Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dosering af foderkalk?  (Læst 6106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Dosering af foderkalk?
« Dato: 09 Juli , 2015, 14:57 »
Jeg har store Australorps som lægger æg på mellem 74-77 g. De har problemer med at få dannet en ordentlig skal. Jeg har i en periode givet Kalk/D3 vitamintabletter knust i foderet, men det er både bøvlet og dyrt. Har købt en sæk foderkalk, og vil blande noget i deres aftenblødfoder sammen med levertran (D-vitamin). Men hvor meget kalk skal jeg give? Jeg kan se i andre tråde at i hvert nogle herinde bruger foderkalk. Hvordan doserer I?

(Jeg er klar over, at jeg skal sørge for også at give fosforholdige ting for at opretholde kalk/fosforbalancen - og ikke at give for meget ris,majs og havre, der binder kalk og fosfor , pga fravær af fytase.)


Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Dosering af foderkalk?
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2015, 21:29 »
Behovet afhænger af hvor mange og hvor store æg, idet skallen jo er næsten 100 procent kalk.

Industrien siger 3,5 - 4,5 procent kalk af det daglige foder.

Skaller har mine adgang til ad libitum, foderkridt kommer jeg en lukket håndfuld  i en 10 liters spand foder og blander rundt, det plejer ca at kunne hænge ved foderet.

Dvs ca 1procent som foderkridt og resten styrer de selv.
« Senest Redigeret: 09 Juli , 2015, 21:31 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dosering af foderkalk?
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2015, 12:00 »
Tak Charlotte. Mine har også skaller, men kan alligevel ikke følge med. Jeg har også haft et par unghaner med 'stivben' (rakitis (stavning?)/engelsk syge) - så et problem har jeg i foderbalancen. Pillefoder gider de ikke, når de går frit i haven og kan få græs, hosta!!!,frø,frøer og diverse! Jeg har øget kornmængden for at se om det i virkeligheden  er fosfat de mangler.

Hanerne var virkelig på haserne -har haft dem inde dagligt i en mdr og fodret dem med ekstra kalk og D3 og hønsemad. De kom jo ikke til fadet i flokken og blev temmelig afkræftede. Måtte såmænd også tørre dem med hørtørreren på regnfulde dage. De er heldigvis kommet sig godt - og er blevet noget så tamme - og skal snart slagtes - suk. Den ene får dog lige en chance hen over sommeren. Hvis ikke han er en hysterisk galer og børnevenlig, får han lov at leve.Han er bare det sødeste!



« Senest Redigeret: 10 Juli , 2015, 12:08 Fra Lene Skelmose »

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dosering af foderkalk?
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2015, 12:27 »
Har læst at der er blevet udviklet en hvedesort med ekstra fytase i - så udnyttelsen af mineralerne bliver bedre i dyret. Skulle betyde mindre udledning af fosfor i naturen. Man har fundet fytase-genet. Det findes så slet ikke i majs og ris ( kan ikke huske mht havren), så de kan ikke forbedres på den front. Det kunne kineserne nok ellers godt have brug for.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Dosering af foderkalk?
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2015, 13:15 »
generelt er det jo også rimeligt veldokumenteret at organisk bundne mineraler optages meget nemmere end de uorganiske - dvs. skaller og foderkridt er jo ikke det nemmeste at udnytte for dyrene.

mht. fosforbalancen er det jo også utroligt vigtigt ikke at overdosere fosfor da det jo netop forhindrer optagelse af kalcium.

for meget og for lidt ... ;)

jeg hører ikke til dem der tror på at dyrene selv spiser hvad der er bedst for dem - hvis de fik buddet ville mine høns ville leve af spegepølse og majs, mine heste ville æde wrap til de faldt døde om af forfangenhed, min kat ville leve af makrel i dåse og så fremdeles, ingen af disse ville vist frembyde en alsidig og fuldgyldig kost plan ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dosering af foderkalk?
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2015, 15:06 »
Hvis nu hønsene gik i en indhegning uden adgang til noget som helst, så vidste man hvad de fik og hvor meget de spiste. Det er jo lidt svært med de fritgående - generelt skulle de vel kunne finde det meste. Problemet her ligger hos de højtydende og de stærktvoksende - de voksne, knap så ydende Orpingtons, har ingen problemer. Den Australhøne, der ligger skruk lige nu og som lægger mindre æg (62 g ca), har heller ikke problemer med skallen.

Hvis mine fik lov, ville de leve af dåsemajs og hvidt brød og hosta. Jeg har sat hegn om hostabedet nu - der skal også være noget til os!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dosering af foderkalk?
« Svar #6 Dato: 12 Juli , 2015, 11:38 »
Jeg bruger kalkskaller fra Faxe Kalkbrud, som jeg blander i foderet. Jeg bruger vel godt en stor øsefuld til fodersiloen, som vist nok kan tage 18 kilo i alt. Jeg har forsøgt, på flere måder, at servere kalken ved siden af, men der går kun en enkelt dag, så har hønsene skrabet spåner og snavs ned i truget.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dosering af foderkalk?
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2015, 13:09 »
Jeg har prøvet at blande foderkalken i deres blødfoder- sammen med et par knuste d3-vitamintabletter og noget levertran.En sjat mælk i binder kalken til lidt brød/havregryn og det ser ud til at du.

Blandet i kornet giver det lidt mere spild, men jeg synes dog det er begrænset.

Jeg ved ikke hvorfor de ikke tager skaller nok - der er rigelig tilgang. Jeg har en teori om at den lange periode i forsommeren uden sol (D-vitamin) kan have haft en betydning.Jeg har ikke givet levertran i vinterhalvåret - sikkert en fejl fra min side.

Jeg havde håbet på at kunne bruge mine egne æg til udrugning, især fordi een af hønerne er gudesmuk (i mine øjne) og en fantastisk æglægger, men de blev mast under skrukken. Jeg håber til næste år at have fine skaller. Det går bare ikke altid efter planen.