Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Advarsel mod Frontline Spray  (Læst 30381 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #15 Dato: 12 Juni , 2014, 19:58 »
Jeg bruger frontline spray til mine høns både silker og Eng.Araucana, jeg behandler kun friske dyr og kun hvis jeg ser utøj og når de holder pause med æglægning, i januar jeg købte to silke haner i Tyskland som havde meget kalkben, de blev begge behandlet med frontline 1 gang og ellers madolie 1 gang om ugen og først nu er de ved at ligne rigtige haneben.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #16 Dato: 12 Juni , 2014, 20:49 »
Når man tænker på mennesker, optages medicin i form af stikpiller næsten bedre end alt andet, - så et kraftigt pust lige i rumpetten på en høne kan måske give særlig voldsom optagelse af stoffet?
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #17 Dato: 12 Juni , 2014, 21:34 »
Men for små/lette behandlinger gør utøj immune (staves) over for giften og når først det sker så er der kun de stærke stoffer tilbage, derfor behandler jeg kun når jeg se utøj. det har jeg gjort 2 gange i år.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #18 Dato: 12 Juni , 2014, 22:11 »
Da jeg kun har haft høns siden oktober, ved jeg ikke, om det passer, men jeg har læst, at bregneløv og/eller regnfang i redematerialet skulle kunne holde utøj væk fra redekasserne. Regnfang jo giftig, så jeg har bare lagt lidt bregneløv nederst i redekasserne. Jeg ved heller ikke, om det skal være tørret eller frisk, men måske virker det.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #19 Dato: 12 Juni , 2014, 22:42 »
Så fandt jeg det  ;D

WHO's LD oversigt (Lethal Dose)
LD50 acute, rats, p.o. 97 mg/kg
LD50 acute, dogs, p.o. 640 mg/kg
LD50 acute, chicken, p.o. 11.3 mg/kg
LD50 acute, rats, dermal >2000 mg/kg
LD50 acute, rabbits, dermal 354 mg/kg

Som det fremgår så kan hunde tåle meget høje doser af fibronil (og dermed frontline), mens høns ...

100ml flasken giver 0,5 ml per pumpeslag = 1 pust er 1,25 mg fibronil
250ml flasken giver 1,5 ml per pumpeslag = 1 pust er 3,75 mg fibronil

WHo siger "Fipronil is highly toxic to some birds (e.g. chicken) but not to other ones (e.g. ducks)."
LD50 betyder at 50% eller derover vil dø umiddelbart af den nævnte dosis, den siger ikke noget om langtidseffekt (død på sigt) og det betyder heller ikke at nogle individer ikke ville kunne overleve og at andre vil dø af meget mindre.
Jeg har desværre kun fundet LD50 tallene og ikke eks. LD5 eller lign.

Sejt!  /o
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #20 Dato: 12 Juni , 2014, 22:53 »
Det var dog en herligt opklarende tråd at falde over.
Mistede min første hane Polle, efter lang kamp med div. naturmidler, hemexide og alt hvad forsøges kunne?, endte op med at sprøjte ham med frontline og fra at være sløj, var han pludselig faldet død af pinden.  :'(
Altså: Ivomec eller frontline i dråber i nakken, hvis det en anden gang skulle gå helt galt?  :)

Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #21 Dato: 12 Juni , 2014, 23:27 »
Who opgørelse for dødelig dosis som der refereres til er ved inhalering eller oral indtagelse.
Kig under dermal i stedet noget højre dosis.

Spørgsmålet er så om et pust i måsen kan betragtes som oral indtagelse da endetarmen optager stoffer hurtigt...

Et pust = 0,5 ml = 10dråber = 1,25mg anbefalet dosis 3-6ml/kg = 7,5-15mg/kg
1 pipette = 0,5 = 10dråber = 5mg/dråbe anbefalet dosis 5mg/kg

Pipettens anbefalet dosis er halvdelen af who  dødelig dosis
Hvor spray ligger helt tæt op af dødelig dosis og igen ved oral eller indånding

Det er sent håber ikke jeg vrøvler for meget 8)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #22 Dato: 12 Juni , 2014, 23:55 »
Mette Nygard kan kun sige jeg ikke er enig. Jeg mener ikke hvidløg og lavendel virker på andet end god smag og duft. For mig betyder naturprodukter heller ikke at tingene er uskadelige blot at de ikke skal leve op til samme stramme krav som medicinal produkter skal. tea tree er et godt eksempel på hvor giftige 'naturprodukter er og er ikke noget jeg ville ikke bruge dette på mig selv , mit barn eller høns.

Netop fordi 'naturprodukter' (planter) ikke er uskadelige, men indeholder en lang række kemiske stoffer, virker de. Ofte er disse stoffer jo netop plantens eget forsvar mod f.eks. kryb.
Spørgsmålet er bare i hvilken dosis de virker/ikke virker - og i hvilken de ligefrem kan være dødelige.
Det handler altid om dosis. Selv for meget vand kan være 'giftigt'.

Man kan f.eks. læse om de forskellige planters indholdstoffer og virkeområder i Lene Tvedegaards bog "Krydderurter" og på denne norske hjemmeside: www.rolv.no
Men dosis - ja, den må man jo prøve sig frem til...

Og når jeg skriver lavendel, mener jeg den æteriske olie, som man absolut ikke skal hverken indtage eller smøre på huden ufortyndet. Igen dosis.

Vdr. de stramme krav til medicinal produkterne er disse også = mange og dyre test, som udelukker en del ret så virksomme og forholdsvis u-giftige produkter fra at blive registrerede og dermed komme i handlen.
Et eksempel er den gode gamle dixantogenolie. Den blev af alle steder lavet på Proms med det noget blakkede ry. Og tro det eller lad være, men produktet var (relativt) ugiftigt. Det virkede mestendels ved at stinke, så f.eks. kalkbensmider løb skrigende bort - vist nok noget med nogen svovlforbindelser (ligesom i hvidløg...).
Men om det var fordi Proms lukkede, eller de ikke så det store marked i det, ved jeg ikke - i hvert fald blev dixantogenolien taget ud af handlen, da de skulle igennem nogle nye test og leve op til nye krav.
Og hvor ved jeg så det fra?
Jo, fordi jeg kender den kemiker, der i sin tid lavede olien på Proms. I dag er han pensionist, og al kemi er bandlyst i hans hjem - pånær planternes :) Ham og hans kone ved alt hvad der er værd at vide om planter og deres virkestoffer.
Har noteret mig at jeg skal have hevet planteolieingredienserne til hans luseshampoo ud af ham...

Pointe:
Bare fordi et produkt er registreret og lever op til nogle krav, er det ikke ensbetydende med, at det er det bedste - men at der var nogen der havde råd til at få det godkendt.
Og det er vist de færreste der vil bruge en formue på at få godkendt æterisk lavendel olie som lusebekæmpelsesmiddel, da det er lidt svært at få patent på lavendler (medmindre man hedder Monsanto).

Og så er det vist nok også sådan, at noget videnskabelig dokumentation anerkendes i nogle lande men ikke i andre pga. national lovgivning, hvorved man måske udelukker brugbar viden fra at blive brugt, bare fordi det ikke er testet af lokale videnskabsfolk - osv osv osv.

Så det ene udelukker altså bestemt ikke det andet, - men man skal se sig godt for (er jeg nu blevet mindet om af bitter erfaring...).
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #23 Dato: 13 Juni , 2014, 00:03 »

Et pust = 0,5 ml = 10dråber = 1,25mg anbefalet dosis 3-6ml/kg = 7,5-15mg/kg
1 pipette = 0,5 = 10dråber = 5mg/dråbe anbefalet dosis 5mg/kg


Øh, det regnestykke forstår jeg ikke helt?
Og anbefalet dosis - af hvem til hvad?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #24 Dato: 13 Juni , 2014, 07:12 »
Who opgørelse for dødelig dosis som der refereres til er ved inhalering eller oral indtagelse.
Kig under dermal i stedet noget højre dosis.
......

Jo - men er vi ikke enige om at det gælder for det aktive stof ?
Frontaline opløsningen er en helt anden dosis, og hvad er så den dødelige dosis ?

Køkkensalt er jo også dødeligt at indtage i rette dosis - ca. 2 kg for en voksen mand
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #25 Dato: 13 Juni , 2014, 12:16 »
@Glatnak korrekt dosis angives som mg af det aktive stof.
Det jeg skrev var også mængden af aktivt stof. Altså 1 pust af den lille frontline spray giver 1.25 mg aktivt stof(fibronil) og den store giver 3.75 mg aktivt stof.

Det Kenneth så supplerer med er at man i hvert fald ikke skal følge doseringsanvisningen på flaskerne, for så er der stor risiko for dødt fjerkræ ;)

Jeg tror såmænd ikke fibronil er værre eller bedre end ivermectin og andre, forskellen er om det er testet på fjerkræ så man kan købe et produkt hvor man let kan doserere korrekt (og minimalt) for at undgå bivirkninger og samtidig opnå effekten.
Det farlige er det med at tage et produkt udviklet til en slags dyr også selv eksperimentere. Der er jo ingen tvivl om at fibronil virker mod krible krable, men dosis aner vi intet om og måske er den for fjerkræ sikre dosis mindre end hvad der kræves for at slå krible krablerne ihjel eller måske er der bare ikke penge nok i fjerkræsegmentet til at de gider teste det og lave en version til os ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #26 Dato: 13 Juni , 2014, 12:34 »
Da jeg sidste år var ved at miste min førerhøne pga et luseangreb, jeg ikke havde opdaget, fik vi Ivermectin hos dyrlægen. Hun pointerede meget kraftigt, at hver høne kun skulle have... "hvad der kan sidde fast på en fingerspids, når man dypper den i medicinen og derefter ryster fingeren 'ren'"... på huden under hver vinge - desuden var det vigtigt, at jeg brugte handsker, når jeg behandlede.

Jeg var meget bekymret for, om så lidt ville kunne redde min meget trætte og meget blege høne - men det gjorde det, og hun var frisk og i gang med at genvinde fin kamfarve allerede dagen efter - til gengæld blev jeg hundesyg samme aften, hvor jeg havde behandlet tidligere på dagen - fik kulderystelser, kvalme, svedeture og var vildt træt......jeg havde undladt at bruge handsker ved behandlingen af 11 dyr - så der er ikke noget at sige til, at en forkert og for stor dosering kan dræbe en svækket høne og gøre en rask meget syg.
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2014, 12:35 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #27 Dato: 13 Juni , 2014, 15:19 »


Et pust = 0,5 ml = 10dråber = 1,25mg anbefalet dosis 3-6ml/kg = 7,5-15mg/kg
1 pipette = 0,5 = 10dråber = 5mg/dråbe anbefalet dosis 5mg/kg

Pipettens anbefalet dosis er halvdelen af who  dødelig dosis
Hvor spray ligger helt tæt op af dødelig dosis og igen ved oral eller indånding

Det er sent håber ikke jeg vrøvler for meget 8)

Det som du har hentet der er meget vildledende,
Et pust = 0,5 ml, anbefalet dosis er 3-6 ml/kg, det vil sige at en hane på 2 kg skal have 6-12 pust, så slår du sku dyret ihjel.

Jeg vil klart anbefale, et lille pust under den ene vinge og en rumpen men kun hvis der er kalkdannelse på fjerne omkring endetarmen, kalkdannelsen er faktisk æg fra lusene, (set under lup).
Har man ikke mange høns, kan man med sindsro vaske sine høns og skylle dem rene med Eddike, eddiken ødelægger også luseæg.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #28 Dato: 15 Juni , 2014, 16:32 »
Jeg tror jeg har mistet 8 kyllinger pga frontline. Jeg gav det til min skruk da hun kriblede og kravlede, anbefalet af miljøfodder der solgte mig det og gav forklaring med vinger og gump - men glemte at fortælle gravide mig at man ikke må spise æggene hvilket jeg erfarede på nettet efterfølgende, jeg havde endda spurgt.... Suk!!! 6 kyllinger fik hævede øjne og flåd fra dem og vejrtrækningsproblemer, dem aflivede jeg selv. 2 døde uden forklaring.   

Jeg ville helst ikk tro det var Frontline men efter tråd herinde, må jeg erkende at det er den eneste og bedste forklaring på de mærkelige symptomer, I kan se min tråd her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=39196.0
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #29 Dato: 16 Juni , 2014, 14:35 »
@viben
det ikke en vildledning det er hvad fabrikaten selv advisere.
desuden hvis du selv læser datablad og WHO's papir. står der at de IKKE er testet på fjerkræ .... og alligevel en uofficiel test men det er lige med IKKE testet derfor bortfalder dit regnestykke ;D

forklaring på det jeg skrev tidligere. jeg tog databladet fra en spray og combo vet kat pipette.
Et pust = 0,5 ml = 10dråber = 1,25mg anbefalet dosis 3-6ml/kg = 7,5-15mg/kg
et pust med spray kommer der 0,5ml ud det svarer til 10dråber væske (af samme viskositet som vand. 1ml = 20dråber) 0,5ml indeholder 1,25mg FIPRONIL(pesticid) anbefalet dosis til hund/kat 3-6ml/kg hvilket svarer til 7,5-15mg/kg FIPRONIL
1 pipette combo vet kat = 0,5 = 10dråber = 5mg/dråbe anbefalet dosis 5mg/kg
Læs som ovenstående

ovenstående fortæller mig at der er forskellige mængder alt efter produkt derfor skal man være meget varsom.
egentligt er jeg lidt forarvet over de dyrelæger som anbefaler man bruger det når der ikke foreligger test resultater af brugen på den enkelte dyrrace da det er en kraftig pesticid som bla. har været medvirkende til at lægge USA øde for bier(læsestof fundet på nættæh) ;D

Igen vil jeg gøre opmærksom på nedenstående tal kun gælder oral indtagelse ikke dermal(gennem huden) ved oral indtagelse tror jeg nok stald-chok er lige så giftig men hvem suger lige sådan en dåse???

WHO's LD oversigt (Lethal Dose)
LD50 acute, rats, p.o. 97 mg/kg
LD50 acute, dogs, p.o. 640 mg/kg
LD50 acute, chicken, p.o. 11.3 mg/kg
LD50 acute, rats, dermal >2000 mg/kg
LD50 acute, rabbits, dermal 354 mg/kg

håber det forklare noget af det jeg tidligere har skrevet /o
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.