Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er så nervøs for min første aflivning  (Læst 9592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Dato: 31 Januar , 2014, 14:36 »
Det er jeg nød til at manne mig op til i dag  :-[ Og det ligger bare slet ikke til mig.

Jeg må nok konstatere at jeg intet kan gøre for min lille høne. Udover at give hende fred.

Jeg fandt hende i morges liggende nede i bunden i hønsehuset som en evt lille forkølet høne nu gør.. Og tager hende op og går ind i fyrrummet med hende i varmen.. Hun spiser og er til stede og snakker og pudser sig, og blunder ikke som en syg høne gør. Men hun ikke stå på sine ben og virker helt lam, hun skriger dog ikke af smerte når jeg prøver at røre hende alle mulige steder, og intet knaser. vingerne kan hun også trække ind. Det virker bare som om hele understellet ikke vil være med. Og så falder hun til den ene side. 

Og der er ikke rigtig sket nogle bedring..  :-[ Håber ikke det er Mareks, men så burde der vel have været nogle tegn forinden. Og det har der ikke været overhovedet.. Hun har ikke en gang været halt. Ikke det jeg har lagt mærke til og går jo ude hos dem nok mere end normalt  :o.

Øv altså. Og jeg som bare ikke tør at gøre det.

kan simpelthen ikke hitte ud af i mit lille hoved, hvordan sådan noget kan gøres rigtig.. 
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2014, 15:38 »
Du kan jo gasse den, en papkasse og en sort sæk og så til billens udstødning,  vi bruger selv metoden til kaniner,  er er bilen bare erstatte af en flaske co2, det er 100% smærtefrit og der er ingen blod;)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2014, 15:43 »
Jeg har haft et lignende tilfælde med 'lamme' ben. Satte dyret i en flyttekasse på badeværelset- sørgede for at han havde rigeligt med mad, drikke og kråsemateriale. Efter et par dage kunne han vralte rundt og efter en uge var han tilbage i hønsehuset. Jeg synes det er værd at give dyret en chance så længe det spiser og drikker og ikke ser ud til at lide.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2014, 16:01 »
Skal måske tilføje at han efter et døgns tid i varmen blev helt levende i fjerene. Lus!!!

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2014, 16:13 »
Jo, men så prøver jeg at give hende en chance.. :-/ Og nu spiser hun en ordentlig omgang hjemmelavet leverpostej.

Syntes ikke jeg kan se nogle lus og de fjer der er røget af, er ikke beskadiget umiddelbart. Kan lus virkelig have sådan en virkning, at blive lam?

Stald chok kan det mon tage det? Hvis man skulle være så heldig at det er luseangreb, ja så er der jo håb endnu.. Hvis det er luseangreb, end hvis hun er blevet lam. Og hvad med alle de andre? Mener, de fejler jo ikke noget..
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2014, 16:19 »
Vi har en høne, der også havde tydelige balanceproblemer i efteråret. Den kom sig efter et døgns tid. Vi mistænker, at den måske har spist noget gæret frugt (der lå nemlig nogle nedfaldsæbler, den kunne komme til), og derfor bare var blevet fuld. Det er ikke til vide, men den har i al fald haft det fint siden.

Pøj-pøj med din høne.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2014, 17:02 »


Syntes ikke jeg kan se nogle lus og de fjer der er røget af, er ikke beskadiget umiddelbart. Kan lus virkelig have sådan en virkning, at blive lam?

Stald chok kan det mon tage det? Hvis man skulle være så heldig at det er luseangreb, ja så er der jo håb endnu.. Hvis det er luseangreb, end hvis hun er blevet lam. Og hvad med alle de andre? Mener, de fejler jo ikke noget..

Nej - en h*ne bliver ikke lam i understellet af et luseangreb, men en h*ne vil blive træt, bleg og miste appetitten og i sidste ende dø af blodmangel, hvis et heftigt luseangreb ikke behandles.

Jeg håber, at varme og god pleje kan hjælpe din høne, Pernelle *k det er i hvert fald positivt og gode tegn, at hun spiser og er opmærksom.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2014, 17:11 »
Jeg tror nu heller ikke, at min hane blev "lam" af lusene, men de var med til at svække ham. Tror han havde fået for lidt føde pga en meget emsig dame i hønsehuset - han var stærkt svækket og kunne overhovedet ikke støtte på benene.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2014, 17:45 »
Jeg tror nu heller ikke, at min hane blev "lam" af lusene, men de var med til at svække ham. Tror han havde fået for lidt føde pga en meget emsig dame i hønsehuset - han var stærkt svækket og kunne overhovedet ikke støtte på benene.

Et godt eksempel på, at lidt ekstra kærlig pleje og tålmodighed kan lønne sig /o /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2014, 11:56 »
Du kan jo gasse den, en papkasse og en sort sæk og så til billens udstødning,  vi bruger selv metoden til kaniner,  er er bilen bare erstatte af en flaske co2, det er 100% smærtefrit og der er ingen blod;)
Lidt info:

Bilens udstødning er en meget tvivlsom metode. En bil med katalysator vil godt nok udstøde CO2, men koncentrationen skal være meget høj, før den er dødelig. Det er mere sandsynligt, at varmen fra udstødningen dræber, fordi lungerne bliver brændt - altså på niveau med at sætte hønen levende i en varmluftsovn.

Katalysatoren omdanner CO til CO2, og kulilte (kulmonoxid, carbonmonoxid,CO) og kultveilte (kuldioxid, carbondioxid, CO2) er ikke det samme.

CO er en meget giftig gas, som selv i relativt små mængder er dødelig. Det er CO, som har slået folk ihjel ved indendørs grillning, og det er CO, som er den farlige gas i udstødning på biler uden katalysator.

CO2 er ikke giftigt. Vi udånder omkring 900 g. af det hver dag. Når CO2 kan bruges til hjemmeaflivning, er det, fordi gassen er tungere end luft. Man kan fylde en beholder med CO2 og sætte dyret derned. Dyret dør så af iltmangel/kvælning - det trækker vejret, men får ingen ilt i lungerne.

Hvis en hjemmeaflivning med CO2 skal være human/hurtig, skal man være sikker på, at koncentrationen af CO2 er høj nok til at fortrænge ilten i luften. Ellers kan det blive en meget langsom kvælningsdød.

Læs evt. mere om gasser her: http://etomer.dk/produktinfo/ikke%20bare%20gas.pdf
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2014, 23:29 »
Må hellere lige komme med en update.. Men hun klarede den ikke det lille pus. Det er mig virkelig en gåde hvad der er sket..
Og det gør så ondt hver gang :(

Hun var fin i den lille kam og intens i blikket. Og havde bestemt ikke utøj.. men henad morgenen begyndte hun at ralle også og så døde hun kort tid efter. Ih stakkels pus altså.

Og så kan man sidde og gonge sig selv i hovedet, over man ikke gjorde det godt nok. Igen..

Den der med CO2 gasning er jeg heller ikke tilhænger af.. Jeg aner intet om kemi.. Men havde godt hørt om den med katalysator gør at den metode ikke dur. Syntes altså heller ikke det er så fedt at proppe den i en papkasse, sort sæk, når hele kroppen stritter imod.

Så hellere dyrlægen, hvis jeg lige havde haft pengene til det  :-[ Om ikke andet så for en obduktion.

Men tak for alle jeres råd og et lille håb..

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Jeg er så nervøs for min første aflivning
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2014, 06:47 »
Det var rigtig synd, Pernelle *t

En gang imellem finder vi bare ikke ud af, hvad der forårsagede fjerenes død :(

En ting er dog helt sikkert - hun har haft et dejligt liv hos dig *b
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14