Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør din race til noget særligt?  (Læst 138306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #60 Dato: 30 November , 2009, 19:05 »
Ja i Fotos dværghøns mangler der endnu, men der er da 7 billeder af Silkehøns i siden Fotos store høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #61 Dato: 03 December , 2009, 18:28 »
ja minsanten havde ikke lige set ordentligt efter  ::)
og der kommer det sørme igen den du/i kalder gul silke ser nu brun ud for mig mine har samme farve og mere mørk nu hvor det er koldt men igen så er der forskellige opfattelse af farve hvilket rundforvirre mig noget :-\
------------------------------

æhm har lige været på silkehønseklubbens side og set div. farver hmm mine er rød silkie
« Senest Redigeret: 03 December , 2009, 19:08 Fra KEW »
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #62 Dato: 15 August , 2010, 20:54 »
Sumatra ER en overset race.

Sumatraen hører til i kategorien Kamphøns, men den er egentlig temmelig fredelig. Den findes både i stor og dværg.

Af farver er der godkendt i Danmark  sort og blå randtegnet, der findes desuden også en sort/rød varitet.

Sumatraens kendetegn er dens MEGET grønne glans og dens lange hale som dog ikke må slæbe henad jorden. Den er en smuk og elegant race, flyver ganske godt, men er dog rolig.

Sumatraen er på størrelse med Danske Landhøns eller Italiener.

Sumatraen lægger godt med hvide-gullige æg på en 55 gram ca. den bliver også gerne skruk. Den trives bedst på god plads og kan rigtig godt lide at gå helt frit (1,2 Sumatra går frit i Gavnø Slots Park)

Sumatraen er desværre ikke særlig talrig - hvilket er en stor skam, for det er en meget dejlig race.

Jeg har haft racen i en del år og har udstillet dem med gode resultater, men jeg glemte desværre for et par år siden, at lukke for dem og mistede derfor 4 95 point høner til ræven og blev derfor sat meget tilbage i avlen, hvorefter jeg valgte at afhænde de sidste jeg havde.

Men jeg begyndte at savne dem, så jeg har været ude og købe resterne tilbage og er så i år tilbage "på banen" med dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #63 Dato: 16 August , 2010, 00:32 »
Jeg kan se at jeg må på banen og fremhæve barnevelderne igen. ;)
Det jeg så godt kan lide er, at hønerne, som i mange racer kan være lidt kedelige, er utroligt smukke i farvetegningen. De har også en meget flot glans i fjerdragten. Hanen er stor, bredbaget og statelig med en meget oprejst holdning og flotte sorte og brune farver med grøn glans i det sorte. Jeg synes det er den smukkeste af de gode mellemstore racer. De lægger pæne brune æg og er også gode slagtehøns. De kan blive pænt tamme og da mine går frit i haven ved jeg af erfaring at de hverken er særligt flyvske eller eventyrlystne. De bliver i haven. Min hane er desuden en vældig god og beskyttende hane og vældigt sød ved kyllingerne. De er også nemme at have med at gøre. Sunde høns, der er lige så gode begynderhøns som de andre racer man ellers tit nævner.

Jeg har desuden i år fået brune danske landhøns i stor. Har tidligere haft dværge. De hører ligesom til når man bor med bindingsværk og stråtag. Jeg kan godt lide at de har en historie der går 2000 år tilbage her i landet. Det er da fantastisk. Desuden er det smukke høns med en god sund natur, men ikke helt så lette at gøre håndtamme som barnevelderne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #64 Dato: 25 Maj , 2011, 21:59 »
Ja jeg er nybegynder indfor det med høns i haven. I år skulle det så prøves - og jeg var heldig at finde en som ville sælge mig 3 store silkehøns i hvid/sort og vildtfarvet !!!
De er utrolige bløde at røre ved - det er ligesom de har pels i steden for fjer. Og så er de meget nemme at gøre tamme - har haft dem nu i godt 3 uger - og jeg er bare så glad for dem - de ligger fine små æg med en stor blomme i - og nu er de også begyndt at komme hen til mig når jeg giver dem mad. De er bare så dejlige og gokker når de skal lægge et æg eller lige har lagt et - det er altså bare sjovt at have silkehøns - og jeg syntes de er nogle flotte høns. hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline PilMartins

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #65 Dato: 23 Juni , 2011, 19:54 »
Vil da lige føje lidt til dværg fønix...

Har ikke racen længere, men havde den i en kort årrække...
Jeg valgte denne race, da jeg havde fået at vide den var nem som "førstegangs" race, og det holdt bestemt stik!

Hønsene lagde ml. 4-6 æg om ugen og var fremragende rugere... Alle mine høns skrukkede både her og der! Af flere omgange kunne jeg ikke finde hønsene, de dukkede op efter omtrent 21 dage med læssevis af kyllinger (en høne kom tilbage med 11!!! kyllinger)... Var på et tidspunkt oppe at have ca. 4.8.35+, og det, vel at mærke, kun 1½ år efter at have skaffet mig 2.4.0 (havde solgt nogle stykker i mellemtiden)... Så de er både fantastiske rugere, men i særdeleshed også gode hønemødre...  :)
Hønens æg var lyse gul/hvid, hvad de vejede kan jeg ikke huske, men de var dælme ikke ret store!  ;D
De var alle nemme at håndtere og var aldrig aggressive, hanerne kunne også fint gå sammen.
Den flotteste af hanerne fik en hale på lidt over 1 meter, til trods for de var ude det meste af tiden.

En ting jeg savner ved dem, er at de var så nemme at se køn på ret tidligt, allerede fra de var omkring 3 uger... Hanerne havde så meget mere sølv en hønsene at man nemt kunne se forskel...

Jeg havde desværre kun de sølvhalsede...

Jeg skaffede mig af med dem, da jeg synes der blev lige lovligt mange kyllinger (og ingen æg til mig :o ), og de var ikke helt nemme at komme af med... (de fleste endte dog alligevel hos seriøse avlere...  :))

Dejlig race, der bestemt er meget nemme at omgåes og holde...

Nu har jeg nogle blandinger (som en midlertidig løsning), men er godt på vej til at have en hønsehold der hedder 2.7.0 Skånske Blomsterhøns...
Glæder mig til at se hvad de indeholder efter at have hørt meget godt... Indtil videre tegner alt super!
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2011, 19:58 Fra PilMartins »
1.4.8 Orpington/Australorps
11.7 Blomsterhøns-kyllinger
1.3 Moskusænder
1.1 Hunde (Shæffer/Bordercollie/Islandsk og en Lab!)
1.2 huskatte
2.5 Islændere
2.2 Shettere

*e

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #66 Dato: 29 Juni , 2011, 10:10 »
Hvor sjovt at gense denne tråd.
Mange medlemmer som ikke har givet lyd længe er repræsenteret her.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #67 Dato: 11 Juli , 2011, 17:31 »
Rigtig sjovt at læse med her igen, men der er mange af dem som har skrevet her der er forsvundet. Gad vide hvor de er blevet af? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #68 Dato: 25 Juli , 2011, 09:23 »
Jeg har sølvvagtelfarvede antwerpener skæghøns. Min kærlighed til antwerpener skæghøns startede for mange år siden, da jeg var til Landsudstilling i Herning. Når jeg spiste min madpakke sad jeg som regel foran burrækkken af antwerner skæghøns. Jeg tror at det jeg fald for var racens livlige men alligevel fortrolige temperament.

Lige nu har jeg igen fået høns efter nogle få års pause. Jeg synes det er sjovt, at mine haner altid er på vagt når der kommer nogen. De flyver gerne frem i huset eller op, hvor de kan se hvad der sker. Hvis hanen bliver forskrækket er dens første reaktion forsvar. Den puster sig op og går i første omgang gerne i kamp med langt større modstandere. Til gengæld er den lige så hurtig til at trække sig tilbage, hvis den opdager, at modstanden er for stor.

Antwerpener skæghønen er den tammeste hønserace jeg har haft. Selv om det er en let race, der flyver godt, kan jeg gå inde hos hønsene uden at de flyver rundt eller flygter fra mig. Jeg har dog oplevet, at hvis jeg så prøver at fange hønsene, kan det være en utrolig hurtig og smidig høne.

Da jeg tidligere havde antwerpener skæghøns i en anden farve, lagde de stort set kun æg fra 1. marts til slutninge af juni. Mine sølvvagtelfarvede har dog lagt mange æg. De holdt en kort pause i den hårdeste vinter; men har ellers lagt æg fra efteråret til nu.

Specielt hønen synes jeg er en smuk høne. Den sorte farve, med den hvide rand og ribstribe giver en helt speciel tegningsform. Desuden kan jeg godt lide hanens oprejste kropsholdningden korte brede krop og den stejle hale med de lange stive fjer.

Antwerpener skæhønen er en god slagtehøne. Dog skal man, som ejer af denne race være opmærksom på, at det er én af de mindste racer, der findes. Hvis du er til store suppehøns, skal du vælge en anden race.

Jeg fodrer min dyr 50% med vildtfugleblanding 50% med hønsefoder. Jeg tror ikke det er strengt nødvendigt; men jeg synes det er naturligt, at de små høns også får noget godt foder, der ikke er for stort til dem. De æder af hønsepillerne; men jeg har oplevet hønsepiller, der er meget store og hårde. Dem kan der godt være problemer med.

Som udstillingshøne, er det også en god høne at opdrætte. Der kan være problemer med at få kyllingerne ud af æggene, og det er ofte et problem at ruge kyllinger af antwerpener skæghøns ud med andre racer, da de stille store krav til fugtigheden omkring klækning. Da jeg havde en anden race sammen med antwerpener skæghønen, klækkede jeg dem i hver sin maskine.

Af de kyllinger, der kommer, kan en stor del udstilles med tilfredsstillende resultat. Af de kyllinger, jeg har fået, har jeg altid kunnet udstille over halvdelen. Hos min tidligere race, kunne jeg kun regne med at kunne udstille hver 8. Det passer mig fint, at det er sådan. Jeg har begrænset plads, så jeg er glad for at undgå at skulle lægge mange kyllinger til, som alligevel skal slagtes.

Alt i alt er sælvagelfarvede antwerpener skæghøns en lille charmerende hobbyhøne for dig, der mest har "høns for sjov".

Venlig hilsen

Erik

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #69 Dato: 25 Juli , 2011, 20:44 »
Jeg er SÅ enig med dig, EMO!
Jeg har antwerpner for pjat og hygge og intet andet, og kan levende genkende dem. Noget af det, jeg elsker hos dem, er deres fuldstændige og totalefamilie-sammenhold. Mine 3-4 høner skrukker altid i bunke, laver vuggestuer og børnehaver, mens farmand tager sig af de store kyllinger, og de har også gladeligt adopteret udefra kommende kyllinger, der egentlig var alt for gamle til at blive adopterede.

Skæghøns ER den ideelle hygggehøne!


Offline Jan Markus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #70 Dato: 07 August , 2011, 13:35 »
Jeg har skånske blomsterhøns.
De har mange forskellige farver, og er lidt forskellige i størrelse. De kan være sorte, brune gule/hvide , blålige og røde. Hanerne har mange farver, alt efter deres grundfarve som små. De kan være lyse eller mørke i farverne med hvide prikker over det hele. Nogen kan have en top. Dem jeg har er meget rolige og tillisfulde, men en anden stamme som jeg vil have blandet ind i, er mere urolig. Æggene er beigefarvede, og nogen helt hvide elller mørkebrune.Det er udmærkede æglæggere.
Den første skruk jeg fik havde svært ved at komme i gang med rugningen, men herefter har den selv og efterkommerne været gode rugere og gode til at passe kyllingerne. En er skruk for anden gang i år. Der kan godt komme 8-10 kyllinger ud af 10 æg.
Nu venter jeg og ser hvordan den nye stamme vil udvikle sig.
JMO

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #71 Dato: 31 August , 2011, 13:56 »
De Brun Ægland jeg har haft er blevet mellem 5-8 år gammel(den på 8 år lever stadig i bedste færd) og er ofte rimelig hårdføre.
Man kan tydeligt mærke forskel på om man har opdrættet hønsene hjemme eller om man har fået dem fra industri. Hønsene fra industri er ofte langt mere agresive, så det handler ikke om deres "race" men om deres miljø. De er nemme at gøre håndtamme og kan have et utroligt godt sind. De hybrider jeg har opdrættet selv har ikke hakket og har været meget rolige af sind.

I forhold til andre racer jeg har haft, er hybriderne helt klart mine yndlings!

Jeg har også haft industri høns med et godt sind! Så det handler bare om at få dem tilbage i den rigtige gode naturlige adfærds rytme :-)

Mvh Julie (-:

Offline Torbenc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #72 Dato: 19 ſeptember , 2011, 21:23 »
Jeg valgte Plymouth Rock pga. deres størrelse til slagtning.

Er helt vilde med deres rolige temperament - De er fuldstændigt ligeglade om jeg går ind i gården, og kommer hen til mig for at se om jeg nu har noget godt med.
Hanen kan jeg gå rundt med på armen, han ligger bare og klukker lidt.

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #73 Dato: 07 Juli , 2012, 08:32 »
Det er lørdag morgen, alt er idyl, hønsene huserer i køkkenhaven. Kigger lidt rundt i Forum, finder denne gamle tråd: "Hvad gør din race til noget særligt?" og tænker det korte svar er: "kvinderne, absolut kvinderne"
God weekend
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #74 Dato: 07 Juli , 2012, 09:08 »
Enig ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand