Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Transport af høns i varevogn  (Læst 7893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Transport af høns i varevogn
« Dato: 22 Juni , 2015, 21:14 »
Nu er hønsehuset næsten færdigt, og vi kigger efter en større hønseflok. Vi skal måske køre 300 km for at hente  10 høns og 4 kyllinger, der går dom samlet flok.

Er det vigtigt at de bliver transporteret i kasser, eller kan de godt gå frit i varerummet på bilen?

Det er en VW transporter, og jeg have egentlig bare tænkt mig at smide et lille læs savspåner ind i lastrummet og en vandbeholder, og så var det sådan. Varerummet kan bare spules bagefter, og med det store 1,2x2,4 meter store varerum er jeg ikke så nervøs for at det bliver for varme.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2015, 21:49 »
Tror du ikke de måske kommer til at vælte og glide rundt når du drejer og bremser?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2015, 21:55 »
Kan ikke helt se hvorfor de skulle glide mere rundt i bunden af en bil, end i bunden af en kasse. Ok - de kan selvfølgelig ikke glide så langt i en kasse, men på den anden side tror jeg klimaet er mere behageligt i et stort rum.
Anyway - når jeg nu kører med dyr, ville jeg jo vælge at køre forsigtigt - ligesom jeg gør når min Broholmer er ombord. Han er heller ikke specielt god til pludselige retningsskift og hårde opbremsninger, så det tager jeg da hensyn til. Jeg kan jo rent faktisk god li' dyr :).

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2015, 22:03 »
Ja det var det jeg tænkte, at der er langt at glide og der kan komme mere fart på. Men bortset fra det, så er det sikkert fint, og ikke så indelukket som i kasser. Jeg bruger selv kaninbure til transport af høns, det fungerer rigtig godt fordi de jo er meget åbne. Men det er jo ikke alle der er tidligere kaninopdrættere, og har en masse bure i overskud ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2015, 23:04 »
Ok - tak for svar. Jeg nogle kompostnet jeg kan sætte sammen, så varerummet kunne deles op i 9 mindre rum, så det kunne da være det var en mulighed.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2015, 08:12 »
Høns er faktisk mere rolige og trygge, hvis de ikke har så meget plads. Jeg ville sætte dem i kasser der er nogenlunde mørke, men rigtig godt ventilerede, så ligger hønsene sig ned ind til I er fremme :).

(selv om mine høns fra Falster brød ud af kassen på bagsædet er personvognen, da jeg drak kaffe hos sælger. Hønsene synes det var herligt at sidde på rattet, på sæderne, i bagruden og undersøge knapper og gearstang ::) )
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2015, 08:45 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2015, 09:40 »
Uanset om det er høns eller hund,bør de være ansvarlig anbragt som andet gods.som de i loven bliver betragtet som.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #7 Dato: 23 Juni , 2015, 16:12 »
Jeg er enig med Tanja. Det vil være bedst med kasser - flyttekasser kan sagtens bruges, hvis der bare skæres lidt huller til ventilering.
Problemet med at have dem gående løst er nok det samme som på svinetransporter, bare i mindre målestok. Hvis man svinger, bliver dyrene presset op mod den ene side. Nu er høns ikke så tunge, men svin kan faktisk skade hinanden, for den, som ligger yderst bliver klemt med mange kilo.
Så både af hensyn til stressniveauet, hvor de, som Tanja skriver, føler sig mere trygge i en lille kasse, samt deres fysiske velbefindende, ville jeg vælge kasser.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2015, 02:10 »
Nåh - den ene flok røg for næsen af mig pga. en utjekket sælger, men så fandt jeg i stedet en fin broget forsamling af 1½ år gamle Orphington, Brahma og New Hampshire, samt et par blandinger af andres store racer, så nu har jeg 8 fine damer, og en hane.
Jeg fulgte jeres råd, og brugte store flyttekasserkasser, og hentede dem desuden kl 21, så da jeg kom hjem kl 23 til hønsehuset, snorksov de alle sammen, så kunne bare tage dem en efter en og sætte dem op på siddepinden helt uden lyd og dramatik. De famlede lidt med fødderne for at finde pinden, og så sov de videre :).

I øvrigt en rigtig sød sælger, der insisterede på at give mig 50 kg foder, majs, melorme, diverse frosne madrester, skaller, 5 vandbeholdere, og 3 fodertrug med uden beregning, for når hun nu skulle ud på jordomrejse, så kunne hun jo ligeså gøre sit til at hendes høns fik en god start et andet sted.


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2015, 06:52 »
Tillykke med hønsene, og sikken fin behandling du fik af sælgeren /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #10 Dato: 24 Juni , 2015, 23:35 »
Lyder som en god og rar handel. God idé med aftenhentning. Det er hermed noteret.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #11 Dato: 25 Juni , 2015, 00:09 »
det hedder da flytte kasser, fordi man flytter høns i dem, ikk !!

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #12 Dato: 25 Juni , 2015, 00:11 »
Klart det må være derfor det hedder flyttekasser :).

Jeg har været enormt heldig indtil videre. Jeg stod op ved første hanegal, bare for lige at være med når de vågnede, så de ikke i stress begyndte at toppes for meget.
Så kl. 04.45 var jeg oppe, væbnet med majs og melorme. Der var da også lidt gang i hakkeriet da jeg kom derud, men da godbidderne blev serveret, så stoppede alt ballade, og efter 3 minutter spiste de allerede af hånden.
Da jeg så havde siddet i huset et par timer, gik jeg ind og tog en lur, og da jeg kom ud i huset igen kl 12, havde de sgu lagt 6 æg I REDEKASSERNE... 6 æg første dag, og så det rigtige sted (havde lagt "lokkeæg" i kasserne) er jo VILD luxus.

Og selv da min Broholmer kom forbi og kiggede ind af døren var der ingen panik, selvom den forrige ejer ikke havde hund. Den eneste der var lidt fimset var hanen, der gemte sig under hønsetrappen - må håbe han kommer ind i kampen med tiden :).

Fik i øvrigt skrevet at vi fik Brahma - det var en fejl - det var to Maraner vi fik - men de er nu også fine.

Jeg er i øvrigt helt vild med de to New Hampshire damer. De er helt fremme i skoene, var meget dygtige til at finde ud af tingene. Så imorgen vil jeg se om jeg kan lære dem at bruge drikkeniplerne, i stedet for vandautomaten. Har hørt at man kan pensle lidt yoghurt på niplerne, så nu må vi se om de lykkedes.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Transport af høns i varevogn
« Svar #13 Dato: 25 Juni , 2015, 03:23 »
sikke et sødt billede og fin hønsestald!
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.