Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ung frisk høne pludselig død  (Læst 6206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bitten

  • Gæst
Ung frisk høne pludselig død
« Dato: 23 Oktober , 2008, 13:37 »
Kender i det?

Man kommer hjem fra arbejde og så lægger ens bedste æglægger stiv som et bræt uden tegn på noget som helst bare død!

ØV og ØV og ØV

Mon det er den nye hane? Mon den er faldet og har brækket halsen? Ingen tegn på kroppen - intet. Ingen sygdomstegn - intet
Hvorfor?

Med ærgerlige hilsener Bitten

(for to måneder siden mistede vi også to af vores bedste æglæggere til ræven, da de havde forvildet sig ud på marken DOBBELT ØV)




Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: Ung frisk høne pludselig død
« Svar #1 Dato: 23 Oktober , 2008, 14:38 »
ej hvor det lyder trist :'(
træls at du måske ikke finder årsagen til at hun er død
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ung frisk høne pludselig død
« Svar #2 Dato: 23 Oktober , 2008, 15:03 »
Kender godt med at der af og til bare ligger en død høne, her plejer det dog at være de gamle, og først til vinter. De sidder bare og hænger lidt inden, og så pludselig er de døde, nogle gange går der et par dage, andre gange går der en dag :)... Her også prøvet at de sidder og sover og næste morgen er der en som er faldet ned stendød. Noget af det samme du har set ved din? Lå den under pindene?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Ung frisk høne pludselig død
« Svar #3 Dato: 23 Oktober , 2008, 15:15 »
har hørt det før  en i klubben har store wyandotter hvor dyrene gik i gården kom hjem fra arbejde og lå der en død hane (1år) det var hjertestop
jesper
en hønsehunds kryds

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ung frisk høne pludselig død
« Svar #4 Dato: 23 Oktober , 2008, 17:19 »
Hjertestop er nok årsagen.
Hjertestop rammer de dyr som producerer mest, mest tilvækst eller fleste æg.
Det minder meget om mennesker.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Ung frisk høne pludselig død
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2008, 20:51 »
Jeg har også fundet en af mine høns død under pinden en morgen. Den var kun 2-3 år. Men det er åbenbart noget der sker ind imellem.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Bitten

  • Gæst
Sv: Ung frisk høne pludselig død
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2008, 21:00 »
Tak for de trøstende ord.

Det var en sussex, 1 år gammel, som jeg havde et særligt hjerte for bl.a. fordi æggene altid kom i en lind strøm var store og fine. Og så havde jeg navngivet hende Snehvide noget jeg kun gør ved mine ynglingshøns!

Jeg havde lige købt en ny stor flot sussexhane her fra siden, som jeg havde håbet, hun ville lave nogle fine "kyller" med til foråret. Kunne det ikke være den ældgamle sussex, som jeg købte i den blå avis og som aldrig har givet mig et eneste æg - ja hvorfor lever den stadig, man har vel hjerte  ;)

Hun lå ikke under pinden, men midt i lokalet og var ligesom helt udstrakt og flad og meget kold, da vi kom hjem.  :'(



Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ung frisk høne pludselig død
« Svar #7 Dato: 23 Oktober , 2008, 21:18 »
Ja desværre er det altid de bedste der går bort først, når sådanne ting sker.

Jeg havde i år (januar) efter alle sidste sidste års udstillinger var vel oveståede, beholdt 3,8 Brahmaer, men jeg syntes dog at 3 haner var lige i overkanten, så jeg solgte den "dårligste" af dem.

To dage efter var den ene af de tilbageblevne haner fløjet af pinden og mod væggen og lå med brækket hals.

Jeg tjekkede ringnummeret og det var selvfølgelig ham, som havde fået flest point.  :o

Sådan kan det desværre gå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub