Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: moskus and ?  (Læst 6073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline andemand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
moskus and ?
« Dato: 05 Januar , 2013, 18:45 »
hej igår købte jeg to moskus ænder de er fra august 2012 jeg fik at vide at de var moskus ænder men de var meget små og den ene er sort og den ande er hvid de har ikke noget rødt hud på andsigtet og de ret beskidte og deres fjer er meget tjavset og da en af dem hoppede i vandet så jeg den lå meget dybt i vandet og den tog noget tid til at blive tør igen. mine andrikker der er fra juni 2012 napper dem hvis de står i vejen
jeg vil prøve og tage nogle billeder af dem men ellers vis der er nogle der har tips på hvordan jeg kan forbedre deres fjerdragt og få dem til at blive gode venner med andrikkerne vil jeg blive glad for :)

hoejberg

  • Gæst
Sv: moskus and ?
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2013, 19:08 »
Hej Andemand.
Det røde hud i ansigtet komme når de bliver lidt ældre.
Hvis de er beskidte, men nu går et rent sted, og har vand de kan bade i skal de nok få rene fjer.
Det med de tjavsede fjer kan måske også blive bedre hvis de vasker sig. Men ellers skifter de fjer til efterår, og får nogle fine nye fjer til den tid.
Hvordan du klarer det med andrikkerne ved jeg ikke. Måske de bare skal have lidt tid.
Held og lykke med ænderne.
Hilsen Annette

Offline andemand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: moskus and ?
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2013, 19:29 »
tak for svaret Annette jeg vil prøve at lægge nogle billeder ud af dem da jeg stadig ikke er sikker på deres race det er meningen de skal have unger i år men kan de det når bade ænderne og andrikkerne kun er et halv år gamle? og hvornår og hvordan kan jeg få dem til at lægger æg?

ps. jeg har en andrik i overskud så hvis der er nogle der vil bytter en andrik for en and er jeg villig :)

mvh philip

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: moskus and ?
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2013, 20:44 »
De ænder jeg købte i foråret var også utrolig pjuskede og snavsede i fjerene. Det tog ca 14 dage med rent vand at bade i så var de pæne igen.
I forhold til at de ikke umiddelbart kan enes kræver vist mest bare tålmodighed og så sørg for at der er nok steder for dem at spise og drikke/vaske sig. Så har de nyankomne en chance for at søge til de steder der ikke er så attraktive og der er ikke så meget at toppes om.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: moskus and ?
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2013, 21:48 »
Vores andrikker prikker/hakker også hunnerne hvis ikke de opføre sig som de mener de skal. Ikke noget voldsomt, men de får lige fortalt at det var ikke med i planen, så opfør dig ordenligt, måske er de egenligt bare ved at lære dem spillereglerne.
Mht. til at gå i ægligning, skal de nok lige falde til på stedet og i flokken. Når det er sket vil protein sætte fut i dem.
Vi hentede engang en andemor med ællinger. Hun havde ligget skruk i et sølle lille bur på 3x 2 meter uden badevand. Hun så rædselsfuld ud, og vi ville ikke have haft købt hende, pga. vi var bekymret for om hun var sund og stærk nok til at tage sig af ællingerne. Vi kunne dog ikke nænne hun skulle sidde der i det lille bur, og se så skræklig ud så vi tog chancen.
Hun var laaaang tid om at ville bruge bassinet. Vi satte haveslagen på sprinklefunktion og så nød hun brusebadet.
Til sidst måtte vi lokke med korn for at få hende op på rampen til vandet og ligge små portioner ned i vandet på en trappekant som hun så kunne stå og snadder på.
Efter lang tid blev hun tryg ved vandet og nød at sejle rundt og plaske. Hendes fjerdragt var næsten ikke til at kende efter 14 dage og folk spurgte også om vi havde fået en ny and *f Rigtig flot blev hun efter fældning.
Så klø bare på med rent badevand. Du kan sikkert også se på vandoverfladen der ligger en oliehinde, hvis hun virklig har trængt til en badetur. Held og lykke med dem
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline andemand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: moskus and ?
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2013, 21:53 »
tak for svarende :) jeg skal snart ud og købe foder så hvad syntes i er det bedste foder til ægge lægning?

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: moskus and ?
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2013, 21:59 »
Vores eeeelsker kattepiller, så når de har held til at fikse staldøren, snupper de gerne 2 skåle på no time. Ellers har de fået hønsnes ægligningsfoder "fuld af pep"
Fra Møllerens, og hvede ad libitum. Ved siden af det går de frit på ca.2000m2 og finder lidt af hvert.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: moskus and ?
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2013, 22:15 »
Det er svært at skaffe æglægningsfoder til ænder på denne årstid, da producenterne ved at det er lige tidligt nok på sæsonen. De vil sikkert trives fint hønsepiller og ellers er piller til smågrise en god kilde til protein. De er ustyrligt gode til at sortere deres foder så hvis du vælger hønsepiller der skal iblandes korn skal du være opmærksom på at de får spist op.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: moskus and ?
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2013, 05:03 »
Grunden til at de ligger dybt i vandet er at deres fjerdragt ikke er blevet vandskydende p.ga de ikke har kunnet bade. Men det skal nok komme efter nogle dage, nu de har adgang til vand.

Hvis de kun kommer i vand fra vandhanen, så kan kalken også ødelægge deres fjer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: moskus and ?
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2013, 09:13 »
Dvs reelt har de bedst af at bade i fx regnvand som vi ikke må give dem?

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: moskus and ?
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2013, 09:24 »
Hmmm...Vores kar og baljer står ude og jeg tømmer dem altså ikke bare fordi det har regnet :o ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: moskus and ?
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2013, 10:01 »
Helt rolig, det er vist heller ikke normen at det bliver gjort. Det er for mug at se blot endnu et eksempel på at mange regler for fjerkræhold er komplet tåbelige

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: moskus and ?
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2013, 10:08 »
Enig /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: moskus and ?
« Svar #13 Dato: 06 Januar , 2013, 10:13 »
Måske jeg skal begynde at tage en dunk med på arbejde og tappe osmosevand til mine stakkels sygdomsudsatte rappere  ???

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: moskus and ?
« Svar #14 Dato: 06 Januar , 2013, 10:27 »
Helt sikkert, måske virker det rent faktisk, og så kan de jo få reklame når andre står med syge dyr, så er det altså deres tryllevand der virker *f *g

 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"