Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: benproblemer  (Læst 4827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
benproblemer
« Dato: 22 April , 2020, 22:10 »
er der nogen der ved hvor lang tid der kan gå for 2 af mine kyllinger som har elastik på benene. De blev klækket i søndags og mandag kunne jeg se der var bøvl og så satte jeg med det samme elastik på dem. det ser ud til kun at være det ene ben det er galt med. Det spjatter ud.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: benproblemer
« Svar #1 Dato: 23 April , 2020, 05:13 »
Som regel er 48 timers elastik-støtte nok til at benene får 'hæftet' sig i hofteskålene
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: benproblemer
« Svar #2 Dato: 23 April , 2020, 09:08 »
Kan ikke anbefale at sætte elastik på, havde en for 9 uger siden som fik elastik på, jeg har her til morgen hentet den ind, den kan ikke gå 😦, så nu kan jeg aflive den i en alder af 9 uger gammel.
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: benproblemer
« Svar #3 Dato: 23 April , 2020, 10:53 »
Kan ikke anbefale at sætte elastik på, havde en for 9 uger siden som fik elastik på, jeg har her til morgen hentet den ind, den kan ikke gå 😦, så nu kan jeg aflive den i en alder af 9 uger gammel.

Det var 1 eksempel på, at elastikmetoden ikke virkede, hvis der da ikke var andet i vejen med den 9 ugers kylling end manglende hæftning i hofteskålen. I langt de fleste tilfælde, hvor en nyklækket kylling får elastikstøtte på, får kyllingen en normal benstilling og gang som voksen høne/hane
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: benproblemer
« Svar #4 Dato: 23 April , 2020, 11:58 »
så er jeg nødt til at fortælle dig at jeg har gjort det før og efter kort tid kunne jeg ikke se hvilken af dem det var. Og jeg følger selvfølgelig tæt hvordan det går med de 2 her.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: benproblemer
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2020, 14:17 »
lige en opdatering på kyllernes ben. Den ene blev vi nødt til at aflive men den anden går så fint nu så jeg kan ikke se hvilken en af dem det er. De var bare lidt længe om det, men det kan altså lykkes
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline HDam

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: benproblemer
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2020, 16:50 »
Hej

Det med at have daggamle kyllinger er nyt for mig, så bær over med at jeg måske kommer med dumme spørgsmål.

Jeg har nogle kyllinger som nu er 2 uger gamle. Den ene af dem har lidt svært at stå oprejst, og benene falder lidt ud. Spiser og drikker som den skal, men vælger at sætte sig ned når den gør det.

Hvad er det for elastik der bliver skrevet om her, og hvordan fungerer det. Findes der en video eller anden form for forklaring hvad og hvordan man gør.

Mvh
Hilbert

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: benproblemer
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2020, 17:58 »
Hvis du søger 'treating chicken with splash legs" på Youtube, kommer der mange videoer frem om, hvordan man sætter støtte-elastik om benene.

Det er dog vigtigt, at det gøres meget tidligt efter klækningen, mens ben og led stadig er bløde

 https://www.youtube.com/watch?v=CSPbqubJlU8
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14