Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Keld bader igen!  (Læst 5177 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Keld bader igen!
« Dato: 10 April , 2012, 23:22 »
Kelds svømmebassin var jo som bekendt blevet invaderet af dræberfrøer, som nær havde skræmt livet af ham. Jeg tømte bassinet i sidste måned og fik repatrieret ikke mindre end 64(!) frøer, hvorefter jeg fyldte op med vand igen og lagde brudeslør over bassinet, så frøerne ikke bare genindvandrede. Min mor har siden været behjælpelig med at kreere et mere holdbart net, som skal over om natten.

Det var meningen, at filter og pumpe skulle sluttes til, men så kom nattefrosten og udsatte den plan. Keld kunne efterhånden lokkes til overvåget samvær med bassinet - det vil sige, at han kun nærmede sig vandet, hvis jeg var med. Og så stod han 30 cm. fra kanten og strakte hals for forsigtigt at drikke.

Men i søndags blev han åbenbart pludselig modig - og hoppede i! Mig ind efter kameraet, og så stod jeg ellers med tilbageholdt åndedræt for ikke at forstyrre. Brudesløret lå stadig over bassinkanten, men det var sunket lidt ned, så der var plads til at svømme. Her er beviset:


Han har været i to gange i dag også, så det det var ikke bare en enlig svale. Og nu har jeg fået fjernet brudesløret.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Keld bader igen!
« Svar #1 Dato: 10 April , 2012, 23:30 »
 /o Tillykke med nyrengjort gås  ;D
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Keld bader igen!
« Svar #2 Dato: 10 April , 2012, 23:41 »
Herligt. Så kan Keld bedre nyde den kommende sommer uden at stege i eget fedt ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Keld bader igen!
« Svar #3 Dato: 11 April , 2012, 06:57 »
Det var godt Keld /o. Jeg ville egentlig heller ikke bryde mig om 64 frøer i mit badekar :o.... ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Keld bader igen!
« Svar #4 Dato: 11 April , 2012, 07:40 »
Jeg synes, Keld ser glad og stolt ud *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Keld bader igen!
« Svar #5 Dato: 11 April , 2012, 09:03 »
BREAKING NEWS: Glad gås genindtager eget bad! Han ser da vældig tilfreds ud. Forstås efter det afsavn han har lidt. Way to go, Kjeld  /o

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Keld bader igen!
« Svar #6 Dato: 11 April , 2012, 09:10 »
BREAKING NEWS: Glad gås genindtager eget bad! Han ser da vældig tilfreds ud. Forstås efter det afsavn han har lidt. Way to go, Kjeld  /o

He, he Annette...husk lige, at Keld ikke er en gås....Han/hun er en ? ... ::)
« Senest Redigeret: 11 April , 2012, 09:12 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Keld bader igen!
« Svar #7 Dato: 11 April , 2012, 09:12 »
Det var godt Keld /o. Jeg ville egentlig heller ikke bryde mig om 64 frøer i mit badekar :o.... ;).
Det er da ingen skam. Min mand SKREG da han opdagede en tudse i hjørnet af brusekabinen. Altså, det må da have været værre for tudsen at opdage min mand - men alligevel. Fuld forståelse for fobien, Keld /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Keld bader igen!
« Svar #8 Dato: 11 April , 2012, 09:15 »
Heldige Keld  ;) der er nu ikke noget som eget bad.  !l
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Krarup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Keld bader igen!
« Svar #9 Dato: 01 Juni , 2012, 17:44 »
Hvor ER han bare flot ham Keld...  /o
Og hvor godt at han blev fri for frøer  ;)
Med manden Finn, pigerne Liv &Stine, Ænderne Putte & Magda, Kaninerne Blomst & Brombær og sidst men ikke mindst hestene Bekka & Ice :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Keld bader igen!
« Svar #10 Dato: 01 Juni , 2012, 18:19 »
Berit, jeg må lige spørge, hvor tit skifter du filter i pumpen, eller hvis det er sand, så hvor tit der..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Keld bader igen!
« Svar #11 Dato: 02 Juni , 2012, 09:18 »
Berit, jeg må lige spørge, hvor tit skifter du filter i pumpen, eller hvis det er sand, så hvor tit der..

Filteret er et Filtoclear fra Oase, som er koblet til en Aquamax pumpe fra samme firma. Det er vanvittigt nemt at rense; man skal bare dreje på en knap og hive i et håndtag et par gange. Det gør jeg en gang om ugen. Jeg har ikke skiftet selve filtersvampene endnu; jeg har kun vasket dem grundigt igennem, da filteret blev taget ind for vinteren.

Filteret har også indbygget UVC, som holder algerne nede. Pæren skal skiftes en gang om året. Den koster godt 300 kr. UVC'en kunne ikke helt klare svævealgerne lige da det blev varmt, så vi havde 14 dage med grønt vand. Algerne er dog væk nu. Jeg har slet ikke haft problemer med trådalger i år.

Filteret står uden for bassinet, så det er nemt at komme til. Det kan endda graves delvist ned, men det har jeg ikke gjort. Det kan ikke være koblet til om vinteren når der er frost, men det drejede sig kun om et par måneder i den vinter, vi lige har haft. Pumpen har kørt hele året og holdt bassinet frostfrit næsten hele vinteren.

Jeg købte sættet brugt gennem dba.dk, så slangerne var blevet temmelig stive i år og blev skiftet. Jeg er ikke sikker på, hvor gamle de var, men de havde holdt mindst tre år.

Her er en lille video om, hvordan man renser filteret:
http://dai.ly/sMm157

Mit vand er lige knap så klart som det i videoen, men nu bruger Keld altså også bassinet mange gange om dagen. Jeg fisker overfladeskidt op et par gange om ugen med et finmasket net (fjer, kviste, blade, myggelarver), og cirka en gang om ugen skraber jeg slam (gåsebæ) op fra bunden med samme net. Vedligeholdelsen tager altså max. 10 minutter om ugen.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Krarup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Keld bader igen!
« Svar #12 Dato: 02 Juni , 2012, 12:03 »
Og så ved nærmere læsning var det at det gik op for mig at Keld er en gås..
 ;D  ;D  ;D Føler man sig lidt dum, eller skal man bare være glad for at I alle sammen omtaler Keld som han/ham

Men han er stadigvæk en fin en... En meget fin en  /o
Med manden Finn, pigerne Liv &Stine, Ænderne Putte & Magda, Kaninerne Blomst & Brombær og sidst men ikke mindst hestene Bekka & Ice :)

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Keld bader igen!
« Svar #13 Dato: 02 Juni , 2012, 19:25 »
@Krarup, tak for komplimenterne til Keld. Keld er fuldstændig ligeglad med, hvordan man til- eller omtaler ham. ;D
Jeg har sagt Keld og han, siden han var otte dage gammel, og så var det for besværligt at lave om på, da der kom æg. Han er opkaldt, og "Keldine" blev lissom lidt for konstrueret.

Du skal endelig ikke føle dig dum - som sagt er Keld ligeglad. Når jeg engang får plads til flere gæs, har jeg overvejet at kalde gasen for Åse - bare for at gøre forvirringen total. :o
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat