kunne vise nogle kyllinger frem en dag ;)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #22 Dato: 11 Oktober , 2012, 00:05 »
Ah, så de skal ikke vendes 360 grader men egentlig bare vippes?
Er vist blevet fejlinformeret fra anden side.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #23 Dato: 11 Oktober , 2012, 16:47 »
Ah, så de skal ikke vendes 360 grader men egentlig bare vippes?
Er vist blevet fejlinformeret fra anden side.

Hvis du vender 360 grader,kan du ligeså godt lade dem ligge.360 grader er en hel omgang.180 grader er en halv omgang.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #24 Dato: 14 Oktober , 2012, 18:06 »
360 af 2 gange selvfølgelig  ;).  Jeg fik at vide at jeg skulle tage æggene, sætte et kryds på og lægge dem i køleskab med krydset opad. Derefter skulle de vendes 1 gang dagligt (dvs en morgen kryds opad, næste morgen kryds nedad osv osv). Den beskrivelse harmonerer jo ikke helt med det I skriver her.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #25 Dato: 14 Oktober , 2012, 18:46 »
Køleskabet til rugeæg er heller ikke optimalt. Det kan lade sige gøre men 10-15 C er altså bedre
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ole Bergmann

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #26 Dato: 23 Februar , 2017, 13:38 »
Jeg tror heller ikke, at køleskab er særlig godt. Tænk på, hvad hønen selv gør: et mørkt/halvmørkt sted, som ikke er for koldt. Æggens form betyder, at de vil blive vendt/flyttet hver dag, når den sætter sig på reden for at supplere. Min gamle fader, der var fjerkræavler, holdt på at æggene skulle vende med den spidse ende nedad, bl.a. fordi de vævstråde, der fastholder blommen midt i ægget er dimensioneret efter dette. Hvis man vender et æg med den runde ende nedad  og lader det stå i nogen tid, vil man kunne konstatere, at blommen er flydt op i den runde ende. 
Ole Bergmann
Pilevej 16, Sørup
3480 Fredensborg
48 48 02 71
29 88 02 71

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvordan opbevarer man rugeæg??
« Svar #27 Dato: 24 Februar , 2017, 00:00 »
Jeg har et hjørne på mit bryggersgulv, hvor der  altid er køligt, selv på varme dage. Der har jeg haft mine rugeæg stående. Mon ikke de fleste ældre huse har sådan et sted - et badeværelse, en baggang...? Ellers tænk måske vindueskarm i et nordvendt værelse, hvor solen ikke kommer på, værksted, garage...?
Nogle maraner, nogle araucana.