Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i haven  (Læst 2722 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Høns i haven
« Dato: 18 Januar , 2021, 14:12 »
Har hørt at det ikke er godt at lade høns gå i haven, pga. at havens blomster og blomsterfrø kan være giftig for hønsene.

nogen som ved noget om det

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høns i haven
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2021, 14:46 »
Et godt eksempel på, at man ikke skal tro på alt man hører  ;)

Høns har enormt stor glæde af at have fri adgang til have, marker, skov eller hvad man nu kan tilbyde. Det vil kun være i ekstrem sjældne tilfælde, at en høne vil spise en urt eller blomst, som er giftig for den. Instinktivt holder høns og fugle sig fra ting, som de ikke kender eller som er giftige for dem.

Jeg har f. eks en guldregn i haven. I flere år klippede jeg alle bælger med giftige frø ned, så intet lå på jorden. Det blev efterhånden et lidt for stort arbejde i takt med at guldregnen voksede og derfor stoppede jeg. Siden har der hvert efterår drysset masser af gift ned og jeg fandt hurtigt ud af, at ingen i flokken interesserede sig for de bælger og frø.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Høns i haven
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2021, 18:38 »
Som Helle siger - høns ELSKER haver. Der til kommer at hjælper med at holde utøj nede. Jeg er i år særlig spændt på hvordan det bliver med dræbersnegleangreb. Mine høns endevender dagligt alle områder med blade fra træerne og det er især her dræbersneglene lægger deres æg. Så spændende at se.
Du får også de flotteste orangegule æggeblommer.
Har du planter der ikke skal ødelægges af fjerkræ, er du nødt til at indhegne dem, ellers .... ::)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høns i haven
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2021, 14:49 »
Her hos os er hønsene eminente til at finde og æde æggene fra dræbersneglene.
Min flok har haven på den ene side af huset og her ser jeg ingen eller meget få dræbersnegle sommeren igennem. I haven på den anden side af huset derimod, hvor hønsene ikke kommer, vrimler det med dem.

.....og du har helt ret Hans-Kurt - Det frie liv i haven, hvor man kan smæske sig i alle de grønne sager man orker og gå på jagt efter krible krable, giver de flotteste orangegule æggeblommer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14