Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinge problem  (Læst 4132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
kyllinge problem
« Dato: 26 April , 2011, 11:20 »
Åhh hjælp mig I kære kloge hønsefolk
min skruk klækkede kyllinger lørdag/søndag og mandag morgen... hvorfor de lige kommer med så stort et spring ved jeg ikke
Men et æg tilbage - som jeg tidligt i morges så endelig havde fået hakket... stor glæde - lige indtil nu, hvor jeg opdager at hønen med de første kyllinger er gået....
og dette æg ligger så med en levende kylling i - som har et lille kikhul ud....
Jeg har prøvet at putte ægget under hønen, der hvor hun puttede med de andre kylinger - men finder den bare forladt 5 minutter senere

Lige nu har jeg en skål med en blød T-shirt under en lyslampe, hvori jeg har puttet ægget.....
Kan jeg gøre andet ? - Mit problem er at vi pt. bor i telt pga af renovering af huset - så alt er bare pakket ned... incl arkitektlampe. og da jeg har silker der gerne ruger - så har jeg ikke en rugemaskine til hjælp

man kan vel ikke bure hønen inde... de har jo lidt deres egen dagsorden

please hjælp mig... hvordan redder jeg den sidste.....

på forhånd tak Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: kyllinge problem
« Svar #1 Dato: 26 April , 2011, 11:26 »
Jeg ville skynde mig at pille, MEN FORSIGTIGT!!! Hvis du synes dine fingre er for store så tag en lille pincet og knæk skallen af ægget i den ene hvor dens hoved er. Ca. halvdelen af skallen så skal den nok komme ud.

Håber du kan se på billedet hvad jeg mener.
« Senest Redigeret: 26 April , 2011, 11:29 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: kyllinge problem
« Svar #2 Dato: 26 April , 2011, 11:32 »
Lad du bare æget ligge lunt under en lampe, pas på der ikke bliver for varmt, evt på en fugtig klud, og lad kyllingen komme ud af sig selv, det har den altså bedst af, når du så har slukket og lukket til natten hos skrukken ,så lister du ind i mørket og stikker den lille ny nu tørre kylle ned mellem krop og vinge, til de andre, og så skynder du dig ud igen.... Det vil gå godt, hvis den er fit for fight.

Det kan være der har ligget en høne på æget en dag i forvejen så processen er startet, det får kyllingerne til at komme lidt i hop og spring..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kyllinge problem
« Svar #3 Dato: 26 April , 2011, 11:37 »
Jeg siger som Ina /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

  • Gæst
Sv: kyllinge problem
« Svar #4 Dato: 26 April , 2011, 11:38 »
Jeg har selv prøvet at have et æg under varmelampe fra en høne der forlod reden. Det kan lade sig gøre /o Men lad kyllingen selv komme ud, det kan så nemt gå galt med de små bitte blodkar der er tæt på skallen :-[. Husk at holde øje med temperatur og fugt. Held og lykke med den.

Alle er bare hurtige på tasterne ;D.

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: kyllinge problem
« Svar #5 Dato: 26 April , 2011, 15:04 »
Kylllingen er ude af skallen - en smule forsigtig pilleri...og gjorde den slut arbejdet...

Den ligger under lampen - er delvis tør... og jeg håber at hønen vil gå tidligt til ro... og så putter jeg den lille skønhed under

tak for jeres hjælp... der gik ski' helt panik i mig... stod der med en levende kylling - men ingen mor til den... men det kommer nu..

Jeg skal lige hører det med fugt.... skal der en fugtig klud ned til den... eller skal den bare sidde og tørre til i aften... skal den evt. ha' en smule vand ?

tak fra Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kyllinge problem
« Svar #6 Dato: 26 April , 2011, 15:40 »
Jeg har haft sådan en efternøler, ham pakkede jeg i køkkenrulle og bar ham under blusen i kavalergangen. Om aftenen satte jeg ham ud under hønen. Missionene lykkedes *y
Tillykke med din lille efternøler - og selvfølgelig også med de andre :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: kyllinge problem
« Svar #7 Dato: 26 April , 2011, 15:48 »
Nej nej det med den fugtige klud var mens den klækkede, nu er den jo ude og klar til at tørre helt, den skal nok komme godt i hus hos skrukken, men lad nu være med at sætte den derud før hun sover, og ikke gider undersøge hvad du laver.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: kyllinge problem
« Svar #8 Dato: 26 April , 2011, 21:37 »
tak venner - den bette blev puttet under hønen sidst på eftermiddagen... hvor hun puttede med de øvrige 4 i hønsegården.... jeg plantede mig i høsnegården og var vagthund - så hvis hønen flyttede sig ( hvad hun kun gjorde nogle få gange..) så flyttede jeg den bette med - som hun tog sig rigtigt fint af
Da hun gik til ro - bar jeg den lille ind og puttede den godt under vingen - så jeg håber at benene er stærke i morgen - så den kan følge trop...

og min søde mand kikker dybt overbærende på mig... han kom hjem til en kylling i sengen "Nej vi ska' sku' da ikke til at sove med dem også ?" og så var jeg væk i næsten 2½ time
Jo hønsefeberen er fantastisk - man får da afprøvet holdbarheden i ens ægteskab  /o

 tak fra Berit og silkerne
Venlige hilsener fra
 Berit