Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Raunsmed  (Læst 21582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanefar76

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
  • livet er ikke det værste man har når man har høns
Sv: Raunsmed
« Svar #30 Dato: 21 Januar , 2012, 18:10 »
Rigtig marianne
Men samtidig også en god ide og finde ud hvad der er i de forskellige typer foder og så kunne vi jo tage det op til hønse møde hvis der er stemning for det  ;)
ejer af
1,3 maran i sort kobber
1,5 Arucana i perlegrå
2,2 moderne engelsk kamphøns
1,3 børn
samt en rigtig dejlig kone af norsk race
medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Raunsmed
« Svar #31 Dato: 21 Januar , 2012, 21:39 »
 :) Er der nogle der har erfaring i at udregner foderplan, hvor man selv blander sit foder, altså helt fra bunden uden brug af færdigblandet tilskudsfoder.

 :) :)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Raunsmed
« Svar #32 Dato: 21 Januar , 2012, 22:02 »
Der skal bare tages udgangspunkt i de fodermidlers foderværdi (F.E.) samt råprotein.
Hvis til æglægning, så giv protein 1. priotet.
Alle fodermidler kan findes i en fodermiddeltabel hvor også protein og meget andet er angivet. Vær opmærksom om tingene er angivet pr. F.E. eller pr. kg. foder, der er på nogle fodermidler stor forskel på det.
Dog hvis byg ingen forskel ;D  da det er byg der altid tages udgangspunkt i, idet 1 kg. byg = 1 F.E.
Og så regner man bare ud. Om det er til høns, får, kvæg eller svin så er metoden til udregningen den samme /o  og de fleste har andre dyr hvorfra de så kender til udregning af foderplaner. Det er i alfald næsten umuligt at fodre husdyr korrekt uden foderplan. Så bliver det bare sådan på øjemål, og det er der ikke meget fornuft i.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Raunsmed
« Svar #33 Dato: 22 Februar , 2012, 10:12 »
Hej.
Jeg har i over 20 år været opdrætter af st. Orpington, og for 4 år siden begyndte jeg at blande alt mit foder selv, da alt det færdig foder jeg kunne finde groft sagt kun indeholdt hvede og soyaskrå, pgr. de strammere regler omkring brug af animalsk protein. Resultatet har været flere æg, bedre befrugtning og bedre klæknings resultater, og så kan jeg fodre for halv pris. Jeg bruger dog stadig møllerens vildtstarter som tilskuds foder de første 8 uger af kyllingernes liv. Jeg vender ikke tilbage til foderstof firmaernes gulvopfej som de kalder færdig foder.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Raunsmed
« Svar #34 Dato: 22 Februar , 2012, 10:21 »
Henrik, vil du indvie os med store racer i din blanding?
Mvh Marianne

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Raunsmed
« Svar #35 Dato: 22 Februar , 2012, 10:29 »
Ja, gerne, gå ind på Orpington klubbens hjemmeside, klik på Kelds dagbog uge 5, der står opskriften. Jeg er dog begyndt at gi lidt mindre hvede og tilsætte lidt byg i korn blandingen, men ellers er det den blanding jeg stadig bruger, og ved mit første hold kyllinger der klækkede forrige weekend klækkede alle befrugtede æg, nu er jeg spændt på om det går lige så godt med næste hold der kommer på lørdag
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Raunsmed
« Svar #36 Dato: 22 Februar , 2012, 10:34 »
Hej.
Jeg har i over 20 år været opdrætter af st. Orpington, og for 4 år siden begyndte jeg at blande alt mit foder selv, da alt det færdig foder jeg kunne finde groft sagt kun indeholdt hvede og soyaskrå, pgr. de strammere regler omkring brug af animalsk protein. Resultatet har været flere æg, bedre befrugtning og bedre klæknings resultater, og så kan jeg fodre for halv pris. Jeg bruger dog stadig møllerens vildtstarter som tilskuds foder de første 8 uger af kyllingernes liv. Jeg vender ikke tilbage til foderstof firmaernes gulvopfej som de kalder færdig foder.
/o /o /o /o

Jeg kan også konstatere bedre resultater, såsom antal æg, befrugtning osv. når jeg selv fremstiller/blander mit foder.