Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "For tidligt" klækkede kyllinger  (Læst 5008 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jk84

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
"For tidligt" klækkede kyllinger
« Dato: 21 Juli , 2011, 21:47 »
Hej,

Har nogen oplevet at kyllinger kom "for tidligt" ud af ægget, dvs. efter 16-17 dages rugning  ???

Det skete for mig sidste år og resultatet kan ses på vedhæftede billede. Først troede jeg at det var fordi at ægget allerede havde været ruget lidt på, men da det samme er sket i år med nævnte hane's afkom er jeg i tvivl om det kan være noget arveligt (og dermed måske interessant?)

Begge gange har det kun været enkelte af kyllingerne der er kommet før tid, resten er klækket efter de normale 21 dage.

Kan nogen iøvrigt sige hvilken race det er?

Mvh. Jens

1.1.7 dværghøns
1.3 dværg faverolles
0.0.5 faverolles
1.0 "Blanding"
1.1.9 Moskus

Offline jk84

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: "For tidligt" klækkede kyllinger
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2011, 09:44 »
Ok, det må da virkeligt være en sjældenhed siden ingen har kommentarer eller lignende erfaringer...  :-\
1.1.7 dværghøns
1.3 dværg faverolles
0.0.5 faverolles
1.0 "Blanding"
1.1.9 Moskus

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: "For tidligt" klækkede kyllinger
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2011, 10:09 »
Jeg har bl.a. ikke kommenteret på det, grundet usandsynligheden.
Har selv ofte haft klækning på 18 dagen. Men aldrig tidligere. Og har dog udruget rigtig mange kyllinger (i år over 300) i mine over 45 år som avler og opdrætter af racefjerkræ, som har omfattet rigtig mange forskellige racer i årenes løb.
Midt bud: der er starte rugning anden steds, f.eks. i hønsehuset, på ægget. Så vil foster starte i udvikling, og tåler fortvarig afkøling indtil den "rigtige" rugning starter.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: "For tidligt" klækkede kyllinger
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2011, 10:40 »
16-17 dage lyder af meget lidt, men der er sandsynligvis også en arvelig komponent indblandet i "rugelængden". Jeg har for nyligt udruget efter 3 forskellige høns (og 2 haner). Stort set alle æg efter den ene høne var klækket førend der begyndte at komme kyllinger fra den næste. Kyllingerne efter den 3. høne klækkede stort set som de sidste. Der var dog på ingen måde tale om 16-17 dage men derimod 19½ - 22 dage at alle kyllingerne klækkede (En enkelt dog først på dag 23 men den klarede det heller ikke). Om det så alene er genetiske forskelle eller i lige så høj grad en effekt af forskelle i ægstørrelse ved jeg ikke, men det kyllingerne efter hønen med de mindste æg, som klækkede først og dem efter hønen med de største, som klækkede sidst. Der kan vel være lidt forskel i hvor hurtigt æggene er gennemvarme i starten, afhængigt af hvor store æggene er.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Sydsjælland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
Sv: "For tidligt" klækkede kyllinger
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2011, 10:48 »
Jeg har haft en serama der klækkede på dag 17.
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: "For tidligt" klækkede kyllinger
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2011, 13:42 »
Det kan vist være noget med temperaturen i rugemaskinen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline jk84

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: "For tidligt" klækkede kyllinger
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2011, 17:21 »
Jeg har også selv overvejet om det kan skyldes for høj rugetemperatur eller om rugningen kan have være startet før æggene kom i rugemaskine - men har udelukket begge dele.

Hanen er en stor dværghane og rugeæggene er fra henholdsvis dværghøns og alm. størrelse høns - og her var det KUN dværgæggene der klækkede før tid. Derfor mener jeg ikke at rugetemperaturen kan være årsagen.

Æggene er desuden alle indsamlet fra samme rede og dermed skulle nogen af de øvrige æg også have været klækket før tid hvis æggene havde været ruget på i forvejen.

Men det kunne måske godt have noget med ægstørrelsen at gøre. Hanen er lidt stor i forhold til dværghønsene så måske kyllingerne simpelthen er vokset så hurtigt at de ikke kunne være inde i æggene alle 21 dage  ;)
1.1.7 dværghøns
1.3 dværg faverolles
0.0.5 faverolles
1.0 "Blanding"
1.1.9 Moskus