Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg til politikerne  (Læst 164315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Æg til politikerne
« Svar #315 Dato: 28 Maj , 2013, 09:34 »
SUPER  /o  /o  /o
... spændende hvad der kommer ud af det  :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Æg til politikerne
« Svar #316 Dato: 28 Maj , 2013, 18:51 »
Sender alle de gode tanker og vibrationer jeg kan i retning af jer. Det er SÅ sejt!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æg til politikerne
« Svar #317 Dato: 29 Maj , 2013, 16:48 »
Der er nu kommet svar på aktindsigten om de 12 danskere der blev syge af at spise danske æg med salmonella som blev hævdet i Foodculture (http://www.foodculture.dk/Foedevarer/Foedevaresikkerhed/2013/Hobbyavlere_spiller_hasard_med_foedevaresikkerheden.aspx#.UaYQZM5LvVM)

Overraskende nok så er det ikke et faktuelt tal, men et gæt... Endvidere er det forkert, for det er nemlig 11 der regnes frem til. Svaret fra FVST er
DTU, Fødevareinstituttet offentliggør hvert år et såkaldt smittekilderegnskab, der vurderer forskellige fødevarer som kilde til salmonellainfektioner hos mennesker. Vurderingen foregår ved at sammenligne forekomsten af salmonellatyper i dyr og fødevarer med salmonellatyper fra mennesker ved hjælp af en matematisk model.

Fødevarestyrelsen kan oplyse, at det er smittekilderegnskabet, der estimerer, at 11 og ikke 12 personer er blevet syge af at spise danske æg med salmonella i 2011. Der foreligger således ingen sager.


I 2011 blev ialt 1170 mennesker syge af salmonella, så gættet på 11 personer er knap 1%. Matematisk er det meget usikkert med så lav en værdi og der bør slet ikke fremføres sådan et tal uden at sige at det er et gæt og med et bud på usikkerheden... Det er helt enkelt utroværdigt andet.

Så de 11 personer er et matematisk gæt og ingen kan sige hvordan de er smittet og hvor smitten reelt kommer fra..

(de 1170 er til gengæld faktuelle og kommer fra EFSA årsrapport... http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/3129.pdf)
Denne rapport viser iøvrigt at 4060 mennesker i Danmark blev syge af campylobacter, men det er en anden snak...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æg til politikerne
« Svar #318 Dato: 29 Maj , 2013, 16:54 »
Uf, at sprede den slags rygter uden at der er hold i dem. Jeg håber Fødevarer og Landbrug læser med her!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #319 Dato: 29 Maj , 2013, 18:49 »
Der er efterhånden ikke noget, der kan forbavse mig :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Æg til politikerne
« Svar #320 Dato: 29 Maj , 2013, 19:50 »
vil det så sige, at de 12 personer (der så rettelig er 11 ) ikke med sikkerhed er smittet af salmonella fra æg, men noget man har regnet sig frem til eller gættet sig til, fordi man ikke med sikkerhed har fundet en smittekilde??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #321 Dato: 29 Maj , 2013, 20:03 »
vil det så sige, at de 12 personer (der så rettelig er 11 ) ikke med sikkerhed er smittet af salmonella fra æg, men noget man har regnet sig frem til eller gættet sig til, fordi man ikke med sikkerhed har fundet en smittekilde??

Man kan så kun undres igen igen.... hvis det er tilfældet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Æg til politikerne
« Svar #322 Dato: 29 Maj , 2013, 21:23 »
For en gangs skyld mangler jeg ord  *g hvordan kan sådanne beregninger overhovedet bringes til torvs
Hvem gavner det, eller hvem skal det afskrække, jeg ville da aldrig være bekymret for noget der evt. muligvis måske ville kunne give 11 mennesker ud af en helt befolkning på næsten 6 mio. salmonella, og hvor mange af de evt. 11 bliver så dødsyge

Nu skal jeg altså have noget koldskål med æg og jordbær
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg til politikerne
« Svar #323 Dato: 29 Maj , 2013, 23:32 »
Hvem gavner det, eller hvem skal det afskrække, jeg ville da aldrig være bekymret for noget der evt. muligvis måske ville kunne give 11 mennesker ud af en helt befolkning på næsten 6 mio. salmonella, og hvor mange af de evt. 11 bliver så dødsyge

Mon ikke også der findes en matematisk model der kan beregne, hvor mange af de 'måske' 11 mennesker der har fået Salmonella af at spise danske æg (importeres der ikke æg?), der har fået det fra industriæg og hvor mange der har fået det fra æg af egen produktion.

Det bliver mere og mere tydeligt at mange beslutninger/love bliver til på manglende, ufuldstændige eller 'fejlbehandlede/behæftede' informationer.

Det er sgu lidt som med EDB. Shit in/shit out.  ;D   
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Æg til politikerne
« Svar #324 Dato: 30 Maj , 2013, 09:57 »
Hvem gavner det, eller hvem skal det afskrække, jeg ville da aldrig være bekymret for noget der evt. muligvis måske ville kunne give 11 mennesker ud af en helt befolkning på næsten 6 mio. salmonella, og hvor mange af de evt. 11 bliver så dødsyge

Jeg kunne da godt have et bud på hvem det kunne gavne. Og det er ikke dem med hobbyhøns, så har jeg vist ikke sagt for meget 8)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Æg til politikerne
« Svar #325 Dato: 30 Maj , 2013, 12:13 »
Jeg kunne da godt have et bud på hvem det kunne gavne. Og det er ikke dem med hobbyhøns, så har jeg vist ikke sagt for meget 8)

Det har du ret i, men omvendt gavner det vel heller ikke eksporten som jo ellers er den som hobbyavlerne spiller hassard med?? Matematiske udregninger som ikke er dokumenterede eller påvist gavner ikke nogen som helst. Teoretisk set kunne de vel være blevet smittet af og sluge en spyflue der lige havde siddet på en nygødet mark?? Vi ved det ikke men det kunne vel være
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Æg til politikerne
« Svar #326 Dato: 30 Maj , 2013, 12:28 »
Det har du ret i, men omvendt gavner det vel heller ikke eksporten som jo ellers er den som hobbyavlerne spiller hassard med?? Matematiske udregninger som ikke er dokumenterede eller påvist gavner ikke nogen som helst. Teoretisk set kunne de vel være blevet smittet af og sluge en spyflue der lige havde siddet på en nygødet mark?? Vi ved det ikke men det kunne vel være

Vi er enige i næsten alt du skriver ;) Dette fejlskøn kan jo netop gavne eksporten, for industrien påstår jo at de kan frikendes, da deres varer testes, hvorimod det er belejligt at skyde skylden på hobbyhøns som ikke er underlagt kontrol. Hobbyhønseæg ryger ikke til import, så det er en gratis påstand (selvom de siger det modsatte). Ved at skyde på hobbyhøns fastholder man i tilgift et monopollignende forhold på æggemarkedet, fordi man få hjernevasket befolkningen og politikere til at tro at industrihøns er det eneste evigt saliggørende >:(

Foodculture er uafhængig kritisk journalistik (skriver de selv på deres hjemmeside), men det udgives sjovt nok af tadaaaa... Landbrug og Fødevarer :-X
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Æg til politikerne
« Svar #327 Dato: 31 Maj , 2013, 12:30 »
Vi er enige i næsten alt du skriver ;) Dette fejlskøn kan jo netop gavne eksporten, for industrien påstår jo at de kan frikendes, da deres varer testes, hvorimod det er belejligt at skyde skylden på hobbyhøns som ikke er underlagt kontrol. Hobbyhønseæg ryger ikke til import, så det er en gratis påstand (selvom de siger det modsatte). Ved at skyde på hobbyhøns fastholder man i tilgift et monopollignende forhold på æggemarkedet, fordi man få hjernevasket befolkningen og politikere til at tro at industrihøns er det eneste evigt saliggørende >:(

Foodculture er uafhængig kritisk journalistik (skriver de selv på deres hjemmeside), men det udgives sjovt nok af tadaaaa... Landbrug og Fødevarer :-X

Jamen lige netop derfor kan jeg ikke se at det skulle gavne nogen og komme med påstande om noget man reelt ikke aner en fis om. Det er selvfølgelig skide smart og kunne bruge det som argument for og kunne holde sit monopol, men man har et alvorligt problem når man ikke kan bevise sine udregninger overfor evt eksportkunder. ""vi har et meget omfattende program til og holde bakterier og andet skidt og skravl væk fra vores fødevarer,og som koster mange tusinde kroner og holde igang. Dog har vi 12 (11) tilfælde som vi ikke aner noget om, meeen vi tror nok "" . Det plejer ikke og være det bedste salgsargument
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Æg til politikerne
« Svar #328 Dato: 01 Juni , 2013, 18:55 »
Aj så fik jeg da mine æg retur fra Holstebro posthus,,, tja det var vel hvad man kunne forvente, men spild af mine gode æg  /d

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Æg til politikerne
« Svar #329 Dato: 01 Juni , 2013, 18:57 »
Aj så fik jeg da mine æg retur fra Holstebro posthus,,, tja det var vel hvad man kunne forvente, men spild af mine gode æg  /d

Øv, hvem skulle du sende til Ina?