Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...  (Læst 4518 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...
« Dato: 17 November , 2014, 14:48 »
Hej herinde...

Jeg har for nogle timer siden opdaget, at mine to æg (fra skånsk blomsterhøne) i rugemaskinen er ved at klække. Det er en fuldstændig vild oplevelse, og jeg kan næsten ikke vente...!!

Nu er så der flere, som mener at man bør hjælpe dem på vej ved at brække lidt i skallen - men så går det jo ud over luftfugtigheden, og den skal jo være høj.

Min tanke er at vente til i aften, ca. 10-12 timer, og så måske hjælpe lidt, i håbet om at få en brugbar nattesøvn uden at skulle hen og kigge hele tiden. Men er det dumt at pille ved æggene?

Og så har jeg læst, at det er godt med undulatfoder og karse ved siden af (mere knust) hønsefoder, som skal serveres på papir...

Har tænkt, at de skal bo i en kasse med varmelampe (  ;) !) med avis i bunden og lidt hakket halm og/eller spåner.

Tager imod gode råd med kyshånd, for jeg ville nødig gøre forkert på falderebet, når vi nu endelig er kommer så langt.

 :(


0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...
« Svar #1 Dato: 17 November , 2014, 14:56 »
Du skal i hvert fald ikke begynde at pille i skallen eller hjælpe - som du kalder det. Kyllingen er først levedygtig, når den selv er brudt fri af skallen og en stor del af de timer, hvor kyllingen kan ses i den brudte skal, er den stadig forbundet med blodkar, og der er stor risiko for, at den vil forbløde, hvis du begynder at pille skallen af i aften, så du kan få din nattesøvn. Er kyllingen ikke kommet ud fri af skallen i morgen, så kan du måske forsigtigt prøve at hjælpe lidt.

En klækning er spændende og man skal lære at kigge på, mens man sidder på sine hænder.
« Senest Redigeret: 17 November , 2014, 15:21 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...
« Svar #2 Dato: 17 November , 2014, 15:26 »
Tak for svar.  :)

Der er nu altså hul i begge æggene, det ene dog større end det andet. I ægget med det store hul er noget af skallen allerede faldet af, og jeg kan også se bevægelse og høre pippen...

Det andet æg har ikke så stort hul endnu, men der er dog hul.

Jeg har læst, at navlestrengen sidder i den modsatte ende, og det skal man klart holde fingrene fra. Men jeg synes bare, at hinden ser meget tør ud, selvom luftfugtigheden er fin.  :(

Det ville klart være rigtig synd, hvis jeg tager livet af dem med misforstået hjælp - men det vil være lige så slemt, hvis de ikke kommer videre i livet, fordi jeg måske har lavet begynderfejl undervejs, så de ikke er så stærke, som de kunne være.

Puha, det er hårdt af få kyllinger...!  ;)
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...
« Svar #3 Dato: 17 November , 2014, 15:41 »
Jah - det kan være nervepirrende at få kyllinger ;)

Der er flere blodåre rundt i hele æggehinden, som er forbundet til navlestrengen - prøv at kigge her på et af mine gamle billeder....her kan man se mange indtørrede blodåre rundt i hele Strømpesoks æggeskal. (klik på billedet og igen, når du kommer til galleriet, så kan du tydeligt se årene)



Er der stadig ikke hul i hinden i aften, så kunne du måske lave et lille snit i hinden, men ikke begynde at pille skal af

Pøj, pøj med fødslerne - min kyllinger plejer at tage ca 12 timer om klækkearbejdet
« Senest Redigeret: 17 November , 2014, 15:45 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...
« Svar #4 Dato: 17 November , 2014, 19:12 »
Nu har jeg taget rugemaskinen ind på det varme badeværelse og har altså haft æggene ude - et ad gangen. Jeg har forsigtig fjernet lidt skal, fugtet hinden og nærmeste skal med lunkent vand og løsnet lidt for den. Det udløste nogle pip, som ellers ikke var til at høre de seneste timer, og det tager jeg som et godt tegn...

Nr. 2 æg havde kun et meget lille hul, men jeg fjernede alligevel noget af skallen. Nu er der endelig også kommet pip derfra og synlig aktivitet.

Jeg venter nu nogle timer og ser, om de er kommet videre selv. Hvis ikke, tager jeg en lille runde mere.

:o
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...
« Svar #5 Dato: 18 November , 2014, 08:14 »
Sent i aftes hjalp  jeg kyllingerne til et større hul - og den første har klaret det fint, men den anden klarede det ikke.  :'(

Nu skal jeg så have fundet en daggammel kylling, så Polle ikke bliver enebarn - men jeg har svært ved at finde nogen.

Er der nogen herinde der kan hjælpe...??  :-[
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...
« Svar #6 Dato: 18 November , 2014, 08:31 »
Sent i aftes hjalp  jeg kyllingerne til et større hul - og den første har klaret det fint, men den anden klarede det ikke.  :'(

Nu skal jeg så have fundet en daggammel kylling, så Polle ikke bliver enebarn - men jeg har svært ved at finde nogen.

Er der nogen herinde der kan hjælpe...??  :-[

Det var synd. *t

Prøv at oprette en "efterlyses" tråd her på siden. Der er nok større chance for, at du finder en ven til den ensomme kylle, end via denne tråd. Held og lykke.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hjælp til førstegangs-mor til kyllinger...
« Svar #7 Dato: 18 November , 2014, 08:54 »
Piv :'( det er desværre ikke alle, som er stærke nok til at klare den sidste prøvelse inden livet.

Hvis du har en profil på facebook, så er chancen nok størst derinde for at finde en ven til Polle, hvis du 'aggressivt' søger i alle fjerkæsiderne - der er et meget hurtigere flow derinde - ikke at jeg ellers vil anbefale facebook.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14