Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad består dit foder af?  (Læst 9205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MikeNorbert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Hvad består dit foder af?
« Dato: 15 August , 2014, 09:29 »
Jeg har nu i nogle måneder, forsøgt at finde en god opskrift til hjemmeblandet foder, det er godt nok ikke nemt, der er lige så mange meninger om det emne som der er hønseejere  ;D og hver med den mening, at det muligvis nok måske, er den bedste opskrift  <H Og så er der jo også dem der fortæller hvor nemt det er at blande selv, for derefter at lave det om til raket videnskab, med kompliserede tabeller og hvad har vi, og i øvrigt lige glemmer at fortælle hvordan de blander deres foder, det kan altså ikke passe, at det skal være så svært  <A
Fælles for alle er dog ønsket om det bedst mulige foder til hønsene, fra de klækkes til de evt skal slagtes.

Jeg selv er temmelig ny med hensyn til hønsehold, og suger til mig hvad jeg kan både fra dette forum og hvad jeg ellers finder på nettet.

Jeg har 10, 6 uger gamle Plymouth Rock kyllinger ( møgforkælede hvis i spørger min kone ) de har fri adgang til startfoder blandet med vildtfuglefrø, derudover får de vildtfuglefrø og lidt korn spredt ud i hønsegården, der er masser af grønt, lidt ½ æbler og majskolber, kogte ris når der er en rest, nogle gange om ugen får de hønseguf og så naturligvis hvad de selv finder af div frø, insekter og orme.

Hvad består jeres foder af? Køber i fuldfoder, supplerer i med korn, blander i selv, så kom med opskriften.
Jeg lægger ikke op til den store akademiske diskution, bare en tråd med hvordan i fodre jeres høns  <+
« Senest Redigeret: 15 August , 2014, 20:31 Fra MikeNorbert »
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvad er består dit foder af?
« Svar #1 Dato: 15 August , 2014, 09:45 »
Som grund produkt bruger jeg øko start, vokse og æglægnings foder fra Danish Agro og DLG.
Naturligvis afhængig af om det er til kyllinger eller voksne ;-)

f.eks. æglægning:

6 Kg æglægningsfoder
1 Kg hamp frø
1 Kg Hirse frø
1 Kg byg
1 Kg Hvede
500g solsikke
1 kg knækket majs og ærter
ca. 50g æggeskaller (er også fremme til fri brug)
ca. 50g foderkalk
50g fiskemel
25g Vispumin

Ovenstående er ca. - da jeg doserer med en stor foderskovl, så det passer med at jeg fylder en stor Plast1 kasse.

Når foderet gives til hønsene, hældes der levertran over, for at hjælpe med optagelse af kalk og binder samtidig kalk/Vispumin til foderet så det ikke ligger tilbage i bunden.


En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad er består dit foder af?
« Svar #2 Dato: 15 August , 2014, 09:48 »
Økologiske hønsepiller blandet op ca. 50/50 med byg/hvede og evt. lidt havre hvis jeg har. Om vinteren mere hvede, mindre byg og så knækkede majs i stedet for byg. Som supplement får de alle slags husholdningsrester, ca. 1-2 gange om ugen. Det kan være alt fra pålæg til fiskefileter til oksesteg til kogte æg, vindruer, frugtsalat osv. Avocado kan de ikke tåle og får det ikke. Kartoffelskræller, kogte kartofler, fed fisk som fx markel og sild, samt gulerødder gider de ikke at æde.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MikeNorbert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #3 Dato: 16 August , 2014, 07:26 »
@Glatnak
Citér
Når foderet gives til hønsene, hældes der levertran over, for at hjælpe med optagelse af kalk og binder samtidig kalk/Vispumin til foderet så det ikke ligger tilbage i bunden.

Vil det sige at du afmåler dit foder så hønsene kun får hvad de skal have pr dag, eller er foderet frit tilgængeligt? Jeg mener bliver levertran ikke ret hurtigt harskt?

Citér
ca. 50g æggeskaller (er også fremme til fri brug)
ca. 50g foderkalk
50g fiskemel
25g Vispumin

Det ekstra kalk, fiskemel og vitaminer, er det fordi du alligevel ikke er helt tilfreds med æglægningsfoderet?
Jeg spørger kun fordi jeg gerne vil lærer om foderet, ikke for at starte en diskution
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #4 Dato: 16 August , 2014, 07:44 »
@Glatnak
Vil det sige at du afmåler dit foder så hønsene kun får hvad de skal have pr dag, eller er foderet frit tilgængeligt? Jeg mener bliver levertran ikke ret hurtigt harskt?

Det ekstra kalk, fiskemel og vitaminer, er det fordi du alligevel ikke er helt tilfreds med æglægningsfoderet?
Jeg spørger kun fordi jeg gerne vil lærer om foderet, ikke for at starte en diskution

Foderet afmåles så de har til 2-3 dage, men det er jo ikke så det flyder med levertran - jeg har ikke indtryk af det harsker på 2-3 dage. Det lugter ikke sådan. Der tilsættes kun så meget levertran, at kalk, fiskemel og vispumin klæber til foderet. Til ovenstående portion er det under 1 dl.

Ægglægningsfoder er ikke fuldfoder, men skal typisk gives 50% + 50% hvede/havre/byg
Kalk og æggeskaller er nødvendigt tilskud - eller skaller er i hver fald. Der skal som minimum gives æggeskaller. Foderkalk er blot for at sikre de får nok.
Fiskemel er for at tilføre protein i form af andet end gen modificeret soya
Vitaminer er blot for at sikre at de får nok.

Levertran køber jeg i 10L dunke, som hældes på 1L flasker - der går ca 1 1/2 L om måneden, men kun en mindre del går i foderet.

Jeg er så heldig vi får leveret friskbagt morgen brød på mit arbejde hver morgen, men vi når ikke at spise det hele.
Overskuds brød tager jeg derfor med hjem, skærer i term på ca. 1*1 cm.
Brødtern hældes i en skål og overhældes med levertran, hvorefter det spredes ud til hønsene, som står klar når "manden med spanden" kommer.

Herudover naturligvis de grønsager og mad vi får til overs.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #5 Dato: 16 August , 2014, 09:01 »
Jeg tænker at blander man selv er der så ikke en "fare" ved at nogle af hønsene kun æder det samme hver dag og dermed ikke får glæde af det hele?
For høns er jo ligesom os andre (de spiser det de bedste kan lide)

Og det er jo ikke smart at en høne f.eks. kun æder hvede.

Det undgår man jo hvis man køber pillefoder, for der er det hele jo samlet i hver enkelt pille.

Er jeg ude i "hampen" eller er der andre som tænker det samme?

For øvrigt Glatnak, hvilke slags hirse bruger du?, for der er jo en del forskellige:
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #6 Dato: 16 August , 2014, 09:43 »
Lene, mine æder rub og stub, både piller og korn. Araucanaerne har en lille tendens til at skovle pillerne ud på gulvet, men det bliver samlet op af ISAerne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #7 Dato: 16 August , 2014, 11:37 »
Jamen selvom alle høns æder rub og stub, så er der jo ingen garanti for at alle har fået lidt af det hele.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #8 Dato: 16 August , 2014, 12:09 »
Jeg tænker at blander man selv er der så ikke en "fare" ved at nogle af hønsene kun æder det samme hver dag og dermed ikke får glæde af det hele?
.......
Det undgår man jo hvis man køber pillefoder, for der er det hele jo samlet i hver enkelt pille.
.......
For øvrigt Glatnak, hvilke slags hirse bruger du?, for der er jo en del forskellige:
Jeg tror ikke du kan undgå, at foderet fordeles ujævnt mellem hønsene - kun ved at bruge fuldfoder piller.
Og ved fuldfoder piller kommer du jo til at mangle ekstra kalk og protein til æg.

Mht. hirse køber jeg gul hirse i 20/25 Kg sæk - det er noget billigere end 5Kg ad gangen. Men der er ikke de store forskelle på prisen mellem de forskellige typer Hirse (med 1-2 undtagelser)

Gule orping og gul hirse - det burde vel hjælpe på farven  ;D
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline MikeNorbert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #9 Dato: 16 August , 2014, 22:14 »
Min tanke er, jeg er ikke helt sikker på at det er nødvendigt at bruge foderpiller, jeg er sikker på, hønsene nok skal få det de har brug for, hvis de får det tilbudt.
Pillerne består af div. korn, soja skrå, vitaminer osv., jeg er overbevist om, at det ikke kan være bedre for kyllinger og høns, at først bliver foderet malet til pulver, blandet med div. vitaminer og mineraler, for derefter at blive "limet" sammen til en pille, ok de kan leve af det ,men er det det bedste for dem, jeg har læst et sted, at høns der bliver fodret med knækket eller hele korn får større kråse end dem der bliver fodret med piller, de bliver derved bedre til, at bekæmpe sygdomme som f.eks salmonella.
Jeg mener ikke, at man skal fodre efter det for hånden værende søms princip, altså bare fodre med det som lige er til rådighed den dag, jeg mener man bør give sine dyr det bedste man kan, og jeg er sikker på at man kan tilbyde sine dyr bedre foder ved at blande selv, det er ikke raket videnskab, det kommer sikkert til at tage noget tid, både at finde de, for mig, helt rigtige opskrifter, men også at kværne korn, majs osv. men på den anden side, det er min hobby, det må gerne tage tid  :D
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #10 Dato: 17 August , 2014, 14:39 »
Glatnak:

jeg har nu valgt helt at droppe de dyre indkøbte sække. jeg bruger så mange penge på start og æglægningsfoder hvert år som alligevel bare indeholder mest korn og hos ællingerne alligevel ikke dækker dem helt ind.


jeg skal derfor til at finde nogle opskrifter på hjemmeblandet foder. både som start vokse/slagt og til de æglæggende høns/ænder.

kan du hjælpe?

jeg har/vil købe disse fodermidler:

hvede
byg
majs
fiskemel
soyaskrå
evt ærter i stedet for soyaskrå, hvis jeg kan finde det til rimelig penge
vispumin, og levertran til at binde pulverne på kornet.

er der andre behov?

giver altid skaller ad lib, men måske især startfoder skal have noget foderkalk også.

alle dyr får en masse grønt også. græs og hvad de kan finde og kål sensommer/ efterår/vinter. samt jeg laver hønsewrap til hønsene.

jeg kan kværne kornet til de små/startfoderet.

andre er selvfølgelig også velkommen med bud :-)

det burde jo ikke være så stor en videnskab. det føltes bare sådan. skemaer til hjemmeblandet foder syntes jeg mangler til fjerkræ.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #11 Dato: 17 August , 2014, 14:44 »
Hvorfor både soya og fiskemel ?
Fiskemel bruges normalt i stedet for soya (GMO)

Jeg tilsætter foderkalk til alle - både for at vokse (kyllinger) og til æg er der behov for meget kalk

Tørrede ærter burde ikke være et problem at finde - jeg knækker selv mine i en Corona håndkværn.

Men jeg synes du mangler nogle olieholdige frø
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvad består dit foder af?
« Svar #12 Dato: 17 August , 2014, 15:09 »
fordi jeg tænker til slagtedyr og æglæggende bliver proteinindholdet måske for lav hvis de kun skal have fiskemel og det ikke må give afsmag i æg og kød? men som sagt kender jeg ikke til blandingforholdet. kan fiskemelet alene dække proteinbehovet ville det da være super.

gerne forslag til hvad jeg mangler og blandingsforhold, tak  /o
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.