Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: BRAHMA for alle :)  (Læst 162017 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

KarinP

  • Gæst
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #135 Dato: 31 Marts , 2010, 13:25 »
Dejligt at se han har det godt den lille gut  /o Jeg og Elise har STORE planer med ham.Det sjove med ham er at ud af ca 40 æg var han den eneste der kom ud af ægget.Han er PT den eneste Isabell dværg der er født i Danmark.

Jeg glæder mig til at se hvordan de store ser ud.Sidst jeg så dem var de kun store kyllinger.Det er dejligt at se min linie efterhånden spreder sig  :) Karin er dine gået igang med æglægningen?

mange hilsner Jesper

Vi fik taget lidt billeder i går, selvom det holdt hårdt...De store er ikke særligt tamme og synes ikke lige de gad at stå model til min fotografering. Jeg regner med at sætte dem herind senere i dag/aften.
Mht. æglægnigen så er 2 af hønerne godt igang og har været det i over 1 måned, mens den sidste lige lagde et enkelt eller 2 og stoppede så helt?!?
Jeg har prøvet at samle 3 æg og lægge i vores mikro-rugemaskine, men de var desværre tomme. Så nu er jeg igang med at samle et nyt hold, som jeg vil lægge under en af Silkedamerne istedet.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #136 Dato: 31 Marts , 2010, 20:54 »
Karin venter spændt  :)

Glæder mig at hønsene er gået igang  /o Denne Isabell har han noget imod store høner ?

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #137 Dato: 01 April , 2010, 13:18 »
De har deres fordele må man sige.Er stadig lun på farven.Skal skal ikke  :) BSO erne tager dog meget af min tid.

PS:Jørn dit billede ligner afkom af avleren Michael sass.Jeps er en nørd  :) Der lige som dig kender lidt af hver.Jeg er ved at blive en mini Jørn  ;D  ;D  ;D Det er ment MEGET positivt 
« Senest Redigeret: 01 April , 2010, 13:23 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #138 Dato: 01 April , 2010, 13:46 »
Hmm kunne godt ønske mig en avler tråd som eks.Dorking.Håber vi får det en dag.Jeg holder dog meget af denne tråd (og det er jeg vist ikke ene om  :) )Endnu en tak til Wanda /o

Tilbage til Isabell:Ja de er svære at få lavet i stor,men er vi nok der er villig til at lave avls arbejdet ,og samarbejder kan det lykkes.Jeg er personligt vil gøre hvad jeg kan for at et samarbejde mellem diverse Brahma avlere kan komme op at stå.

I Tyskland har de en avler der er stort set vinder alt han kan komme i nærheden af.Grunden er at han avler med hele 12 klasse stammer alle bestående af 1,6(kun hvid-sort) .om året laver han vel ca 200-300 kyllinger ud af dem vælges 30 der har det der skal til.Nogle unge avlere har indgået et sammenarbejde for at bryde hans sejers stime.Dette er i mine øjne smart.Man er kommet der til hvor de fleste dyr stammer fra stor mesterens stammer.Jeg mener at man skal kunne hjælpe hinanden som disse unge avlere gør.I et lille land som vores skal vi kunne arbejde sammen for at kunne opnå gode resultater inden for Brahma.Inden for Orpington,wyandotter etc har man via et godt næt værk opnået store internationale resultater.Danmark er i mine øjne en fjerkræ nation der virkelig har super gode  avlere.Her er der virkelig tale om masse ikke nødvendigvis er klasse  /o Ups igen bliver mit indslag til en tale  /o  Sorry

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 01 April , 2010, 16:14 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #139 Dato: 01 April , 2010, 16:40 »

I Tyskland har de en avler der er stort set vinder alt han kan komme i nærheden af.Grunden er at han avler med hele 12 klasse stammer alle bestående af 1,6(kun hvid-sort) .om året laver han vel ca 200-300 kyllinger ud af dem vælges 30 der har det der skal til.Nogle unge avlere har indgået et sammenarbejde for at bryde hans sejers stime.Dette er i mine øjne smart.Man er kommet der til hvor de fleste dyr stammer fra stor mesterens stammer.Jeg mener at man skal kunne hjælpe hinanden som disse unge avlere gør.I et lille land som vores skal vi kunne arbejde sammen for at kunne opnå gode resultater inden for Brahma.Inden for Orpington,wyandotter etc har man via et godt næt værk opnået store internationale resultater.Danmark er i mine øjne en fjerkræ nation der virkelig har super gode  avlere.Her er der virkelig tale om masse ikke nødvendigvis er klasse  /o Ups igen bliver mit indslag til en tale  /o  Sorry

MVH Jesper

Men du har så inderligt ret Jesper... Sammen er vi stærke !

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #140 Dato: 01 April , 2010, 23:47 »
Du har da helt ret, Jesper. /o
Jeg glæder mig til en dag at kunne medvirke til dette fællesskab!
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #141 Dato: 02 April , 2010, 01:14 »
Vi glæder os også til du er med Ingrid for jo flere vi er jo bedre  /o
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #142 Dato: 02 April , 2010, 08:04 »
JYLLAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNDDDDDDDDDDDDD kom ind...... der MÅ være flere end mig herovre. 
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #143 Dato: 02 April , 2010, 19:23 »
I er som sagt en del i Jylland der avler Brahma   /o Så bare rolig min ven.

Her på Djævle øen  ;D Går det LANGT om længe godt med mine forkælede Høns.De finder vejen til hønse reden med jævne mellem rum  ;D (dette glæder min familie meget,nu er mit humør blevet meget bedre ) Selv om min kære far mener jeg grundet den forsinket burde satse på et mindre antal kyllinger end det der var planen.Jeg er dog når det lige kommer til hønsene meget stædig.Jeg vil op på 80(60 er også okay) i år.Min farmand vil kun lave en 15-20 stykker(gul-sort/blå columbia) derefter vil han sælge lidt æg og så kan han ellers vente og følge dyernes udvikling.Jeg er grundet de svære farver jeg er faldet for nød til at lave en del kyllinger.

Mange hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #144 Dato: 02 April , 2010, 19:41 »
Det bliver spændende at følge med i jesper.. især om dine høns endelig har fået det fortjente spark bagi af det dejlige forår.

har selv lige fået sat 2 sorte damer mere ind i min flok idag. så der har været lidt tumult. (de har ikke rigtig været vandt til at gå sammen med nogen før) Men min blå unghane har dog taget vældig godt imod dem, bare den tid jeg har observeret dem, har han da været på dem, mindst 15 gange. så man må da håbe at han bare én af gangene har ramt rigtigt ;D
Mvh

Michael

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #145 Dato: 02 April , 2010, 19:54 »
Hej Micher

Jeg lover at give en løbende update med hvordan det går med mit avls år  :)

Din ung hane lader til virkelig at gå til den  /o En rigtig avls hane.15 gange om dagen det kræver sin mand(hane)

Det er altså godt at der nu er flere der vil arbejde med de blå og sorte.Jeg er personligt er mere til de blå hvis jeg nu skulle vælge  ;D

Hvor mange kyllinger har du tænkt dig at lave i år ? 

Mange hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #146 Dato: 02 April , 2010, 20:17 »
Jamen jeg er slet ikke så meget inde i alt det endnu. med hvordan de rigtige holdninger er på dyret osv. så ved slet ikke hvordan jeg skal vælge og vrage i dem..

Men først og fremmest skal vi lige flytte til sdr. jylland først og finde os til rette der, så det helt store bliver det ikke til i år, men håber da på stadig at kunne få en kuld her hen på sommeren hvor jeg forhåbentlig også har fået mig en rugemaskine, står nemlig og mangler en nu, har bare ikke penge til en ny fra america, og synes ikke at kunne finde den rigtige (brugte) på nettet.

men jeg kunne da godt tænke mig at få 20-30 kyllinger i år. bare for at holde det lidt lavt.
Mvh

Michael

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #147 Dato: 03 April , 2010, 11:05 »
20-30 kyllinger lyder ganske fornuftigt.Jeg tror også min kone har samme antal i tankerne.

Du er min kone er havnet i samme båd.I kommer til at kæmpe med de samme problemer(Alle farver har hver deres at kæmpe  :) ) Jeg tror jeg har skrevet lidt om dem her på tråden.

Jeg kunne også tænke mig en ny og støre ruge maskine.Jeg har en meget stabil flad ruger med plads til 45 æg.Tommy har også været flink til at ruge ud for mig når antallet til den lille har været for stort  :) Den mest hardcore rugemaskine jeg har set er elises man kan stå inden i den  :o

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #148 Dato: 03 April , 2010, 11:22 »
Jah synes heller ikke det var alt for overambitiøst, men heller ikke så lidt at det ikke kunne betale sig.

Men som sagt mit største problem pt. er at jeg ingen rugemaskine har, så hvis der skulle være nogen som har en gammel maskine i overskud jeg kunne købe billigt, eller kender nogen i sydfyns området som lejer dere ud, eller har plads til æg il det være perfekt.

Og så er det lige det med at finde de bedste dyr i flokken.

- holdning
- fjerklædning
- og alle de ting som nu spiller ind for at få de bedste dyr...

Er ét stort ? på dette område
Mvh

Michael

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #149 Dato: 03 April , 2010, 13:08 »
Det jeg har hørt angående avl er, at først bygger man sit hus og derefter maler man det. Jeg ved ikke om det gælder for høns, men ment på den måde at man først gør hvad man kan for at forbedre fjer og type, og derefter går efter farve og tegning.
Nu tilbage som Johanne Schiødt