Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsne høns  (Læst 3473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Kræsne høns
« Dato: 26 Juli , 2009, 22:39 »
Hej alle der har eller har haft eller ved noget om Orpington høns
Er de kræsne eller er det bare mine der er vant til noget andet der hvor de kommer fra.
De spiser kun en slags korn tror det er byg de er ikke så meget for frisk grønt eller blade de rør næsten ikke skaller eller grit eller æggeskaller de æder pillerne og bær kan de også godt spise, ellers opføre de sig normalt lægger godt med æg er skruk for et godt ord og passer deres kyllinger perfekt.
Er det her "normalt" eller har andre det også sådan med Orpington.Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Kræsne høns
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2009, 22:57 »
Hej Allan..Jeg har det næsten lige modsat med mine orpington, jeg synes de er altædende.,og storspisende..men måske har det noget at sige hvad de er blevet opvokset med og tilbudt af forskellige slags korn og andre spiselige ting..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kræsne høns
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2009, 23:07 »
Hej Allan. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor din orpington høns er kræsne men jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende i de 8-9 år jeg har haft orpington. Som med Rixen's, er mine stort set altædende, ligesom mine øvrige høns iøvrigt.
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2009, 23:10 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kræsne høns
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2009, 23:13 »
Jeg har haft orpington i snart 16 år, og jeg har aldrig prøvet at de ikke åd alt muligt jeg kunne diske op med, men jeg ved at de bliver kræsne hvis ikke de er vant til blandet kost fra starten.
Du kan da vende dem til at være lidt mindre selektive ved hele tiden at sætte lidt andet til end de er vant til, så skal det nok komme.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kræsne høns
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2009, 09:52 »
Jeg skulle lige til at svare, at mine også er altspisende, men jeg synes at det ser ud til at specielt voksefoderet er de meget glade for.
De spiser dog andet også, men går ikke helt så vildt til salat og grønkål som mine andre høns.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Chris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
Sv: Kræsne høns
« Svar #5 Dato: 04 August , 2009, 08:20 »
Jeg oplever også mine orpingtons som værende en smule kræsne. De er dog kun ca. 13 uger nu.

De spiser gerne pillefoder og korn samt diverse smålækkerier som brød, ris, pasta, skinke, ost, regnorme og såmænd også makrel i tomat og tun. Men hvis man prøver at servere grøntsager eller frugt for dem, så går det til spilde... de rører det simpelthen ikke uanset om det er hakket eller helt. Ja, de ser nærmest helt fornærmede ud over at blive præsenteret for det.

De spiser dog gerne af græsset, som der gror meget af i hønsegården.

Det ærgrer mig lidt, for jeg vil jo gerne, at de også til vinter kan få et godt og alsidigt foder med masser af grønt (fra køkkenet), men hvis de kun vil have græs, så er der jo ikke meget at gøre ved det?
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund