Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er han for stor til hende  (Læst 5208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Er han for stor til hende
« Dato: 08 Januar , 2015, 20:36 »
Jeg har en hane "kylling" fra i sommers(fra rugeæg) der er ved at være en stor dreng. Jeg har ikke ville have hane, men ham her er bare så smuk, så han er ikke blevet slagtet(endnu) Men nu bliver jeg bekymret for om han ville kunne skade min ene høne hvis han kravler på ryggen af hende.

Han er en wyandotte hane og hun er en silkehøne.

Hvad siger i?

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er han for stor til hende
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2015, 10:59 »
Generelt tror jeg det er bedst når hane og høne matcher hinanden i størrelse. Hvis hanen er for stor, så forstærkes problemerne jo færre høner han "glæder med sin gunst". Indledningsvis vil en for stor hane træde fjerene af den lille høne, derefter vil han i værstefald kunne give hønen dybe sår på ryggen. En silkehøne har heller nogen stærk og beskyttende fjerdragt!!
- skulle du ønske at bruge æggene til rugning, så vil afkommet givetvis blive "underligt", da da du ikke blot krydser to nære racer, men to meget forskellige hønsetyper.
Jeg forstår godt at du holder af begge dyr, og at dette næppe er det svar du håbede på :(

Der findes "hønsejakker", men en kontinuerlig anvendelse af disse er ikke rigtigt en praktisk mulighed.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Er han for stor til hende
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2015, 11:04 »
Tak for dit svar.

I bund og grund ønsker jeg ikke at have en hane. Jeg ønsker slet ikke at krydse racer. Jeg er glad for min blandede hønseflok, da de bidrager med forskelligt, derfor vil jeg heller ikke have en hane.

Mit store luksus problem lige nu er mine egne principper. For jeg er kommet til at holde af ham. Jeg ville ønske han kunne få et nyt hjem, og jeg vil prøve om jeg kan finde det, ellers må han af med hovedet. For min lille sorte skal ikke lide overlast.

Offline mkc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er han for stor til hende
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2015, 15:57 »
Er din hane dværg eller stor :)?

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Er han for stor til hende
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2015, 16:18 »
Stor desværre.

Offline mkc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er han for stor til hende
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2015, 16:36 »
Og hvis høne er dværg, så ville jeg ikke bruge ham på hende.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Er han for stor til hende
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2015, 16:37 »
Det er hun ikke hun er også stor. men i forhold til ham er hun jo lille.

Offline mkc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er han for stor til hende
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2015, 20:09 »
Ja okay, det ville ikke være optimalt. Men hvis det var mig, så havde jeg givet det en chance.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Er han for stor til hende
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2015, 13:31 »
Jeg har beslutte mig for at jeg ikke tør tage chancen. På de sidste par uger er han vokset helt vildt. Plus hun er ret gal på ham, hvilket jeg har svært ved at finde ud af hvad betyder.

Så nu prøver jeg om jeg kan finde et nyt hjem til ham, eller må han jo den triste vej om til hugge blokken