Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vissen hane...  (Læst 7159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Vissen hane...
« Dato: 08 Marts , 2011, 22:28 »
Min wyandot-hane (som er fra sidste år, men jeg har kun haft ham et par måneder), virker ikke frisk. Han er lidt bleg i kammen, lidt tynd og han galer næsten ikke mere. Han virker lidt ligeglad, han plejer ellers at være ret meget 'hane'. Men han spiser (måske ikke så meget?) og drikker og går ud og ind med de andre. Hans høns er fine og friske og lægger masser af æg. De fleste er dog ubefrugtede (har lige sorteret 22 ubefrugtede fra 24 æg  :( ). Han laver grønne klatter, har jeg bemærket, men hønseklatter kan jo have mange farver... Han er ikke forkølet, hverken nyser eller hoster. Han sidder ikke og hænger, virker bare lidt halv-vissen  :-[

De har foder ad libitum (æglægnings-) og får korn 2 gange om dagen - samt lidt køkkenrester, lejlighedsvist hønseguf m.v.

Hvad kan der være i vejen - og hvad kan jeg gøre for ham ud over at sørge for godt at spise, vitaminer osv? Nogen der har et godt forslag?
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vissen hane...
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2011, 09:31 »
Måske trænger han også bare til varme og solskin?

Han kan jo have fået en eller anden udefinerbar infektion - vores moskusandrik lavede samme stunt sidst på vinteren sidste år. Vi gav ham ekstra mad og vitaminer.. og så døde han ;(

Måske er det en tur til doktor dyr efter antibiotika, der er brug for?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Vissen hane...
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2011, 10:53 »
Som Tine skriver, så kan det være, at han savner sol og varme, krible krable og nye spirer, men de grønne klatter kan altså skyldes infektion i tarmene. Jeg har før fået antibiotika til en høne, hvor eneste symptom udover lidt "vissenhed" var grønne klatter.

Pøj, pøj med den.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Vissen hane...
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2011, 11:31 »
Kan han mon have orm? Det er jo ikke altid man kan se dem i klatterne, men derfor kan dyrene jo godt have rigtig mange...

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Vissen hane...
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2011, 11:48 »
Tak for Jeres kommentarer.. Jeg synes han er en lille smule mere frisk idag. De har fået hvedespirer og hønseguf, og han spiste da af begge dele, dog uden at gå amok over det. Jeg har nu hegnet en del af frugthaven ind, så de kan gå derud og få lidt frisk græs. Men vejret er ikke så fint idag, så de står mest i tørvejr og kigger ud...

Orm, hm, måske, jeg ved det ikke.

Antibiotika, jo, måske - men nu afventer jeg lige en dag eller to.
Mvh Marianne

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Vissen hane...
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2011, 18:15 »
Jeg synes måske det lyder som orm.
Mine høns har også skrantet en smule og var blege og triste at se på. Jeg slog det hen med årstiden, men så så jeg en levende spolorm i en nyafsat gødningsklat (jeg kom desværre til at tabe klatten, da jeg ville flytte den for at taget et billede og ligge herind ;)). Hele flokken fik Flubenol i 7 dage i deres drikkevand og ret hurtigt blev de alle friske og fik farve igen.
Du kan samle lidt gødningsklatter fra hønsene og køre til din dyrlæge og få klatterne mikroskoperet efter ormeæg, så er du sikker på ikke at behandle forgæves med ormekur.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Vissen hane...
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2011, 21:50 »
Hej

Har du tjekket for utøj, hvis han sidder på pind, så prøv at ligge en avis under om aftenen, det kan være blodmider der suger blod på ham.

Tommy   

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vissen hane...
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2011, 22:00 »
Jeg gætter også på utøj, ,men du har vel set ham efter under fjererne, et bad i utøjschampo til hunde er effektivt, og så måske lidt varme til at få ham i humør igen
Har han orm skal de naturligvis udrydes, men blodmiderne er faktisk de værste.
Tommys forslag med avisen under ham er en fin ide...  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Vissen hane...
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2011, 06:12 »
Hej - ja, jeg har kigget efter utøj, og jeg kan ikke finde noget. Blodmider - dem har jeg ikke tænkt på nu her i frostvejret. Men det skal da lige checkes. Orm - det er nok det jeg hælder mest til, da han virker svækket uden at være decideret syg.
Mvh Marianne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vissen hane...
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2011, 08:32 »
Erfaringen har jo belært os om at når de først er trætte, er der ikke langt til enden, jeg tænker at kulden altså også kan få krammet på nogen af dem, især hvis der er et eller andet der i forvejen svækker dem, så jeg tror også jeg ville lade ham få varmen, det kan gøre underværker, og vi går jo den gode tid i møde....

God bedring med ham
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Vissen hane...
« Svar #10 Dato: 11 Marts , 2011, 08:30 »
Nu får de en gang ormekur - og så glæder vi os til varmegraderne i weekenden, det skal nok få humøret lidt op  :)
Mvh Marianne

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Vissen hane...
« Svar #11 Dato: 11 Marts , 2011, 08:59 »
Jeg krydser fingre *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Vissen hane...
« Svar #12 Dato: 11 Marts , 2011, 17:19 »
Kiggede lige på en frisklavet klat fra hanen - der var et par små hvide orm i - så den er god nok  /o Håber snart han er frisk igen.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Vissen hane...
« Svar #13 Dato: 27 Marts , 2011, 08:02 »
Update: Der var kun få orm, og hanen var stadig vissen... Men nu har han fået en antibiotika-kur en uges tid og har stået i 'eneværelse' inde i stalden og er blevet forkælet med hakkede hårdkogte æg med videre. Og ved I hvad? Her til morgen vågnede jeg ved hanegal - af hans dyyybe stemme! Det gal har jeg ikke hørt i 1,5 måned! Jeg tror han har det bedre  ;D /o - Og hans klatter er holdt op med at være grønne...

Så idag eller i morgen kommer han ud til sine damer igen!  *p
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vissen hane...
« Svar #14 Dato: 27 Marts , 2011, 08:05 »
Marianne, jeg snakkede lige med en veninde i går, og hun fortalte at grønne afføring kan være fordi, der er en overvægt af coli E bakterier, så det stemmer jo godt overens med, at din hane har fået det bedre oven på antibiotika.
Rigtig dejligt at han har fået det bedre :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk