Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal jeg aflive?  (Læst 2974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Skal jeg aflive?
« Dato: 01 Oktober , 2008, 07:05 »
Jeg tror jeg bliver nødt til at aflive den ene kylling, hun sidder og hænger her til morgen, spiser ikke rigtig, men har dog drukket en del, den anden, som jeg tog ind i går aftes, er meget friskere,  den pudser sig, spiser og drikker; den sidder også og smånipper lidt rundt omkring sig, opfører sig i det hele taget "normalt". Selvom den stadig nyser og "koger" i brystet, tror jeg at jeg sætter den ud i aften, hvis ikke nogen her har et bedre råd.
Mht. den første, er der nogen af jer kloge hoveder, der mener, at den har nogen chance, eller vil det mest humane være at aflive den? Det bliver skisme grænseoverskridende at skulle gøre det  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Skal jeg aflive?
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2008, 19:37 »
Hej Marianne
Det er da en træls omgang du er igang med de kyller  :( Og typisk at det altid falder sammen med, at man ikke kan være hjemme... :-\
Jeg synes du skal aflive det lille kræ - tror desværre ikke hun kommer sig, du har gjort hvad du kunne i flere dage! det er desværre ikke altid nok trods de bedste intentioner.
Den lille der "koger" i brystet er sikkert kommet ud under skrukken i skrivende stund  :) og hvis den ikke er blevet bedre i morgen, skulle du nok overveje at "tage den med i købet"  :(
Det handler altså også om, at du skal ha en ordentlig tur til USA med ro i sjælen! og ikke bruge dit krudt på at tænke på de små derhjemme... din tur skal nydes uden bekymringer  ;)
Forhåbentlig har du en der kan aflive dem for dig, så du er fri for at skulle over den grænse  :-\
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skal jeg aflive?
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2008, 20:21 »
Tak Dorte, jeg har også besluttet mig, Søren har lovet at klare det for mig, når han kommer hjem senere i aften, jeg føler mig rigtig ussel, at jeg ikke kan klare at gøre en ende på hendes pinsler, men lader hende vente på at han kommer hjem, jeg er vel en kylling!
Så må vi se hvodan den lille hanekylling klarer sig, han virker helt anderledes frisk, bortset fra nys og lidt "kogen", men Søren er der jo hele tiden til og med søndag, så må han jo holde øje og tage de beslutninger, der skal tages.
Jeg er noget trist over at de skulle blive syge, men vejret har bestemt ikke været særlig kyllingevenligt på det seneste.
Heldigvis er der ingen mislyde på de sidste fem kyllinger, så der krydses fingre.  :( :( :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Skal jeg aflive?
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2008, 11:06 »

Sikke noget pjat, Marianne. Du er hverken ussel eller en kylling.
Jeg fik en gang et råd, som jeg vil dele med dig: Når man står i lort til halsen, skal man ikke hænge med hovedet!
Sådan er det. Du har gjort alt, så godt du kan.
Jeg forstår præcist, hvordan du har det. Jeg var hos dyrlægen for et par uger siden med en tre-fire uger gammel kylling - og det endte med, at han aflivede den for mig...
Hvis det kan være dig en trøst, forklarede dyrlægen mig, at der altid er mulighed for mere sygdom i efterårskyllere, uden vi skal klandres for det. Samtidig sagde han, at jeg godt kunne gøre alverden for at få den lille på ret køl igen - men den var, på det tidspunkt, så langt ude, at dét, den havde været igennem, ville forfølge den resten af livet - den var ændret fra en fræk frembusende kylling til dén, der altid ville rage sygdom til sig.
Sådan ville din måske også være ændret. Den har været for hårdt angrebet.
Min kylling forsøgte at snuppe brød fra den ældste dame i flokken - hun reagerede med at give den et hak i hovedet, og inden jeg så mig om, havde den lille kylling betændelse i hele hovedet. Der var ikke noget indgangshul at se, men betændelsen var der godtnok. Og som det også er blandt os mennesker, så én gang bihulebetændelse - altid bihulebetændelse...
Summa summarum: Du har gjort det rigtige så godt du kunne. Og det siger ikke så lidt!
 :)


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skal jeg aflive?
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2008, 12:44 »
Tak Helle, for trøstende ord, "Når man står i lort til halsen, skal man ikke hænge med hovedet!" vil jeg huske, det kalder også et smil frem  :D
Den gode nyhed er, at den lille hanekylling, som jeg satte tilbage i hønsehuset i går aftes, tilsyneladene ikke har flere mislyde og heller ikke nyser mere. Jeg tog også den ene skruk efter tusmørke og satte hende tilbage i redekassen, så han kunne sove med dundyne i nat.
Jeg håber bare at de nu alle klarer sig, for vejret er som tidligere sagt IKKE kyllingevejr - heldigvis får de da flere og flere fjer. Nogle er også begyndt at sove på siddepinde, men stadig under mors vinge. Så det er vel meget godt med kun seks kyller, så kan de alle få en god plads.
Det er godt jeg har Søren "til det beskidte arbejde", han var endda så sød at sige at jeg kunne være ganske rolig, kyllingen havde ikke lidt, men var død hurtigt og smertefrit.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Skal jeg aflive?
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2008, 13:20 »
Marianne
Dejligt at det lyder til at gå fremad.
Hvis der er noget jeg som bagstopper skal vide inden du drager af sted så send lige en pb.
Så er jeg mere rolig og du får en bedre tur ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Skal jeg aflive?
« Svar #6 Dato: 02 Oktober , 2008, 17:01 »
Marianne, godt det lille pus fik fred. Tror det er rigtigt, at når første de har været nogle rigtige skravl, så forfølger det dem  :(
Håber den anden har haft rigtig godt af mors dundyne  :)

Rigtig god tur til staterne  ;D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid