Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodermider (lagermider) i korn mm.  (Læst 17256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #15 Dato: 01 November , 2010, 20:26 »
@Ina: Hvilken hyndeboks bruger du? Eller vil du bruge, når du skal skifte ud?

Det er da SUPER meget nemmere at blande i sådan en, end i de fodertønder jeg har. Kan lige se for mig hvor SMART det vil være at have fodertønderne stående med de forskellige slags foder i (som jeg også bruger til gederne), og så hyndeboksen til at blande en portion til en uges tid af gangen! /o

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #16 Dato: 01 November , 2010, 20:44 »
Jysk har bl.a en til 349, men jeg skal se og røre ved den før jeg ved om den er kraftig og solid nok.

I den jeg har kan der være 200 kg foder i løs vægt, i den billige stiller jeg en sæk med 50 kg hvede og tre 25 kg sække ved siden af uden problemer, jeg roder ikke mit hønsefoder sammen, da jeg selv vil bestemme hvad der skal gives fra dag til dag.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #17 Dato: 01 November , 2010, 20:47 »
Super, jeg må lige få undersøgt markedet så ;D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #18 Dato: 13 November , 2010, 10:20 »
Til Christina og andre interesserede.

Den solide hyndeboks jeg har haft i 10 år hedder en Keter, og det er lige præcis denne der er tale om, og som varmt kan anbefales.....

http://multikoeb.dk/hus_have/havemoebler/hyndebokse/keter_hyndeboks_340_liter_sand_groen_3733_da.html
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #19 Dato: 13 November , 2010, 17:52 »
Super, tak :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #20 Dato: 13 November , 2010, 22:46 »
Altså Morten ideen er god, men hvordan i alverden skulle jeg der kun er 155 høj på en god dag, nogensinde få noget op af din spand... *g

Som altid hjælper jeg gerne med at løse opgaver.

Spanden er så smart fordi der er hjul under i den ene side. Man vipper spanden og sætter et eller andet passende under topkanten af spanden i den højde der passer brugeren. I det ekstreme tilfælde skal selv en pygmæ ned på knæ for at tage noget ud af spanden.  :D

Havde selv overvejet at købe et par stykker á 140 L, men slog så en handel af med min lokale pusher om nogle 60 L fodertønder. De passer mig bedre da jeg skal hente korn etc hos en nabo.

Og så til spørgsmålet om 'krible krable' i foderet. Ja det hænder jo. Og i dag, 2010, er vi åhh så forskrækkede når det sker.

Træd et skridt tilbage og spørg Jer selv, hvad folk gjorde for 50 år siden. Jeg tror egentlig ikke jeg behøver at uddybe yderligere.

(Den sidste sætning tiltænkt i dette indlæg slettede jeg igen, da jeg ikke kan være sikker på at alle børn endnu er gået til ro  ;D)
 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #21 Dato: 20 December , 2010, 14:09 »

Og så til spørgsmålet om 'krible krable' i foderet. Ja det hænder jo. Og i dag, 2010, er vi åhh så forskrækkede når det sker.

Træd et skridt tilbage og spørg Jer selv, hvad folk gjorde for 50 år siden. Jeg tror egentlig ikke jeg behøver at uddybe yderligere.

Du er altså god, Erik  :D
Mvh Marianne

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #22 Dato: 20 December , 2010, 14:45 »
Tror det samtidig er et spørgsmål om ikke at indkøbe for meget ad gangen. Kun lige så det er brugt på nogle uger. Ellers luk halvdelen af i 2-3  lag plastsække så det ligger lufttæt. Det har virket hos os mod mug i al fald.
Jeg har været så heldig, aldrig at have oplevet lagermider i korn, skønt jeg får leveret 10-12 sække hver gang. Og der er altså 750 kg. i hver sæk. Men brugte sække bliver smidt ud og aldrig brugt igen.
Dog kommes soya i plastsække hvis storsækken ikke er brugt inden efterår. Men det er mere pga. at det suger luftens fugt og mugner.
Det samme med hønsefoder.