Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?  (Læst 105404 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #15 Dato: 01 August , 2008, 11:10 »
Nej det er ikke indforstået jargon med 1.5 men jeg ved at alle der er nybegynder ikke kender den betegelse, men hvis du ser i medlemsbladet dffr så er det helt korekt at skrive sådan, ser du i den dba eller gul og gratis , så beskriver man det også hvad man vil sælge på denne måde.
« Senest Redigeret: 01 August , 2008, 19:51 Fra Berit Elgaard »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #16 Dato: 01 August , 2008, 18:02 »
Nu jeg tænker efter, så har vi jo her på siden en slags politik imod indforstået jargon.

Er det ikke et brud mod denne politik at skrive 1.5 høns?

Det er standard inden for fjerkræ, fugle, fisk ect. at bruge denne måde til at kønsopdele.

Så DFF jargon er det ikke.

Dermed ikke sagt at det er let at være ny i fjerkræverdenen - det er det ikke. Men hobbyer har deres ord og vendinger, ligeså fjerkræhobbyen..
Hilsen Susanne

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #17 Dato: 02 August , 2008, 16:55 »
for at gøre det hele lidt mere indviklet så er det ikke 1 punktum 3 - men 1 komma 3 der er den korrekte betegnelse i hønseverdenen.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #18 Dato: 02 August , 2008, 21:12 »
Jeg kan fortælle, at man inde for hundeverdenen, hvor jeg har slået mine folder i flere år, også bruger den betegnelse f.eks. på stamtavler for at beskrive, hvor mange hanner og tæver, der var i hundens søskendeflok.

Rikke
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline vini

  • Bruger
  • Indlæg: 44
  • hønsefødder gulerødder...
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #19 Dato: 18 August , 2009, 22:45 »
Hvorfor skal hanen først? Det er ikke noget for mine "røde strømper" ::)
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #20 Dato: 18 August , 2009, 22:53 »
Svaret er lige som de svar man fik i skolen i fysiktimerne : Sådan er det bare ! <:

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #21 Dato: 18 August , 2009, 22:56 »
Tja! Et af kønnene skal man jo starte med. Og da man i de fleste tilfælde har færrest hanner kan der vel være noget fornuftigt i at starte med mindste ciffer først, ligesom i talrækken. Jeg tror egentlig ikke der ligger andre tanker bag dette system.
Mvh
Erik Andersen

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #22 Dato: 22 August , 2009, 11:33 »
Svaret er lige som de svar man fik i skolen i fysiktimerne : Sådan er det bare ! <:
Det svar, jeg fik i fysiktimerne, var forskellige formuleringer af "det ved jeg ikke (evt: det må du spørge en anden om)."

Det hænger nok også sammen med mine spørgsmål, som mere søgte efter sammenhæng end efter mening.

Brintoverilte skrives f.eks. H2O2, og kaldes Hydrogenperoxid. "per" må da betyde, at molekylet indeholder lige meget af hver del. Alligevel hedder molekylet KMnO4 Kaliumpermanganat. Hvordan hænger det sammen?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #23 Dato: 22 August , 2009, 11:35 »
Sådan er det bare, Magnus !

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #24 Dato: 23 August , 2009, 11:53 »
 :P
 :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #25 Dato: 23 August , 2009, 12:08 »
"per" må da betyde, at molekylet indeholder lige meget af hver del.
nej, peroxid betyder at der er 2-iltatomer bundet sammen
Alligevel hedder molekylet KMnO4 Kaliumpermanganat. Hvordan hænger det sammen?
Permanganat er MnO4- ioner der indgår. Så per og per er ikke det samme :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #26 Dato: 23 August , 2009, 12:37 »
Og jeg der i tidernes morgen som sproglig student var lykkelig over at hæve mit 03 til 5 i naturfag til reeksamination  *o

Næææææ ...hanen står skam forrest i talrækken da det er ham der først taber hovedet hvis noget bedre dukker op  ;)

det da alm kvindelogik !
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #27 Dato: 23 August , 2009, 22:04 »
Se det er i orden humor....

Næææææ ...hanen står skam forrest i talrækken da det er ham der først taber hovedet hvis noget bedre dukker op  ;)

det da alm kvindelogik !

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #28 Dato: 25 August , 2009, 16:03 »
nej, peroxid betyder at der er 2-iltatomer bundet sammenPermanganat er MnO4- ioner der indgår. Så per og per er ikke det samme :D
Så brintoverilte hedder altså Hydrogen-peroxid, ikke hydrogen-per-oxid. Det var da rart at høre.

Jeg er forøvrigt lige stødt på permanganat-ionen i en anden sammenhæng, så den del af det kender jeg lidt til.
Ellers er det cirka 5 år siden jeg sidst så den.  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: 1.3? 1.1? 0.4? hvad mener I?
« Svar #29 Dato: 25 August , 2009, 19:45 »
Næææææ ...hanen står skam forrest i talrækken da det er ham der først taber hovedet hvis noget bedre dukker op  ;)

det da alm kvindelogik !

Kvindelogik og kvindelogik... JA det er det måske nok...   8)

Jeg ville nu sige ! at man som regel nævner det stærkeste, flotteste og egentlige først... Præcis lige som med mad !!! Der nævner man også det væsentlige først, altså f.eks. Højrebskoteletter med gemyse, man ser her at højrebskoteletterne (det lækkerste) bliver nævnt først, og det almindelige middelmådige som kartofler, ærter, gulerødder (det alm. fjollede tilbehør i ubegrænsede mængder) bliver nævnt til sidst, hvis det nævnes omvendt lyder det jo helt tumpet  ::)

Derfor er der en hvis logik i at nævne handyret først, om det er kvindelogisk eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på...  :D :D