Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hej hvor mange haner til 8 høns ??  (Læst 13347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Dato: 17 ſeptember , 2013, 22:10 »
hej jeg får 5 høns mere så jeg er oppe på 8 høns . den 3 jeg har er af gammel dansk land race  jeg får så yderliger  2 hvide høns og en sort som jeg ikke lige kender racen på :) men får os 2 røde amerikanere høns :) jeg tænkte på da jeg har en gammel dansk land race  hane kylling :) men for en rød amerikaner hane kylling med gratis  kan jeg godt beholde begge haner ??
ny i hønse faget :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2013, 22:29 »
Nej! Det er lette høns du har, og så er en hane er rigeligt. Du må tage et valg, hvis du skal være sikker på at undgå et kommende blodbad. Amerikaneren er en hybrid, så du kan ikke være sikker på hvilke gener den giver videre, mens en Dansk Landhane (ikke noget gammel i navnet, selv om racen har et par tusinde år på bagen) giver et helt bestemt sæt gener videre. En dansk landhane er meget smuk. Jeg har selv haft racen og var meget glad for dem. Har kun en enkelt høne og en dværghøne tilbage af racen. Jeg aner ikke hvordan hybridhanerne ser ud da jeg aldrig har haft hybrider. Men de er ofte i en anden farve end hønen, (Hvide hvis hønerne er røde) så man kan aflive dem lige efter klækning i rugerierne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2013, 22:36 »
øv er du sikker på at der ikke kan gå 2 ved dem ? det for jeg har 6 danske land race kyllinger nu  hvor de er 3 høns og 3 haner . ( syntes og  de haner er pisse flotte og os der for jeg gerne ville beholde en af dem ) men de 6 jeg har er jo så fra samme høne og hane . det jo vel ikke så godt igen ?
ny i hønse faget :)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #3 Dato: 18 ſeptember , 2013, 05:54 »
Jeg har en voksen hane, der går med unge haner midlertidigt, det går fordi de har gået med ham siden de kom ud af ægget. Spændende at høre om du kan få de sammenbragte damer til at enes.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2013, 06:52 »
De sammenbragte høner skal nok finde sammen, når hierakiet er på plads - men den med to for hinanden fremmede haner til 8 høner - den går ikke :o, som Henriette skriver, så ender det garanteret blodigt og grimt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2013, 07:58 »
Der findes en løsning: et hønsehus og en gård mere, og lidt flere høns ;) ::) ;D.

- Ellers vil jeg også mene, at det går galt. Både for hanerne der vil slås og for hønerne, der vil blive fuldstændig søndervoldtaget af to haner til otte høns :-[.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2013, 08:06 »
Det bare for den røde amerikaner hane var noget vi aftalte for længe siden . At jeg gerne ville ha en af dem , var heller ikke planen at jeg skulle ha danske landrace haner der var bare lige 3 imellem :)
Men men de høns og haner jeg har fra dansk landrace er fra samme høne  vil det ikke give indavl hvis jeg beholder en af dem ? ;)
Vil den  røde amerikaner blive for tung for de lette høner ?
ny i hønse faget :)

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #7 Dato: 18 ſeptember , 2013, 08:30 »
Hej. Jeg vil godt lige starte med at understrege at jeg intet har imod hybriderne, men jeg mener det vil være en dårlig ide med to haner, de vil ødelægge hønerne og sikkert ende med at slå hinanden ihjel. Jeg ville helt klart sige nej tak til en amerikaner hane, da de kyllinger der ville komme vil blive krydsninger lige meget hvad man sætter til ham, da han jo er en hybrid. Jeg kan godt forstå din bekymring ang indavl hvis du beholder en af landrace kyllingerne, men det ville jeg gøre da høns er meget lidt påvirket af indavl, og så kan du jo købe en ny landrace hane til næste generation.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #8 Dato: 18 ſeptember , 2013, 14:19 »
Okay er så må jeg beholde en af de andre haner ,
Men kan den godt bestige en amerikaner da den jo er en del støre end den,

Men har oplevet at en af hanerne er lidt agressiv over for mennesker , og det var den hane jeg fik dem fra os , er det arveligt ?
ny i hønse faget :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #9 Dato: 18 ſeptember , 2013, 14:32 »
Dårligt temperament er ganske arveligt, så der er ingen grund til at beholde en aggressiv hane.

En dansk Landhane vejer omkring 2 kg. og hybrider omkring  1½-2 kg. så der er absolut ingen problemer i at en Landhane kan gå med hybrid høns.
« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2013, 17:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #10 Dato: 18 ſeptember , 2013, 14:39 »
Temperament er arveligt. Men de fleste landhaner er nu meget fredelige. Mine har jeg aldrig haft problemer med. Men det er jo lige tiden nu, hvis du vil anskaffe en ny, og så skal du heller ikke spekulere på indavl. (Jeg plejer nu kun at få en ny hane udefra hvert 2-3 år). Landhaner vejer omkring 1,3 kg slagtet vægt og er ualmindeligt fine spisedyr.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #11 Dato: 18 ſeptember , 2013, 17:45 »
Så i forslår at jeg får slagtet mine land haner ? For så må de jo alle blive aggressive ?
For gider ikke ha en hane der flyver på en ,
 Hvad er en rød amerikaner en hybrid af , alså hvilke racer ?
ny i hønse faget :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #12 Dato: 18 ſeptember , 2013, 18:08 »
Oprindeligt blev hybriderne lavet ved at man krydsede racehøns med hinanden, her blev der f.eks brugt Rhode Island Red, New Hampshire og Italienere, for når man krydser 2 rene racer opnår man en krydsningsfrodighed (heterosis) i første generation (F1).

Nu til dags er hybriderne blevet nogle stærkt indavlede/forædlede linjer man bruger og som har et eller andet nummer. Og som når de så krydses med hinanden opnår den samme krydsningsfrodighed  i første generation.

At de hedder forskellige navne er nok mest for forbrugerens skyld. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #13 Dato: 18 ſeptember , 2013, 18:10 »
Slagt dine landhaner og køb en ny et andet sted fra. Jeg ville holde mig fra hybriderne. De kan være mindst lige så hidsige. (Og så synes jeg generelt de er grimme).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #14 Dato: 18 ſeptember , 2013, 18:37 »
Lene nu forstår jeg meget bedre hvad det er for nogle :) men hvis man så krydser en rød amerikaner med en dansk landrace  så burde de kyllinger vel enlig blive nogle stærke og god kød på ?

Henriette
Jeg syntes faktisk de røde amerikaner er ret flotte :)
Nej hanen er ikke så flot som de danske land haner
Men det er der jo ingen haner der er :)
ny i hønse faget :)