Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: And eller andrik?  (Læst 8232 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: And eller andrik?
« Svar #15 Dato: 01 Januar , 2013, 22:15 »

Marianne M. N.
Ja jeg har guld blå/randet dotter som jeg lige har fået lige før jul  hanen har desvære en skæv bagtå som desvære skulle være arveligt.

De ser da ret pæne ud, flere af dem synes jeg. Hvis ikke du kan få fat i en anden hane, synes jeg da du skal bruge ham alligevel, det er jo ikke sikkert alle kyllingerne får skæve tæer. Men så ville jeg synes du skal aflive dem der får skæve tæer, og så se om du kan finde en anden god hane - eller en at samarbejde med om farven. Det er en meget flot variant, synes jeg. Ved du om flere der har dem her i DK?
Mvh Marianne

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: And eller andrik?
« Svar #16 Dato: 02 Januar , 2013, 18:13 »
Jeg ville sige det er en stor pige. Mine andrikker har kraftigere dippe dutter om næbet og er fra april 2012.
De kan alle flyve, men damerne er bare bedre til det, og flyver gerne højt op og sover, hvorimod andefar sover på jorden. Men den ser utrolig sød ud, hvis ikke nogen savner den, håber jeg du bliver glad for den ;)


@hønehuset Den sover for det meste oppe på pinden lige som hønsene efter det kunne det godt være en hun.

Det er en meget flot variant, synes jeg. Ved du om flere der har dem her i DK?


Marianne M. N.Den tager vi lige over en pm :)
Det er da rart at høre man måske har fået fat i noget der dur  /o
hvis ikke du finder ejermanden og vælger selv at beholde den, så få flere ;D

moskus er skønne, nemme og kan blive meget tamme. de larmer ikke, hvæsser kun lidt indimellem. men de er ret glade for selvskab, så kun en vil være synd, syntes jeg. andrikkerne er ret virile, så min 2, helst 3-4 ænder til 1 andrik vil være det bedste.

@maja1981
Jeg ved ikke lige hvad jeg gør med den det kniber nemlig med pladsen :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: And eller andrik?
« Svar #17 Dato: 02 Januar , 2013, 21:05 »
Den er da rigtig fin og der er helt sikkert nogen der mangler den. Problemet er at den nok ikke bliver efterlyst da man jo som regel regner med at det er ræven der har været på spil når fjerkræ er sporløst forsvundet.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: And eller andrik?
« Svar #18 Dato: 02 Januar , 2013, 21:45 »
 Den skulle være meget velkommen her hos os, men jeg er ret sikker på nogen savner den.
De flyver sjældent ret langt hjemme fra, så måske skulle du ud og snakke med lokale folk om nogen savner den. Det kan jo også være nogen lige har fået nye dyr der endnu ikke er stedkendte, og den så ved en fejl er sluppet ud da den skulle være sat i gården, og så er gået i panik og bare fløjet.
Hvis du sætter en sedel op med dit fund, skal du være opmærksom på, du sikkert vil få mange der henvender sig og siger de er ejeren. Så hvis du siger du kommer ud med den, så kan du jo se om der er flere af dem. Det er nemlig ikke mange der har brune moskusænder.
Beholder du den selv og får lidt selvskab til den, vil du lynhurtig falde for dens nysgerrige og venlige natur.
Vi startede med moskus udelukkende fordi de tog snegle. Vi skulle bestemt ikke have kæledyr, det var kun til nytte og senere mad. ::) Jaaah vi blev jo klogere. De bliver lynhurtigt tillidsfulde, de larmer ikke og de følger med rundt i hælene og nyder selvskab. Og bonus er sneglefri matrikkel, nice /o
I år var første gang vi slagtede julesteg, men det er bestemt ikke sidste gang- Det er den lækreste steg jeg har smagt.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: And eller andrik?
« Svar #19 Dato: 02 Januar , 2013, 22:05 »
måske er den tam og kender sin ejermand...
sidste efterår kom ræven og tog andrikken, jeg var så overbevidst om at damen også var væk og det var ærgeligt siden hun sad på redefuld af æg... efter et døgn kom jeg i snak med en bekendt  og fortalte ham om mit tab... han sagde at han for nogle minutter siden så en and der vandrede ude i byen... vi tog bilen og kørte i retningen han udpegede, vi delte os i små grupper og  vupti der gik hun... jeg kaldte på hende, som jeg nu plejede  når jeg giver mine dyr mad og så kom hun jeg tog hende ind i bilen og vi vendte hjem til reden
jeg vil da håbe at ejermanden til den brune and også har fint forhold til den og at du på denne måde  kan være sikker på at det er  den rigtig der får den, men ellers skriv at du bare har fundet en moskusand, lad være med at skrive farve, og så se hvem der kommer og hvad de leder efter ;)
høns, ænder, hunde, katte...