Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tørplukke en and?  (Læst 3634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Tørplukke en and?
« Dato: 07 Juli , 2014, 18:49 »
Vores ællinger så store og tunge nu, at vi overvejer at få en enkelt "spæd" and på grill.. Men jeg gider jo ikke til at tænde hele kogetøjet op for en enkelt and.. De har fjer på bryst, hoved og hale.. Kan man tørplukke/rappe en and eller er det bare komplet umuligt??

Normalt er det jo oktober-december vi gør det alt afhængig af størrelse og vejr osv, og der har jeg bøvl nok med at få fjer af SELVOM De er blevet skoldede... Men er det noget andet med en stor ælling, som jo ikke har lange, stærke fjer endnu???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tørplukke en and?
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2014, 11:01 »
Jeg har før i tiden tørplukket gæs og det har nu gået meget godt, så svaret må være "sæt i gang".

Men de er alt for stabbede, så er det nok bedst med voks.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Tørplukke en and?
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2014, 14:39 »
Jeg sætter igang og gør et forsøg..det kan højst være mega hårdt ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tørplukke en and?
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2014, 15:30 »
Arh ... en enkelt and kan vel ikke vælte hele læsset.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Tørplukke en and?
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2014, 22:02 »
Så er det afprøvet.. Det var nøjagtig lige så "hårdt"/svært med vingerne som var den skoldet..men resten af kroppen gik så fint, næsten nemmere end med skoldning. Normalt bliver mine ænder aldrig særligt store, men 2400 gram grydeklar moskusandrik på 3,5 måned, det synes jeg da er ok. Vi skal have den på grillen i overmorgen..  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling