Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusæg, er de befrugtet?  (Læst 3540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pbov

  • Gæst
Moskusæg, er de befrugtet?
« Dato: 27 Februar , 2009, 13:35 »
Hej, jeg er ny på det her forum.

Vi har 2 moskus andrikker og to hunner. Sidste år havde vi en andrik og to hunner, som lagde en del æg som der lystigt blev ruget på, men efter 2 måneder valgte jeg at fjerne dem og rigtigt nok, alle æggene var rådne (enten som vand indeni eller helt tykt og klumpet, jesus en stank). Men det så altså ikke ud til at de var befrugtet, der var ingen begyndende ællinger i æggene.

Nåmen, vi har så aflivet den ene hun og fået en ny andrik og en ny hun. Ny opdagede jeg så et andeæg i redekassen her i morges og kunne god tænke mig, om muligt, at finde ud af om de var befrugtet på forhånd. Jeg har endnu ikke set nogen af andrikkerne hoppe på ænderne, er der andre måder at se på om æggene er befrugtet?

Den ene andrik/hun er over 2 år, de andre to er knapt et år.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskusæg, er de befrugtet?
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2009, 13:43 »
Hej Pbov.

Du kan ikke umiddelbart se om et æg er befrugtet, før der er ruget lidt på det, efter 7 dages rugning kan du ved at gennemlyse ægget se om det er befrugtet...

Se evt. dette link :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=12

Mvh. Bjørn.

pbov

  • Gæst
Sv: Moskusæg, er de befrugtet?
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2009, 13:57 »
Tak Bjørn, det vil jeg prøve at gøre hvis hun går i gang med rugningen.

Men... er det ikke et skidt tegn hvis jeg endnu har til gode at se andrikkerne hoppe på hunnerne? Jeg ser rimelige tegn på vores høner at hanen har "ordnet" dem (de har en lille skaldet plet på baghovedet).

Jeg havde ellers håbet at en ung andrik kunne vække den gamle herre til dåd... :(

/Per

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskusæg, er de befrugtet?
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2009, 16:36 »
Nu er det jo stadigt tidligt på året, det ene hold af mine gæs er heller ikke startet på noget endnu, mens mine moskus ænder har lagt æg længe, jeg fik forøvrigt ællinger for 14 dage siden  ;) Det er så ikke gået så godt...  >:( kattene kan også godt lide andesteg... De åd dem alle  :'(
Du behøver jo ikke at have 2 andrikker, en kan sagtens "klare" 4 til 5 ænder, 2 andrikker sammen i yngletiden giver gerne ballade, den ene af dem vil blive holdt nede af den anden.
Dine ænder kan sagtens parre sig uden du lægger mærke til det, men som regel kan anden godt blive lidt bar i nakken... Når min den gamle blå andrik har "ordnet" en and går det ikke stille af... Han springer på hende, bruger det meste af 5 minutter, falder om på siden for så HØJT hvæsene at styrte rundt i hele andegården JEG HAR FÅET "cencur"  8) meget sjovt at se på...

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Moskusæg, er de befrugtet?
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2009, 21:11 »
jeg mener faktisk, at det er muligt, at finde ud af ud et æg er befrugtet uden at ruge på det. man åbner ægget, og kigger på blommen. hvis det er en lille hvid plet i midten skulle den være god nok. den hvide plet kaldes kimpletten
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Moskusæg, er de befrugtet?
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2009, 21:36 »
Det er rigtigt mathias, men så kan man jo ikke så godt ruge på det mere...bliver vist noget værre Jørgen Klevin med superlim og tape... :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Moskusæg, er de befrugtet?
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2009, 21:42 »
haha. men vis et æg er befrugtet, er sandsynligheden for, at de andre æg også er det jo ret stor.
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Moskusæg, er de befrugtet?
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2009, 21:43 »
rettelse til vis- *hvis*
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Moskusæg, er de befrugtet?
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2009, 21:45 »
Nemlig  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth