Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blå eller sort kobberfarvet maran  (Læst 3669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Blå eller sort kobberfarvet maran
« Dato: 01 Februar , 2013, 20:55 »
Se det her med arvelighedslære er ikke min stærke side, så derfor bliver jeg nødt til at spørge jer.
Jeg har en blå kobberfarvet maranhane som går med 2 blå kobberfarvede marandamer og 7 sort kobberfarvet marandamer.
Hvis vi nu siger at æggene fra de sorte kobberfarvede maraner er befrugtede, er det så 50/50 hvad farve der kommer ud af det?
Hvis de eks. er blå kobberfarvede er der så split ind over som der er ved andre racer?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå eller sort kobberfarvet maran
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2013, 23:04 »
Ved Sort-kobber X Blå-kobber uanset køn bliver det 50-50 % af hver hvorimod hvis det er Blå-kobber på Blå-kobber giver det 25-25-50 % af Sort-kobber, Splash-kobber og Blå-kobber.
Hvis du så tager en Splash-kobber og sætter tilbage på Sort-kobber bliver det 100 % Blå-kobber der kommer ud af det. Der er ikke noget med split gener her, men om en høne/hane har enkelt eller dobbelt anlæg for blå farve.

Lyder dog som om du selv havde godt styr på det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Blå eller sort kobberfarvet maran
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2013, 09:20 »
Tak Frank, men neeej ikke helt styr på det  ;)

Forstår jeg det rigtigt, at selv om man tager blå hane og blå høne, så kan der godt komme sorte ud af æggene?
Og hvad er splash kobberfarvet?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blå eller sort kobberfarvet maran
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2013, 13:18 »
Blå på blå giver både blå, sort og spættet (splash). Se evt. spættede her : http://www.lestat.dk/12718992

Endvidere har der også faldet hvide dyr fra min avl med blå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub