Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyfødte kyllinger døde?  (Læst 6242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LindaMadsen

  • Gæst
Nyfødte kyllinger døde?
« Dato: 24 Oktober , 2008, 19:33 »
Hej!

Vi fik i sommers nogel Ustralops / astrolops...? Vi har 6 høns og en hane.
For 26 dage siden blev en af hønerne skruk og hun ligger stadigvæk på æg.
Hun ligger for sig selv i en mindre hønsehus og der er hegn båden for oven og rundt om, intet kan komme ind.
Sidste fredag kom så endelig en kylling - vi var bare så glade :D. Min datter og jeg rørte ved den og nogle timer senere var den død? Vi troede at det var fordi vi havde rørt ved den og at kyllingemoderen så ikke ville kendes ved den og derfor havde dræbt den?! I dag en uge efter fandt jeg en ny død kylling for en lille time siden.... Ligesom ved den første døde kylling lå den også lige ved siden af kyllingemoderen, og hovede var bidt af/væk.
Er hun er en sur kyllingemor, har hun trådt på den? Hvad sker der? Hvad skal jeg gøre? ??? Alle råd er meget velkomne.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nyfødte kyllinger døde?
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2008, 19:40 »
 ??? Sikke noget, men der findes desværre høns der ikke helt har fattet hvorfor hun ligger der, og når noget så røre sig under hende, ja så hugger hun til for at passe på sine æg.
Hønen er uegnet til at ruge, og med mindre den lægger mange æg til morgenbordet, ja så ville jeg gøre kort proces.
Jeg ved ikke noget specifikt om Australops, men jeg ved at fænomenet er at finde hos mange racer, omend de er sjældne.

Bedre held næste gang, så håber vi det er en bedre høne der har ruget.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nyfødte kyllinger døde?
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2008, 22:30 »
Jeg havde engang for længe siden en Jersey Kæmpe der blev skruk (noget som sjældent sker ved denne race) Hun fik 4 gåseæg at ligge på.
(det var dengang det stadig var lovligt at have blandet fjerkræ)

Hun lå stabilt tiden ud, meeen da gæslingerne klækkede og begyndte at stikke hovederne frem, ja så blev de kanøflet og gæslingerne måtte jeg så fjerne og de kom under varmelampe.

Så jeg vil mene som Ina, at det er måske en dårlig skruk.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

LindaMadsen

  • Gæst
Sv: Nyfødte kyllinger døde?
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2008, 08:56 »
Tak for jeres svar  ;)
Uhm... det er vist hende der lægger de fleste æg, så jeg ved ikke rigtig om jeg vil gøre en ende på hende!
Men jeg tror jeg vil prøve som foreslået at fjerne kyllingerne og tage dem væk fra hende, HVIS der altså skulle komme flere og jeg er så heldig at se dem inden hun har hakket dem ihjel.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyfødte kyllinger døde?
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2008, 09:12 »
Hvis du har  mulighed for at fjerne æggene og lægge dem i en rugemaskine er det jo også en mulighed.

Husk at kyllinger uden skruk har brug for en varmelampe da de ikke kan holde varmen selv. Se mere her og hvordan temperaturen skal være
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nyfødte kyllinger døde?
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2008, 10:45 »
Det var godt nok en trist historie... Jeg har også haft en engang den kunne bare ikke lide kyllingern af en bestem farver eller slags, den var ihvertfald efter dem, undeligt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

LindaMadsen

  • Gæst
Sv: Nyfødte kyllinger døde?
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2008, 12:34 »
Jeg har desværre ingen rugemaskine (endnu, det må blive mit juleønske).
Her til morgen fandt jeg to døde kyllinger igen, begge var halvt inde i ægget og kun den ene kunne jeg se et hovede på. Et af æggene lå lidt under hende. Da jeg skubbede det ud og væk fra hende hakkede hun efter det.
Hun har nu ligget på æg i 26 dage, de 5 af æggene ér hendes men jeg tror at nogle af de andre har lagt æg i hende rede efterfølgende (op til en uge senere...) måske er det deres kyllinger hun hakker i!?
Da det burde være NU at alle kyllinger kommer ud, hun har lagt "tiden ud", er der på nogen måde mulighed for at hvis jeg fjerner æggene og ligger dem under en varmelampe/griselampe at de så får varme nok mm til at kunne blive udklækket....tiden er jo moden. Jeg tænkte at dét kunne være et forsøg, når hun alligevel dræber dem ligeså snart de kommer frem?

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Nyfødte kyllinger døde?
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2008, 12:58 »
hej linda
du må igang med vand prøven så kan du se om der er liv i æggene og hvor lang fremme de er
det kan være der for hønen bliver liggende at hun kan mærke liv i æggene og der for bliver liggende
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyfødte kyllinger døde?
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2008, 19:54 »
Linda, jeg tror altså ikke hønen ved om det er hendes egne æg eller andres, mine tre skrukker lå på tre reder, men de lå ikke på den samme rede hele tiden, og da kyllingerne kom, passede de dem i fællesskab på bedste hippi-kollektiv-vis.
Jeg tror (uden at have særlig viden) at hun er en god skruk, men en dårlig kyllingefører.
Ærgerlig historie!
Jeg er sikker på at det er rigtig godt for kyllingerne at vokse op med en "rigtig" mor, hvis det er muligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk