Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox  (Læst 100014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #30 Dato: 18 August , 2012, 14:10 »
Ina, mener du strøm rundt om haven og så en gård ved hønsehuset inde i haven, eller ville du også forsyne gården inde i haven?
Ville nemlig helst give dem frihed i hele haven, men er usikker på om de er i sikkerhed for ræven selvom vi f.eks. ikke er hjemme, bare så længe der er strøm på. ( Lidt udviddet hønsegård)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #31 Dato: 18 August , 2012, 14:54 »
@hønehuset
Behold hønsegården selv om de render frit det gjorde mine også. Skal man på ferie eller i byen har hønsene stadig en gård at gå i fremfor at skulle sidde inde og fise husleje når man så er hjemme er det bare at lukke låger op og de vil drøne ud i haven om du vil hegne den ind er op til dig og hvor nysgerrige dine høns er ligeså om du vil have strøm på.
Jeg har strøm på gården og ingen hegn om haven da mine høns kun kender haven og dermed er alt andet "farligt"  ;D derfor plejer jeg at sige mine høns har autisme..  ;)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #32 Dato: 18 August , 2012, 15:28 »
Om du vil hegne hele haven ind kommer også an på hvor sultne rævene i jeres område er . Her kommer Mikkel gerne midt på dagen, også når vi går ude.  :-\
Så skal mine høns i det fri igen blir det med strøm tråd om.  :police:
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #33 Dato: 18 August , 2012, 21:22 »
tak for rådne. Vi har heldigvis ikke oplevet ræven i dagtimerne men har godt hørt om flere der har haft besøg selv om de også går rundt udendøs. Det er netop derfor jeg tænker på at hegne det hele ind er dog bare lidt nervøs for vores katte og skovens dådyr. Men det er vel svært at finde en total løsning.
Har kigget lidt på en stødgiver som efter 5 pulsslag selv afbrydder. Så får dyret et kæmpe chok men sidder ikke fast og lider.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Grønkjærgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #34 Dato: 30 April , 2014, 23:14 »
Jeg er selv igang med at planlægge at sætte en strømtråd rundt om hønsegården.
Men da jeg ofte lader mine høns komme ud i haven, hvad så? Kan hønsene ikke også få stød? De er jo så små,og det må være en meget voldsom oplevelse for en lille høne. Vil helst at der kan være strøm på hele tiden, i tilfølde af, at jeg glemmer at tænde det igen.
1,1 SK-Maran
0,3 Tværstribet Plymouthrock
0,1 Lys Sussex
0,1 Austalorps
0,2 SK-Maran/Tværstribet Plymouthrock
0,1 Australorps/Tværstribet Plymouthrock
1,5 Blandings slagtekyllinger

0,1 Blandings Hund
1,0 Hus Kat
1,1 Nordsvensk Brugshest

1,0 Dejlig Mand

Offline Maskinarbejderen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #35 Dato: 08 Maj , 2015, 22:48 »
Jeg er startet med høns i år, jeg har haft parakitter i mange år, der havde jeg dobbelttråd ind til fuglene, jeg havde ikke de samme uheld som andre der havde enkelt tråd, 1 fugl mistet betaler mange meter voliere tråd.

Valgte hegn fra dag 1 da jeg i nabolaget har mikkel boende, 2 tråd ved jorden og 1 i toppen, det virker, jeg har den overbevisning at løse problemet, i stedet for at vente på uheldet, og skal mine høns lade livet, er jeg overbevist om at så er det mig der bestemmer tiden, ikke mink eller ræv og andre rovdyr
Strømmen skal være så kraftig at det svirrer græsset, så er det effektiv hver dag

Hilsen frank

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #36 Dato: 09 Maj , 2015, 08:56 »
@frank, hvordan får du jordforbindelse til den i toppen?
Jeg har selv overvejet at sætte pigtråd øverst for at komme den problematik til livs (selvfølgeligt på ydersiden så fuglene ikke kommer til skade)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #37 Dato: 09 Maj , 2015, 10:18 »
Hvis trådhegnet er gravet ned, er det jordforbindelsen.
Hvis det ikke er gravet ned, må du enten trække en jordledning fra strømaggregatet til hegnet, eller slå et jordspyd i jorden ved hegnet, og forbinde spyddet med hegnet ved hjælp af en alm. ledning.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #38 Dato: 09 Maj , 2015, 12:14 »
Jeg har tidligere forsøgt at have en jordet metaltråd lige under den strømførende, det duede ikke.

Jeg bruger næsten udelukkende plastbelagt hegn, så din metode duer ikke rigtigt her :-)

Nogen der har erfaringer med pigtråd?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Maskinarbejderen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #39 Dato: 09 Maj , 2015, 18:31 »
Så snart den udevedkommende røret volieretråden sammen med hegntråden, er der direkte forbindelse til jord, volieretråd er indvendig på stolpe hegnet udvendig, så der er omkring 10 cm mellem hegntråd og voliere tråd.
Da ræven fra naturen side vil prøve at komme under, rammer den helt sikker de 2 hegntråd ved jorden, en ræv er snu, den kan godt grave en 1/2 til 1 meter før hegnet og grave sig ind, men der har jeg stabil grus, da det er en tilkørsel til huset
Man kan aldrig gardere sig 100 %
men har man ingenting gjort vil man ærgre sig
Har ræven først fået stød, vil den søge andre føde kilder
Høns er en del af fødekæden, så dem der ikke gardere sig må så holde for
Der er 2 hønse avler i mit nabolag, der har mistet høns, men de bruger heller ikke hegn, indtil videre er jeg sluppet

Hilsen Frank

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #40 Dato: 28 Maj , 2015, 19:47 »
Jeg har lige været inde på Harald Nyborgs side...elefanthegn, isolatorer, 75 mr tråd i god tykkelse, det hele for under kr. 1.000,- .... jeg er ikke i tvivl om, at det må vi have om vores hønsegård, når den står færdig. :-) :) :) :) :) /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Nicklossi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #41 Dato: 18 Februar , 2016, 10:01 »
Hej.
Jeg er ved at bygge min hønsegård, og i den forbindelse ville jeg egentlig gerne have strøm rundt om.

Til det har jeg lidt spørgsmål.
Hvilken strømgiver er tilstrækkelig? Harald nyborgs den billigste, eller skal man op i en større model?

Hvordan har I trukket strøm ved døren ind til hønsegården, så døren stadig kan åbnes? :-)

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #42 Dato: 20 Februar , 2016, 19:57 »
Jeg har lavet en hævet låge ind til hønsegården, som er fastgjort på hver side til 2 stk 3x3 tommer stolper. Så der går en tråd med strøm ca 15 cm over jorden hvor lågen også er, men, er hævet, så når jeg går ind skal jeg løfte benet, og træde ind over det nederste stykke.....jeg har måske et billede liggende, men, synes det er lidt svært at lægge billeder op herinde...de må ikke være for tunge....synes faktisk det er lidt bøvlet i forhold til facebook....men, er du på facebook, så kan jeg da lige vise dig min løsning, som fungerer fint...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #43 Dato: 20 Februar , 2016, 21:04 »
Hov...der var jo flere spørgsmål....mener den jeg købte giver 1,4 kilojoule...det gør fanme nas, og, er nok til at trække både hønsegård, og, hvad man ellers skal bruge strøm til....ex. grisefold, heste m.v. Du kan se billeder på facebook...dansk fjerkræ forum
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Strøm omkring hønsegården - Fort Fox
« Svar #44 Dato: 21 Februar , 2016, 16:13 »
Du skal have en forbindelse fra den ene pol på strømgiveren til en jordforbindelse ( evt. et metalrør banket i jorden ).Den anden pol forbinder du til dit hegn med isolatorer så strømmen ikke forsvinder ned i jorden.I "gamle dage" målte man strømmen på hegnet i volt og et godt hegn gav 10.000 volt.Det er så en spænding uden ampere og derfor er den ikke livsfarlig men det kan fa..... mærkes. /o /o Hvis du bruger alm. hønsenet er det meget vanskeligt at isolere fra jord.Du kan ikke banke hønsetråd på træstolper og så sætte strøm til.Det virker ikke, da strømmen følger pælene ned i jorden.Specielt hvis de er gennemblødte af vand.Bruger man el-hegn,er det bedst med tråde rundt om hønsegården.Selvfølgelig kan det laves med trådnet hvis man har tålmodighed til det og isolatorer nok  /o /o /o
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2016, 16:29 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.