Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dioxinfund i æg fra udegående høns  (Læst 22761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #15 Dato: 20 Januar , 2013, 22:15 »
er der væsentlig fare for dioksin inhold i aske fra skovtræ, fra brændeovnen, jeg har samlet hele vinteren og regner med at bruge det i højbedene

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #16 Dato: 21 Januar , 2013, 08:13 »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #17 Dato: 21 Januar , 2013, 11:36 »
Kristian- hvis det KUN er rent træ og du ikke har brugt en masse sjovt papir m.m til at tænde op med så burde det ikke være den store risiko ved at strø det ud i mindre mængder
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #18 Dato: 21 Januar , 2013, 11:52 »
Jeg kan se på det hele, at jeg i mit næste liv skal være vegetar, og at vi alle i den sidste ende forgår af digoxinforgiftning,,,, det er triste udsigter om ikke for os, så for vore efterkommere, og det er da godt at FVST kan diske op med sådan en undersøgelse, netop som der bliver talt rigtig meget om salg af æg fra fritgående høns , og så puste lidt ekstra til det, med et tilfælde af fugleinfluenza hos de vilde fugle  /o  Død over de fritgående høns
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #19 Dato: 21 Januar , 2013, 12:23 »
Oversigt over indhold af dioxin i fødevarer fra 2009
http://www.dfvf.dk/Default.aspx?ID=9943


Det er ikke æg der er kilde til den største dioxin-belastning... langtfra,.. meget langtfra endda.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #20 Dato: 22 Januar , 2013, 08:34 »
se der fisk er ikk meneskeføde

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #21 Dato: 22 Januar , 2013, 12:32 »
se der fisk er ikk meneskeføde

Det er jeg meget ked af, jeg elsker fisk under alle former, så det er nok ikke sandsynligt at de forsvinder ud af menukortet her
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #22 Dato: 22 Januar , 2013, 13:51 »
Ja fisk er noget af det sundeste, og er blevet spist i DK siden stenalderen.

Desværre betyder den fortsatte miljøødelæggelse, at de bliver forurenet med dioxin, kviksølv og meget andet. Alligevel kan man fx fortsætte som landmand, selv om man er blevet afsløret i at importere ulovlige sprøjtemidler.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #23 Dato: 22 Januar , 2013, 14:37 »
Ja Ina, hvis man gerne vil spise animalske produkter, æg, mælk og smør inkluderet, så indtager man en masse dioxin. Kvinder som får børn og ammer overfører faktisk en masse dioxin til deres børn.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #24 Dato: 22 Januar , 2013, 20:15 »
Willy Littau har skrevet følgende anbefaling om hvordan man skal forholde sig for at undgå dioxin i æg.
Kan også ses på DFfR's hjemmeside og næste udgave af "det grønne blad"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #25 Dato: 22 Januar , 2013, 23:19 »
Er det bare mig? forstår ikke helt hvad punkt 5 & 6 har at gøre med at forhindre dioxin i æg ...

"5. Har du et større hønsehold og måske stalddørssalg så pløj din gødning langt ned på steder hvor de ikke gør skade.
6. Endelig - køkkenaffald - husk alt affald skal koges inden det serveres for hønsene - lav et varmt, kogt blødfoder til dine dyr - bland lidt andet godt i foderet og de vil elske det - hele året."

Gør kogning noget ved evt. indhold af dioxin og PCB madrester?
Hvis der er dioxin og PCB i hønselorten så er selve hønen og æggene også smækfulde af samme ?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #26 Dato: 22 Januar , 2013, 23:59 »
Ja Ina, hvis man gerne vil spise animalske produkter, æg, mælk og smør inkluderet, så indtager man en masse dioxin. Kvinder som får børn og ammer overfører faktisk en masse dioxin til deres børn.

Jeg nægter at blive vegetar, eller noget andet der minder om det, uanset hvad min mad indeholder, og mine børn er gamle nok til at jeg ikke mere kan gøre nogen forskel for deres kost, og i øvrigt af den mening at der er så meget godt ved modermælk og amning, at det langt overskygger at der kan overføres mindre positive stoffer til barnet.
At tage hensyn til os selv og naturen er godt, og nødvendigt, men  fanatisme i en hvilken som helst form er usundt og roden til mange krige.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #27 Dato: 23 Januar , 2013, 08:10 »
Citér
"5. Har du et større hønsehold og måske stalddørssalg så pløj din gødning langt ned på steder hvor de ikke gør skade.
Man skal høre meget inden ørerne falder af, Det er det mest tåbeligt som  jag hørt i mit korte liv. Som  hønsegødning skulle være affald og problem  som skal "pløjes ned at den ikke gør skade"

Nej nej, Hønsegødning er en af de vigtigste råvarer som hønsene producer. Den skal tages hånd om meget nøjagtigt at samtlige næringsstoffer bevares og bruges som  gødning i haven. Hønsegødning er den bedste gødningsstof, nær due- og kaningødning.
Indholder den  dioksin? det gør det nok men  slet ikke i mængder som kunstgødninger.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #28 Dato: 23 Januar , 2013, 09:19 »
Der er mange ting at forholde sig til lige pludselig, blot fordi man har høns gående i haven :o. Anbefalingen om at køre hønsemøg på lossepladsen bliver aldrig aktuel her. Her bliver alt møg inkl. spåner og gammel strøelse i hønsegården kørt på møddingen.

Hvor mange er mon døde af forhøjet dioxinindhold i æg, i forhold til luftforurening fra fx containerskibe?
http://ing.dk/artikel/86339-skibsforurening-draeber-100-koebenhavnere-om-aaret

Ikke om PCB og dioxin men PFC, og skræmmende læsning:
http://ing.dk/artikel/126099-miljoegift-i-poser-med-popcorn-oedelaegger-vaccinationen-af-boern

Jeg håber ikke, at den store fokus på forhøjet dioxin i hønseæg medfører ekstra kontrol for stalddørssælgere. En test for dioxin koster ca. 6500 kr. Lad mig se: 1200 solgte æg pr. år á 2 kr. = 2400 kr. i indtægt. Udgift: Salmonellatest min. 1200 kr., HCR gebyr 873 kr., dioxintest 6500 kr. Total: minus 6173 kr. for at sælge 1200 æg ved stalddøren.

Jeg kunne selvfølgelig også tage 7 kroner pr. æg og derved dække omkostningerne til gebyrer og kontrol (bemærk dække omkostningerne).
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2013, 09:44 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Dioxinfund i æg fra udegående høns
« Svar #29 Dato: 23 Januar , 2013, 19:22 »
I mit skriv er det ikke alle ting der er relateret til dioxin og PCB - men også gode råd om ikke at overtråde gældende bestemmelser om køkkenaffald og evt store gødningsmængder.