Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: BRAHMA for alle :)  (Læst 155682 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #106 Dato: 28 Marts , 2010, 21:27 »
Jeg giver beskeden videre  :) Konen er helt grebet af de sorte og blå ,så hun vil sikkert godt hjælpe dig.Når hun selv har nok kyllinger.Jeg er ikke helt sikker på hvor mange hun vil lave i år  ???  ;D

Hun får ellers nok at se til med disse farver  ;D Heldigvis har hun har en del der hjælper hende med at komme godt igang.Vi er ikke enige om alt inden for Brahma  :D Hun er mere til de Hollandske mens jeg nok hellere vil have en mere international model.Det er nu meget sejt hun på så tidligt et tidspunkt som avler har sin helt egen smag.

mvh Jesper

 
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #107 Dato: 28 Marts , 2010, 21:35 »
Det er nu meget sejt hun på så tidligt et tidspunkt som avler har sin helt egen smag.

 

Men hun har jo nok også fået tudet ørene fulde  af fif og gode råd :) hvad er så lige forskellen på hollænderen og den internationale :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #108 Dato: 28 Marts , 2010, 21:38 »
Til alle I heldige hønseejere. :)

Jeg læser og læser, bliver klogere samt mere og mere tændt af avlsarbejdet bag racehøns (særdeleshed Brahma). Og jeg glæder mig vildt til at få egen Brahmaflok.

Det er ikke engang 1 måned siden, at jeg mistede alle mine høns. Jeg er helt flov over, hvor hønseskruk og småtosset man kan blive mens man venter.

Et spørgsmål ang avl. Kan man blive en del af dette arbejde (måske hjælpe på en eller anden måde <A), selv om man ikke kan holde hane? Det er så superspændende, men det er jo svært at avle og viderudvikle uden haner ::).
Kan man "låne haner" nogle uger til at træde sine høns? eller er det en tåbelig ide?
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #109 Dato: 28 Marts , 2010, 22:11 »
Wanda:Jeg har vist skrevet lidt om det her et sted på Tråden  :) Hun er ikke helt døv endnu eller stum  ;D

Ingrid:Du kan altid finde en hane her hos os der er klar til æhh en opgave som denne  ;D Alt hjælp er god hjælp.Har du besluttet dig for hvilke farve/farver du kunne tænke dig at arbejde med(ud over de hvid-blå columbia)

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #110 Dato: 28 Marts , 2010, 22:44 »
Jesper:
Det er tydeligt gennem denne tråd, at farve og skønhed hos Brahma er en smagssag. Heldigvis!

Min udvælgelse er til dels valgt ud fra hønernes udseende. Hanerne er klart de smukkest stolte dyr. Den gul-blå-båndende hane er f.eks. fantastisk smuk, - men hans høner er lidt kedelige at se på.
De smukkeste farver - som jeg har set - er:

Ren blå, hvid-blå columbia, hvid-sort columbia, de lyse dyr som kaldes med "sadler" og ikke mindst den I kalder Isabel. *h


Så har jeg sikkert valgt de sværeste farver. <A Men det er nok meget godt ikke at vide og lade sig påvirke af fra starten.

Jeg ved ikke hvorfor, men de rødlige, brunlige "grumsede" farver høns er ikke lige mig. :-\

Jeg tager gerne imod alle gode råd og ideer til at starte op og "være med" i dette arbejde. /o

Hilsen Ingrid
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #111 Dato: 28 Marts , 2010, 22:56 »
@ Ingrid

Du kan jo f.eks have nogle gode høner gående, og så have en hane en månedstid tidligt om foråret hvorfra der så tages rugeæg evt. til haneejeren, som så kan ruge æggene ud.

Jeg synes nu de båndede høner er de pæneste.........

Helt gul eller chocolade farvet vil ikke klæde en Brahma. Men smag og behag er jo forskelligt. ::)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #112 Dato: 28 Marts , 2010, 23:03 »
Jeg er virkelig glad for du er glad for de hvid-sort columbia.Det gælder om at holde fast i de gamle farver.Det er en god farve at starte med.De hvid-blå har også en plads i mit hjerte.Spillet mellem hvid og blå er virkeligt et smukt syn. Jeg vil ikke betegne farven som nem(hvilken farve er i grunden det  :) ) Men de er helt sikkert det hårde arbejde værd  /o Har du set dem live endnu ? Der er de endnu smukkere.

Mange hilsner Jesper

P.S Lene :Båndet dyr er skønne ,men de smukkeste inden for dem er i mine øjne=Guld-blå ,sølv-sort båndet og med tiden BSO  ;D En Gul tværstribet ville give mig en skummel smag i munden  <H





 

 
« Senest Redigeret: 28 Marts , 2010, 23:16 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #113 Dato: 29 Marts , 2010, 06:27 »
hvor er det fedt at vi er så forskellige, og at der er farver til alle (næsten ;) ) jeg har det lige modsat Ingrid, jeg syntes de hvid sort columbia er noget af det aller kedeligste og det er egentlig uanset hvilken race der har den :)
Jeg er vild med det spil guld og kobber har på blå og sort. og så er jeg SIKKER på at chokolade bliver den nye mode inden længe :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #114 Dato: 29 Marts , 2010, 10:24 »
Inden for de gamle farver er de sølv-sort båndet og hvid-sort columbia de smukkeste  :) De guld-sort båndet er okay ,men i mine øjne mere en nødvendighed for avlen med de guld-blå båndet .Jo bedre de guld-sorte er jo bedre kan de guld-blå blive  /o

Mange hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #115 Dato: 29 Marts , 2010, 15:20 »
Nej, det her går da bare ikke! ???

Jeg må vist ud at se nogle live-Brahma'er inden jeg sætter mig helt fast.
Du inviterede engang Jesper... Det vil jeg gerne tage imod en dag, når du har tid. *k

Men der er noget over de blå-hvide farver. Noget meget fint, eventyrligt og skrøbeligt! Det udtryk blandet med Brahmaens stolte - lidt grusomme blik synes jeg er helt fantastisk. :) :) :) :) :)

Det er som en rigtig god figur i et eventyr eller i en Victoria Holst - kærlighedsroman.  *h

Håbløs hønseskruk og romantiker - kan det blive værre..... *f
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #116 Dato: 29 Marts , 2010, 17:03 »
Hej Ingrid

Det kan vi helt sikkert godt finde ud af  /o Elise bor også tæt på hvor vi bor ,så der kan blive en lille Brahma tur ud af det  ;D

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #117 Dato: 29 Marts , 2010, 18:10 »
Det kunne være rigtig hyggeligt - og lærerigt /o
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #118 Dato: 29 Marts , 2010, 19:40 »
Det er ikke kun min kone jeg kan drøfte Brahma med i familien.Min far har også sin helt egen mening om tingene.Han har fulgt min avl meget nøje i alle mine år som hønse avler.Vi har virkelig haft mange gode oplevelser sammen via vores fælles hobby.Min farfar var due avler og kanin avler så det med dyerne har vi i blodet.Min kære far er meget national mens jeg er mere international  :) Her er det mig der står for skud TRO MIG  ;D  ;D  ;D Han kan på sine gode dage få lukket munden på mig  ;D

Min nevø er også blevet glad for Brahma.Han er begyndt at snakke om hvornår han kan få sin egen flok(hans mor vil dog helst have han starter med nogle dværg høns) .Han er kun 4 år gammel så han skal nok vente lidt endnu ,men det med dyerne går igen og igen  /o hvem ved måske om nogle år er det mig og ham der drøfter vores fælles hobby.

Brahma(fjerkræ) er godt for familien  /o

Her billed at en sort der er ganske god.Jeg håber konen få avlet nogle der minder lidt om ham for hus fredens skyld  <H

mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #119 Dato: 29 Marts , 2010, 21:09 »

Min nevø er også blevet glad for Brahma.Han er begyndt at snakke om hvornår han kan få sin egen flok(hans mor vil dog helst have han starter med nogle dværg høns) .Han er kun 4 år gammel så han skal nok vente lidt endnu ,men det med dyerne går igen og igen  /o hvem ved måske om nogle år er det mig og ham der drøfter vores fælles hobby.
´


Hvorfor skal han vente??? Yazmin var 4 da vi fik høns.... og hun har fulgt godt med lige siden og har nu egen bedrift ;) Og Mariannes lille Sif.... ;) delt danmarksmester i æg ;) og Yazmin startede jo også med de store brahmaer, de er jo en rae der er som skabt til børn, godt nok lidt store at håndtere, men omvendt farer de ikke op når en overivrig tøs kommer farende og vil kramme :)

Jeg syntes onkel Jesper skal give knægten nogle høns ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.