Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven  (Læst 53445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #45 Dato: 21 ſeptember , 2013, 08:57 »
Hvor er I dog nogle ildsjæle alle sammen og så vidende i er, og gode til at supplere hinanden.
Glæder mig så meget til vi får høns og bliver "rigtige" medlemmer.
Desværre bliver det af forskellige årsager først til foråret.
Mange hilsner fra os. Bente :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #46 Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:33 »
Hvor er I dog nogle ildsjæle alle sammen og så vidende i er, og gode til at supplere hinanden.
Glæder mig så meget til vi får høns og bliver "rigtige" medlemmer.
Desværre bliver det af forskellige årsager først til foråret.
Mange hilsner fra os. Bente :)

Man skal altid starte med en god oplevelse, og en lang sommer med klukkende høns om fødderne, er en skøn oplevelse... at starte ud med hønsehold om efteråret, kræver straks lidt mere, ikke at det ikke stadig er dejligt at have høns, men det er væsentligt mere besværligt at kravle gennem snedriver med støvler og sydvest, for overhovedet at finde sine høns, og gøre vejen farbar for dem..

Hvis man har en dejlig lang sommer bag sig, så ser men nemt gennem fingrende med  blæst der får hønsene til at fare sidelæns afsted, og med sne og væltede hegn, for slet ikke at tale om evigt is på drikkevandet, det er straks lidt mere kompliceret at holde gejsten oppe når man ikke har prøvet at sidde i sin hønsegård, med en kop kaffe og sludre alvorligt med hønsene, mens de spiser det guf du har haft med til dem... Og tankerne falder helt naturligt på dyreetik, når man ser hvor godt ens egne høns har det, og når de ser på en med hovedet på skrå, så er man klar til at tale deres sag, med naboen, kommunen og alle andre man kan få til at lytte, derfor møder du ildsjælene her i stort mål.  :)
Man ordner verdens genvordigheder i fordybelse, med sine høns,,, og så går vinteren meget nemmere.
Uanset årsag, så synes jeg du tager det hele i den rigtige rækkefølge... og det er skønt at lægge planer for hus og gård, og hvilke høns man ønsker sig..
God fornøjelse med planerne.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #47 Dato: 21 ſeptember , 2013, 13:11 »
Hvordan definerer man egentlig en hønsegård? Vi har et hegn om hele haven , en mindre indhegning/løbegård  i forbindelse med hønsehus/gård og den supersikrede overdækkede noget mindre hønsegård.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #48 Dato: 21 ſeptember , 2013, 23:37 »
Jeg havde nøjagtig samme tanke..
I 2004 blev nedsat et udvalg (med Dyreetisk Råd) der skulle kigge på det og der fandt man ud af at der var alt for mange godser/skovbrug der var økonomisk afhængige af den jagt som var på "udsatte" fugle..

Jeg har i en mail til Fødevarestyrelsen, under hvem Dyreetisk Råd ligger, synliggjort problematikken.

Jeg regner ikke med at høre tilbage fra dem, men forhåbentlig er der en eller anden der tænker sig om en ekstra gang. Måske.
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #49 Dato: 22 ſeptember , 2013, 10:44 »
Hvordan definerer man egentlig en hønsegård? Vi har et hegn om hele haven , en mindre indhegning/løbegård  i forbindelse med hønsehus/gård og den supersikrede overdækkede noget mindre hønsegård.

Det kommer så igen helt an på komunen. I Esbjerg kommune skal hønsegård og hus placeres mindst 2,5m fra skel, og dyrene må ikke lukkes ud i haven selv om denne er hegnet. Så hvis jeg vil ha en kæmpe hønsegård skal jeg opsætte hegn rundt i hele haven, med 2,5 m til skellet  :o

Jeg havde nøjagtig samme tanke..
I 2004 blev nedsat et udvalg (med Dyreetisk Råd) der skulle kigge på det og der fandt man ud af at der var alt for mange godser/skovbrug der var økonomisk afhængige af den jagt som var på "udsatte" fugle..
Der er siden dette kommet krav om biotop planer og uddannelse hvis man vil udsætte fugle. Dette er gjort for og undgå udsætninger de steder hvor fuglene ikke ville kunne leve naturligt. Jeg tror så bare ikke at den lov har haft nogen mærkbar effekt de rigtige steder. Lidt ligesom mange andre love i danmark. Eks hundeloven og knivloven
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #50 Dato: 22 ſeptember , 2013, 10:48 »
Holbæk skriver sådan her

Bure, huse, indhegnede gårde og lignende, der tjener til midlertidig eller permanent ophold for husdyr, skal opføres mindst 2,5 m fra naboskel og mindst 5 meter fra en bolig på naboejendommen.

Bemærk venligst at der står husdyr. Det gælder så også for løbegårde til hunde, kaninbure etc....

Men ja, hegn 2,5m fra skel.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #51 Dato: 22 ſeptember , 2013, 10:54 »
Jeg har i en mail til Fødevarestyrelsen, under hvem Dyreetisk Råd ligger, synliggjort problematikken.

Jeg regner ikke med at høre tilbage fra dem, men forhåbentlig er der en eller anden der tænker sig om en ekstra gang. Måske.

Jeg ville nu ikke sætte næsen op efter en holdningsændring på det punkt.
Selvom jagt er blevet bredere end bare lige godsejere og deres venner, så er der ufatteligt mange jægere, der er helt uden for den forståelsesramme der rummer resten af samfundet.

Eksempel: Da mani sin tid ville fodre Dyrenes Beskyttelse med en fjer i hatten, så de ikke talte så meget om grise og høns.. så indførte man halekuperingsforbudet for hunde, og lavede lidt rav i Dansk Kennelklub,,, her bestemte man at alle de hunderacer der fik kuperet halen nu skulle svinge med svansen,,, Undtaget jagthundende, for de ville få ødelagt den lange hale i krat og budskas.. hm de griner endnu, men da der nu sidder rigtig mange jagthundefolk både som medlemmer og andet engagement i Dansk Kennelklub, så slap de godt fra det..
Og tro mig de vil fastholde at det er nødvendigt af mange grunde, at drive jagt på de udsatte fugleflokke, mens de sikkert kan finde en god grund til at andre fugle behøver beskyttelse, i lukkede gårde
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #52 Dato: 22 ſeptember , 2013, 21:22 »
Jeg ville nu ikke sætte næsen op efter en holdningsændring på det punkt.

Jeg sætter bestemt heller ikke næsen op efter en holdningsændring. Jeg håber blot, at der i Fødevarestyrelsen findes én med to brikker at flytte med, og at samme, beder fjolset der har udtalt sig om PandT fiskeri, sætte sig over i et hjørne og fortsætte med uskyldigt navlepilleri. Det kan jeg leve med at mit skattebidrag bruges til. Jeg kan derimod ikke leve med at mit skattebidrag bruges til chikane af visse grupper af befolkningen.
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2013, 22:53 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #53 Dato: 23 ſeptember , 2013, 22:57 »
Fødevareministeren var da heldigvis af en anden mening end Dyreetisk Råd, så iflg udmeldinger i dag bliver der ikke noget forbud mod PandT fiskeri.
Mvh
Erik Andersen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #54 Dato: 24 ſeptember , 2013, 10:37 »
Holbæk skriver sådan her

Bure, huse, indhegnede gårde og lignende, der tjener til midlertidig eller permanent ophold for husdyr, skal opføres mindst 2,5 m fra naboskel og mindst 5 meter fra en bolig på naboejendommen.

Bemærk venligst at der står husdyr. Det gælder så også for løbegårde til hunde, kaninbure etc....

Men ja, hegn 2,5m fra skel.

ÅH - shit (undskyld sprogbruget) - Man skal tjekke kommunens reglement inden man bygger!!! I Varde kommune skal hønsehus placeres mindst 10 meter fra nabobygning - det er vores slet slet ikke. Går den ikke, kan det jo altid bruges som redskabsrum, men træls og dumt- især det sidste.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #55 Dato: 08 Oktober , 2013, 17:17 »
Så kom der svar... Ingen ændring
Det er således fortsat Miljøstyrelsens vurdering, at fritgående høns kan forurene ved f.eks. støj eller lugt hos naboen.

Miljøministeriet har dog ingen aktueller planer om at ændre rammerne for hønseregulativer.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #56 Dato: 08 Oktober , 2013, 19:09 »
Så kom der svar... Ingen ændring
Det er således fortsat Miljøstyrelsens vurdering, at fritgående høns kan forurene ved f.eks. støj eller lugt hos naboen.

Miljøministeriet har dog ingen aktueller planer om at ændre rammerne for hønseregulativer.

Skørt. Tåbeligt. Vanvittigt! Jeg bliver sur over den slags..., sgu! /d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #57 Dato: 08 Oktober , 2013, 19:31 »
Skørt. Tåbeligt. Vanvittigt! Jeg bliver sur over den slags..., sgu! /d

Enig - og uvidenhed

Jeg vil gerne invitere et par af de ansvarlige fra Miljøstyrelsen herop i min have, så de kan høre, hvordan det lyder, hvis min høns skal være lukket inde i hønegården :o :o

Lugtgener?...det kender vi ikke noget til.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #58 Dato: 10 Oktober , 2013, 16:03 »
Så kom der svar... Ingen ændring
Det er således fortsat Miljøstyrelsens vurdering, at fritgående høns kan forurene ved f.eks. støj eller lugt hos naboen.

Miljøministeriet har dog ingen aktueller planer om at ændre rammerne for hønseregulativer.


var der mogen melding om hvordan de vurderede at hønsegården skulle kunne mindske dette?? Jeg mener mindre areal som dyrene skal gå på hele tiden må da ret beset give mere lugt fra sig end hvis det var fordelt i hele haven. Mht til støjen kan jeg ikke se at hønsetråd/voilierenet skulle dæmpe lyden væsentligt. Men miljøministeriet kender måske til en opfindelse som ikke er nået frem til verdens fjerkræ holdere endnu  8)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #59 Dato: 10 Oktober , 2013, 21:29 »
Næh.. Altså det var stort set bare "Vi har svaret for lang tid siden og vi vil ikke lave noget om". I mine øjne er/var det typisk embedsmandssvar der ikke vil røre ved noget for så skal de lave alt for meget om andre steder. Det skal nok komme ovenfra, hvor det er en politiker der får nok og siger at det her er for tåbeligt. Der er vi så ikke endnu....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi